Gå til innhold

hvem har ansvar for overvekt blandt barn?

Anbefalte innlegg

Gjest siw elise

Hei,

Jeg vet ikke engang om det er snakk om overvekt i dette tilfellet, men det er et barn i familien som er veldig glad i mat, og er ganske tung. Det ser ut til at barnet ikke klarer å kjenne metthetsfølelse, så foreldrene forsøker å hjelpe barnet med dette.

Nå er det slik at flere i familien har begynt å snakke om dette, men ingen har snakket med foreldrene. Jeg mener at det ikke er nødvendig, i verste fall vil det bare gjøre saken værre, og gi foreldrene dårlig selvtillit i forhold til denne saken. Foreldrene vet nok godt hvordan det ligger an, og jeg er redd det å kommentere problemet vil virke sårende og oppleves som kritikk.

Jeg kan ikke se fordelene av at familiemedlemmer blander seg inn å kommenterer barnets vekt, hvis noen skal si noe, synes jeg det bør komme fra en lærer, lege, eller helsesøster, en som ikke har et følelsesmessig forhold til dette. Jeg er redd dette bare vil skape konflikter og sårhet i familien.

Jeg vil gjerne høre deres synspunkter på dette. Hva ville dere gjøre i en slik situasjon?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272330-hvem-har-ansvar-for-overvekt-blandt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

jeg vil svare på overskriften din... staten har skylda! jeg handlet inn mat til påsken(kunne kjøpe hva jeg ville,typen er på TG) og ville da ha kylling og salat osv.. sunne ting! fy faen så dyrt! hva er vitsen? Og hadde jeg hadde mange barn, eller i det hele tatt måtte kjøpe mat til mor far og et barn, så ville jeg jo blitt ruinert fort tror jeg! Syns myndighetene bør fjerne momsen på sunne ting og heller øke den på ting med mye transfett/sukker/salt.. skulle ikke være så vanskelig og resultanene ville kommet fort.

Når det gjelder denne ungen, alder er viktig. Mange unger er lubne, men vokser det av seg når de kommer forbi "verste" pubertenen og begynne å bli ferdig utviklet.

Derfor viktig at foreldrene har gode vaner fra barnet spiser "voksenmat" til det flytter hjemmefra, at usunt er kun i helga/bursdager/osv, og spise sunt nok resten av uka (klart pølser til middag fungerer en gang iblant,selv om det ikke er så sunt. men pølser 3 ganger i uka...) om det virker som familien klarer dette, så kommer dette valpefettet til å gå vekk (om barnet er ungt da, er det 16-17 og fortsatt overvektig så erdet usunne vaner for det meste og ikke valpefett).

Om barnet er såpass overvektig at det syns, og ikke bare et par kg, så får det nok høre det på skolen. Og da trenger spesielt foreldrene å passe på, at ingen barnet slanker seg sykt/trøstespiser problemene vekk...

Les artikkelen på framsida av DOL, står om hvordan gi og takle kritikk. Om du syns det er gale matvaner i familien osv, så si ifra! Det er egentlig en form for barnemishandling å ikke lage skikkelig mat til barna så de ender opp overvektige.. er foreldrene også overvektige?

Gjest siw elise

jeg vil svare på overskriften din... staten har skylda! jeg handlet inn mat til påsken(kunne kjøpe hva jeg ville,typen er på TG) og ville da ha kylling og salat osv.. sunne ting! fy faen så dyrt! hva er vitsen? Og hadde jeg hadde mange barn, eller i det hele tatt måtte kjøpe mat til mor far og et barn, så ville jeg jo blitt ruinert fort tror jeg! Syns myndighetene bør fjerne momsen på sunne ting og heller øke den på ting med mye transfett/sukker/salt.. skulle ikke være så vanskelig og resultanene ville kommet fort.

Når det gjelder denne ungen, alder er viktig. Mange unger er lubne, men vokser det av seg når de kommer forbi "verste" pubertenen og begynne å bli ferdig utviklet.

Derfor viktig at foreldrene har gode vaner fra barnet spiser "voksenmat" til det flytter hjemmefra, at usunt er kun i helga/bursdager/osv, og spise sunt nok resten av uka (klart pølser til middag fungerer en gang iblant,selv om det ikke er så sunt. men pølser 3 ganger i uka...) om det virker som familien klarer dette, så kommer dette valpefettet til å gå vekk (om barnet er ungt da, er det 16-17 og fortsatt overvektig så erdet usunne vaner for det meste og ikke valpefett).

Om barnet er såpass overvektig at det syns, og ikke bare et par kg, så får det nok høre det på skolen. Og da trenger spesielt foreldrene å passe på, at ingen barnet slanker seg sykt/trøstespiser problemene vekk...

Les artikkelen på framsida av DOL, står om hvordan gi og takle kritikk. Om du syns det er gale matvaner i familien osv, så si ifra! Det er egentlig en form for barnemishandling å ikke lage skikkelig mat til barna så de ender opp overvektige.. er foreldrene også overvektige?

Foreldrene er ikke overvektige, og jeg tror ikke barnet deres er det heller. Større enn gjennomsnittet på sin egen alder antageligvis, men jeg tror ikke det er snakk om overvekt. Det er småbarn, som får brød, melk og vanlig middag til hverdags, og godteri, brus og kaker til bursdag og lørdager. Et barn som driver fysisk aktivitet som hobby.

Jeg er enig i at sunn mat bør bli rimeligere. Jeg kan gjerne betale mer for alkohol og sukkervarer, bare frukt og grønt blir redusert.

takk for ditt innspill!

Gjest la dem være

"Det ser ut til at barnet ikke klarer å kjenne metthetsfølelse, så foreldrene forsøker å hjelpe barnet med dette."

Hvorfor skal andre strø salt i såret når foreldrener allerede gjør noe med saken.....sier jeg.

Og hvis barnet ikke er overvektig skjønner jeg enda mindre. Hvorfor bry seg da???

Noen barn spiser mye og har høy forbrenning.

Er det fare for vekta vil nok helsestasjonen gi råd og støtte.

sammfunnskritiker

Helt enig med deg at dette er et tema for den som kjenner familien og som tåler støyten om det skulle bli konflikter. Personlig blir jeg kjempeglad når noen kommer med kritik direkte til meg. Føler du at du har den relasjonen, kan jo du være den som sier fra/løfter saken opp på dagsorden.

Når det gjelder ovvervekt hos barn, hadde jeg ville luftet tankene mine med barnet først og hva det tenker. Kanskje er vekten helt uproblematisk for den det gjelder? og har foreldrene snakket med barnet? andre? jobbet direkte eller inndirekte i forhold til problemstillingen?

Uansett, syns jeg familien skal ta barnet for den det er, uavhengig av antall kilo. Å snakke om andre på denne måten, syns jeg blir en ukultur for familien.

Til en viss grad kan man styre dette selv i familien.

Ikke saft, men vann som tørstedrikk. Ikke drops, kjeks og boller i tide og utide. Ikke brus hele uka.. pålegg som syltetøy og nugatti kan man holde unna hverdagsmaten.

Her i huset får de syltetøy en gang innimellom, og nugatti er lørdagspålegg. Ingen av disse to påleggene havner på nisten.

Sender alltid med litt frukt hver dag. Har ikke introdusert dem for majones.. (liker ikke selv, så det har bare blitt slik)

På den annen side er alle ulike, noen er mer lubne enn andre, så selv med riktig/forsiktig kost kan noen se mer lubne ut enn andre.

Hvis de som baksnakker fasongen på denne jenta ikke vet noe om hvilket kosthold som føres, så bør de heller la det ligge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...