Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å sove natten gjennom?

Anbefalte innlegg

Og med natten gjennom mener jeg vel 11-12 timer i strekk uten større avbrytelser enn en kjapp amming eller mistet smokk.

Helt fra gutten min sluttet med hyppige nattmåltider har han våknet kl 04. (Eller så er han våken 2-3 timer tidligere på natten og sover da kanskje til kl 06) Han er nå 10 1/2 mnd. Han blir lagt ved 19-tiden og selv om han legges senere våkner han like tidlig. Det gikk greit da jeg hadde permisjon for da tok jeg det igjen på dagtid, men jeg blir så sliten av det nå som jeg har begynt å jobbe igjen. Jeg skulle så gjerne ha sovet til 05.30 uten avbrekk i allefall.

Så derfor lurer jeg på når deres barn begynte å sove natten igjennom?

Hilsen trøtt og sliten mamma.

Fortsetter under...

Snuppa her begynte å sove fra ca. 20 til ca. 6, for så å få pupp og sove videre til i 8-9 tida da hun var ca 5 mnd. Nå er hun snart 8 mnd.

Det hele forandret seg egentlig når hun begynte med fast føde, men om det er årsaken til at hun sluttet med nattmåltidene eller om det var noe annet vet jeg ikke. Jeg ammer og er hun tørst utover det får hun vann.

Min førstefødte sov fra vi la oss ca 23 til ca 6 om morgenen fra han var 5-6 uker. Det fortsatte han med til han var 4 mndr, da begynte han å våkne om nettene igjen fordi han var sulten antar jeg. Fra han var 8 mndr hadde vi en laaang periode med mye mas om natta og avvenning av nattpupp. Han fikk kun vann, og vi gjennomførte en "skrikekur-light". Så ble det gradvis bedre fra han var rundt året, og da han var 2-3 år sov han hele natta de fleste netter.

Lillesøstra sov fra ca 23 til ca 05 fra hun var 4 uker, og fortsatte å sove hele natta, vi bare la henne gradvis tidligere og tidligere. Hadde perioder innimellom da hun våknet, men ikke masse skrik og bråk.

Med begge ungene har vi hatt perioder der de har kommet over i vår seng om nettene. Vi lar dem få lov til det (jeg merker ikke at de har lagt seg hos meg før om morgenen ofte).

Søstra mi har hatt trøbbel med sovingen til ettåringen sin, og har fått god hjelp på helsestasjonen. Kanskje de har gode tips til deg også?

Lillevill (som også er mai 06-barn) sov 7-10 timer i strekk uten pupp fra hun var fire uker til jeg begynte å jobbe igjen etter jul. Nå sover hun vanligvis 11 timer, men våkner for en kjapp amminig som du sier minst to, vanligvis tre ganger. Fast føde er ikke poppis.

Storesøster på ti år har vel aldri sovet 11-12 timer om natta, så det er forskjell på unger, ja.... Lillevill liker senga si og liker å sove, mens storesøster er et b-menneske av dimensjoner, har aldri likt å legge seg og synes søvn er oppskrytt og bortkastet. Hun sov maks fem timer i strekk til hun var halvannet.

Annonse

Nå husker jeg ikke helt når jentene begynte å sove 11-12 timer i strekk. Men lillebror gjorde det fra han var ca 7 mnd gammel.

Vi hadde da en 4 dagers økt for å slutte med nattpupp, og så var det gjort.

Siden da har han stort sett sovet fra ca. 18.30 til ca. 6.30-07-00. Og det gjør han fremdeles, nå er han straks 18 mnd gammel.

Gjest kate-74-

Gutten min sov ikke natten gjennom før vi kuttet ut melk på flaske til han på natten og da var han 2 år.Hadde jeg vist at det skulle gå så greit å kutte ut melken og han sov hele natten så hadde jeg gjordt det tidligere men det ble bare utsatt fordi jeg gruet meg.Lykke til..

Rhea Silvia

12 timer? Aldri! 12 timer i strekk har ingen av mine noensinne sovet!

Min eldste sov ca 9 timer ( eller for å si det slik, hun forstyrret ikke oss på 9 timer) når hun var 5 år

Sønnen min sov ca 9-10 timer fra han var ca 3 år.

Den yngste på 4,5 år. vel vi venter fremdeles på at hun skal sove i ett strekk.

Det er stor forskjell på hvor mye søvn barn trenger, min eldste sov aldri mer enn 9-10 timer i døgnet som baby.

Gjest Elextra

Førstemann: Sov natten gjennom (dvs. 9-10) timer fra han var ca. 7-8 måneder, men begynte like etter å våkne med magesmerter (som vi senere fant ut skyldtes melkeallergi), og var mye våken på natten. Sov vel ikke stabilt natten gjennom før han var ca. halvannet år.

Andremann: Sov 11 timer uten stans fra han var 8 uker.

Gjest trultemor26

Snuppa var veldig grei fra dag 1 så vidt jeg kan huske. Ble lagt etterhvert klokka 20, og kunne glatt sove til 08-09-10, med puppeavbrekk da. Slutta med nattpupp rundt 9-10 mnd, men det kortet ikke ned søvnen hennes for det. Rundt samme periode fikk hun eget rom og begynte å sove enda lengre, 10-11 var ikke uvanlig. En gang vekte jeg henne klokka halv ett, da begynte jeg å bli bekymra for henne.. hehe.

Knerten (3 mnd) er også grei inntil videre (om natta hvertfall). Han blir lagt 19.30 ca og sover til ca 06.30, med puppeavbrekk, men sovner igjen med en gang. Men han starter jo dagen sin litt tidligere enn snuppa gjorde da.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...