Gå til innhold

Hvor lett smitter vannkopper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vannkopper er ganske smittsomt. Ene datteren vår ble antageligvis smittet nylig da hun feiret bursdagen sin. En av gjestene fikk vannkopper et par dager etter, så vi regner med at det var hun som smittet henne. Vår jente fikk det ganske nøyaktig 3 uker etter bursdagen, inkubaksjonstiden er fra 17 til 21 dager.

Hvis du ønsker at hun skal få vannkoppene nå skader det jo ikke å ta turen igjen :) Jeg har jo hørt om de som alltid slipper unna når det går vannkopper, selv om de blir utsatt for smitte.

Vannkopper smitter et par dager FØR de bryter ut, og fram til siste blemme har tørket inn.

Jupp, det er jeg klar over...

Spørsmålet er mer hvor mye "nærkontakt" som må til for å bli smittet - eller om det stort sett holder å bare være i nærheten, hvis du skjønner!

Det er litt variablet hvor lett man kan bli smittet. Noen kan få det bare ved å være i samme rom som noen som er smittsomme, mens andre ikke får det selv om de omtrent bor oppå noen som er smittsomme.

Jeg hadde nok tatt meg en tur i helga også, for å øke sjansen for smitte :)

Annonse

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Vannkopper smittes som dråpesmitte (fra munn- og nesesekret) og fra væsken i blemmene som kommer i huden. Denne virusinfeksjonen smitter ganske lett men det ser ut til at man likevel ikke bestandig er mottakelig for smitten. Man har ikke noen god forklaring på dette fenomenet. Mange kan fortelle nettopp den historien at flere småbarn som som tidligere ikke har hatt vannkopper settes i sengen til en som er syk, men likevel blir bare halvparten syke! Men denne "halvparten" kan få infeksjonen ved ny smitte neste år.

God påske !

Eksen troppet opp på legekontoret, prikkete fra topp til tå (har aldri sett noe lignende!) og fikk beskjed fra legen om at han burde sagt på telefonen hva det gjalt så skulle han fått sykemeldingen i posten! De ville helst ikke ha vannkoppesmitte på legekontoret fordi det er så smittsomt.

Prinsessemamma

Bare lurer hvorfor vil man egentlig at barna skal få vannkoppene? Altså, de fleste får det jo en eller annen gang, men jeg har aldri tenkt på at jeg vil oppsøke noen som har syke barn slik at mine skal få det der og da... det kommer når det kommer tenker jeg.

Ikke ment som kritikk dette altså, bare lurer..

Gjest togli

Bare lurer hvorfor vil man egentlig at barna skal få vannkoppene? Altså, de fleste får det jo en eller annen gang, men jeg har aldri tenkt på at jeg vil oppsøke noen som har syke barn slik at mine skal få det der og da... det kommer når det kommer tenker jeg.

Fordi små barn ofte blir svært lite syke når de får vannkopper. Voksne får det gjerne fryktelig hardt. Jeg kjenner to som hadde vannkopper først som voksne. Den ene trodde han skulle dø og den andre var faktisk døden nær... Nå er det nok ganske tilfeldig at jeg kjenner til to ekstreme tilfeller, men allikevel...

Mine tre døtre hadde vannkoppene når de var hhv fem mnd, fire og syv år gamle. Ingen av dem hadde feber selv om de hadde endel utslett. Vi smurte på hvitvask for å minske kløen og det hele gikk ganske så smertefritt for seg :-)

Gromit1365380741

Jeg var mange ganger utsatt for smitte da jeg var liten, både fra søsken og lekekamerater. Jeg fikk aldri prikker men antok at jeg hadde hatt vannkopper. Det hadde jeg ikke. Fikk det i fjor sommer i en alder av 31, høygravid (5 dager før termin) og jeg unner virkelig ikke min værste fiende den skjebnen!!! Heldigvis fikk de to eldste barna vannkopper, og unngikk å smitte babyen. Jeg ville gjort alt for at barnet skulle få vannkopper nå, var jeg deg!

Fordi vi like gjerne vil bli "ferdige" med det nå, som å få det en annen gang...

Jeg VIL jo ikke at snuppa skal bli syk, men ser på det som rimelig uunngåelig at hun får vannkopper, og da kan hun like gjerne få det nå. Ofte blir de også mindre syke jo mindre de er.

Jeg smittet min far som da var 38 med vannkopper da jeg hadde det - han ble kjempedårlig og var rett ved å bli innlagt på sykehus. Så heller NÅ, enn å vente så lenge ;)

Annonse

Gjest Tatjana

Fordi barn får det lett, men voksne får det veldig hardt. Min mann fikk det samtidig med vårt eldste barn, da tre år. Ungen var litt prikkete, men ellers i fin form. Mannen min ble sykmeldt i to-tre uker, og var kjempesyk. Før eller senere får man det, like godt å bli ferdig med barnesykdommene som barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...