Gå til innhold

Venner som kun vil spille dataspill

Anbefalte innlegg

Gjest grønn tulipan

Det er så mange barn som kun vil spille dataspill.

Min gutt like å være ute å leike, men omtrent alle hans klassekompiser vil helst spille dataspill. Om der er ute å leiker, og det er en mulighet til å komme inn et sted for dataspill/dvd så forsvinner alle inn dit.

Hva kommer dette av, det kan da ikke være sundt! Ser også at enkelte av de "lateste" begynner å få tendensen til å bli tykke, og dette er bare i 3.klasse.

Vi har playstation og dvd-filmer, men på fine dager kan de ikke, og ønsker heller ikke, å sitte inne å spille. Men "alle" vennene vil/gjør dette.

Bør ikke foreldrene gi andre signaler til barna, eller eventuelt sette grenser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272462-venner-som-kun-vil-spille-dataspill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo vi som er voksne som må sette disse grensene. Barna vet ikke hva som er best for dem.

Her i nabolaget er vi heldgvis ganske enige om at barna skal være ute en god stund før de evt. får komme inn. Og Playstation og DVD er ikke nødvendigvis det de gjør mest av. Er de inne oppfordrer vi til vanlig innelek i større grad.

Ikke at PS eller det å se på DVD er galt altså! De gjør begge deler, men ikke bestandig.

Problemet med gutter i den alderen (3. klasse) er at det ikke er så mye av inneleker som fenger lenger. De har på en måte blitt litt for store for biler osv. Utfordringen blir kanskje å finne på noe som fenger etter at de har vært ute og lekt en stund.

Gjest kvitsymra

Du svarte egentlig deg selv på dette innlegget.

Hva med invitere disse foreldrene hjem til deg, eller bare ringe dem, og lufte problemstillingen? De er nok også opptatt av at guttene skal være sunde og spreke, og er sikkert åpne for en felles arena for denne kompisgjengen når det gjelder spill.

Lykke til

sammfunnskritiker

Dette er jo et tema som er veldig oppe i dagen. Jeg har personlig så aktive barn gjennom hele uken, så her spilles det i grunn tv og data spill når barna ønsker det. Spør jeg om noen blir med i alpinbakken, på skøyteisen, lage snøhule, eller spille tp eller hva det skulle være, føler jeg at de ofte velger det fremfor dataspill men. Jeg tror dataspill er svar på kjedsomhet og lite oppfinsomme foreldre jeg da.

Gjest grønn tulipan

Dette er jo et tema som er veldig oppe i dagen. Jeg har personlig så aktive barn gjennom hele uken, så her spilles det i grunn tv og data spill når barna ønsker det. Spør jeg om noen blir med i alpinbakken, på skøyteisen, lage snøhule, eller spille tp eller hva det skulle være, føler jeg at de ofte velger det fremfor dataspill men. Jeg tror dataspill er svar på kjedsomhet og lite oppfinsomme foreldre jeg da.

Problemet oppstår når de er ute på egenhånd, f.eks bygge hytte, aking eller andre ting, så kommer en å foreslår å gå hjem til seg å spille, og "alle" følger med han.

Mine barn synes dette er kjedelig, og det ødelegger på en måte leiken.

Men er ikke sikker på om det er så mye å gjøre med det...

Gjest grønn tulipan

Det er jo vi som er voksne som må sette disse grensene. Barna vet ikke hva som er best for dem.

Her i nabolaget er vi heldgvis ganske enige om at barna skal være ute en god stund før de evt. får komme inn. Og Playstation og DVD er ikke nødvendigvis det de gjør mest av. Er de inne oppfordrer vi til vanlig innelek i større grad.

Ikke at PS eller det å se på DVD er galt altså! De gjør begge deler, men ikke bestandig.

Problemet med gutter i den alderen (3. klasse) er at det ikke er så mye av inneleker som fenger lenger. De har på en måte blitt litt for store for biler osv. Utfordringen blir kanskje å finne på noe som fenger etter at de har vært ute og lekt en stund.

Ser problemet med engasjerende inneleik, men synes mange av barna er blitt late og slappe, og ikke orker å være ute å gjøre ting som krever litt energi.

Annonse

Mrs. Wallace

"Bør ikke foreldrene gi andre signaler til barna, eller eventuelt sette grenser?"

Jo, absolutt. Har man barn som helst vil være ute og aktive, er det kanskje ikke nødvendig å ha egne regler for sånt. Men mange barn vil gjerne spille hele tiden, og da bør foreldrene regulere aktiviteten.

Her i huset er det som hovedregel utelek som gjelder når været er greit, og jeg har inntrykk at det er slik hos de fleste. Det er i hvert fall utrolig mange unger ute og leker, og få de får lov til å spille hos helt uten videre i finværet.

Ser problemet med engasjerende inneleik, men synes mange av barna er blitt late og slappe, og ikke orker å være ute å gjøre ting som krever litt energi.

Det er jeg jo enig i, og der bør nok foreldrene pushe mer på en mange gjør.

Det er nå en gang slik at noen barn elsker å være ute, mens andre ikke synes det er noe særlig stas. Og det er helt greit. Men alle bør være ute noe, og ingen bør bare sitte passiv foran TV'n eller med div. videospill når de skal være inne.

Gjest sjøstjerna

Du svarte egentlig deg selv på dette innlegget.

Hva med invitere disse foreldrene hjem til deg, eller bare ringe dem, og lufte problemstillingen? De er nok også opptatt av at guttene skal være sunde og spreke, og er sikkert åpne for en felles arena for denne kompisgjengen når det gjelder spill.

Lykke til

Gid det var så enkelt.

For foreldre er også ulike.

Mora til den mest populære gutten i klassen (3.kl) synes det er helt greit om ungene spiller spill med 18 års grense. Og hun synes det holder at de er ute 30-60 minutter pr dag (så fremt været er OK).

Gutten er kjempe-populær og alle kappes om å være med han (dvs hjemme og inne hos han),

Gjest grønn tulipan

Sånn er det her også. Min 3. klassing klager over at flere av vennene foretrekker å spille framfor å leke ute. Jeg oppmuntrer han til å foreslå uteaktiviteter for vennene, men det er ikke alltid de vil det.

Skulle ønske dere bodde i nærheten ;-)

Gjest sjøstjerna

Jeg er veldig streng når det gjelder dataspilling og seing av film når de har venner på besøk, synes heller de kan leke sammen på rommet eller ute, men noen ganger får de spille/se film da.

Jeg var også veldig streng mht til film/spilling. Jeg forlangte litt utetid/leketid i tillegg til spilling.

Det gikk fint i småskolen...men så slutter venner å komme til ungen med de strenge foreldre. De samles heller hos den ungen som har frie tøyler- hvor det er lov å spille 100% av tiden.

Vi er fanget av vår tid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...