Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken alder barna dine er og hva de klarer selv og hva du må hjelpe dem med av følgende:

- Påkledning på morgenen (før barnehage/skole)

- Smøring av niste

- Finne mat feks frokost, lunsj, kveldsmat (middag blir ofte litt anderledes)

- Finne drikke dersom de er tørste

- Rydde rommet deres

- På/avkledning av uteklær dersom de skal ut i helga/ettermiddagen

- Er med de ute?

- Finne fram klær til dem?

- Hjelpe dem på toalettet og håndvask?

- Følger dem på badet under kveldsstellet?

- Legger dem?

Andre ting du kommer på?

Jeg tror nemlig jeg gjør litt for mye for mine to på snart 3 og 5 år. Derfor lurer jeg litt på hva jeg kan forvente av dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272496-hva-hjelper-du-barna-dine-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alder - 6 år - førsteklassing.

- Påkledning på morgenen (før barnehage/skole) - Hvis det går litt tregt, ja. Vanligvis kler vi på oss samtidig.

- Smøring av niste - ja

- Finne mat feks frokost, lunsj, kveldsmat (middag blir ofte litt anderledes) - Varierer. Finner seg mat, men skjærer ikke brød selv. Knekkebrød, frokostblandinger osv ordner hun selv.

- Finne drikke dersom de er tørste - utenom måltid, ja. Finner seg vann og melk selv.

- Rydde rommet deres - Tja... rydde og rydde... spørs hvordan man definerer rydding, men rydder selv og jeg er med som mentor hvis det skal være skikkelig ryddig.

- På/avkledning av uteklær dersom de skal ut i helga/ettermiddagen - Gjør stort sett selv

- Er med de ute? - Spørs hva som skal foregå. Er mye ute og leker alene, men er det spesielle aktivieter som aking, ski, skøyter osv, er vi med. Sykler alene rundt på gårdsplassen.

- Finne fram klær til dem? - Varierer, men gjør det stort sett selv.

- Hjelpe dem på toalettet og håndvask? Gjør det selv.

- Følger dem på badet under kveldsstellet? - Der er jeg med. Pusser alltid over tennene etter at hun har gjort det selv først.

- Legger dem? - Er alltid med og brer over dyna, sier natta og gir og får masse kos

Gjest girasol

Vel, knærten min er drøyt 3 år, og jeg gjør alt det du ramsa opp der sammen med ham!... Det eneste han eventuellt gjør delvis selv av de tingene er å smøre maten sin samt kle litt av og på seg selv, + i natt er første natt uten bleie!! Det blir spennende! Meninga er at han skal kunne stå opp og gå bort til potta som står på ganga utenfor rommet, dra ned bukse og truse, tisse og kle på seg igjen + da gå tilbake tilsenga. Det gjennstår å se hvordan dette går :)

Nå er mine 6,5 og 8,5 år da, men:

- Påkledning på morgenen (før barnehage/skole) - nei, det gjør de stort sett selv, selv om den yngste er noe makelig anlagt og gjerne vi ha hjelp.

- Smøring av niste - det gjør jeg, gjør det mens vi spiser frokost og det tar ingen ekstra tid så det er ikke noe problem

- Finne mat feks frokost, lunsj, kveldsmat (middag blir ofte litt anderledes) - jeg dekker bordet, men de hjelper ofte til, de smører sin egen frokost ja og forsyner seg selv ved middagsbordet. Kveldsmaten ordner som regel jeg.

- Finne drikke dersom de er tørste - det må de nå stort sett klare selv.

- Rydde rommet deres - smårydding gjør de selv, men de store skippertakene tar jeg

- På/avkledning av uteklær dersom de skal ut i helga/ettermiddagen - eldstemann klarer seg selv, yngstemann får litt hjelp, men igjen - kun fordi hun er lat. :o)

- Er med de ute? - Nei! Ikke annet enn om jeg har lyst til å gå ut og sykle, lage snømann eller hoppe på trampisa, jeg er ikke med dem ut for å følge med dem nei.

- Finne fram klær til dem? - ja, men yngstemann vil stadig oftere bestemme selv, eldstemann bytter kun dersom det er noe som er ubehagelig å ha på ellers tar han til takke med det jeg finner frem

- Hjelpe dem på toalettet og håndvask? - nei, det fikser de selv

- Følger dem på badet under kveldsstellet? - ja, tannpussen får de hjelp til fremdeles.

- Legger dem? - ja, jeg er med inn på rommet, småprater litt, brer på dem, klemmer og sier godnatt, det er jo så koselig for alle parter! :o)

Barna mine er nå 7, 6 og 1,5 år gamle. Minsten får jo hjelp til det meste enda, mens jentene er veldig selvhjulpne.

Dette begynte de å gjøre selv fra de var 2-3 år gamle.

- Smøring av niste

Det gjør jeg fremdeles.

Stort sett lager jeg mat, men de kan finne knekkebrød, frokostblanding og skjære brød selv hvis jeg ber dem. Men siden jeg stort sett lager mat til minstemann til samme tid, blir det oftest til at jeg gjør det.

Det gjør de selv. Vann fra springen er godt :). De har gjort det i omtrent 1 år nå.

- Rydde rommet deres

Oftest gjør de det selv, men de kan få litt hjelp innimellom. Men de begynte ikke med å gjøre dette selv før nylig.

Det har de gjort selv i 1-2 år nå. Litt hjelp med votter som skal trekkes utenpå eller puttes inni og evt. litt trange strikker under dressene kan de få fremdeles.

- Er med de ute?

De har lekt ute i hagen alene fra de var 2-3 år gamle. Men det hadde jeg ikke gjort om vi ikke bodde slik vi gjør.

Det har de gjort selv fra de var ca. 4-5 år gamle. Dog med litt hinting innimellom ;)

Tisse og tørke seg alene har de gjort fra de var ca. 3-4 år gamle. Å tørke seg etter avføring lærte vi dem fra de var ca. 5, med tanke på skolestart.

Håndvask gjør de selv, og har gjort fra de var omtrent 4 etter grundig opplæring.

Det sluttet vi med for omtrent 6 mnd siden. Selv om vi er med innimellom nå også.

- Legger dem?

Det gjør vi fortsatt.

Mine stebarn er nå 11, 7 og 6 år.

Det gjør de selv. Selv minstejenta har gjort alt selv fra hun var drøyt 2, med hjelp til vanskelige strømpebukser osv.

- Smøring av niste

Det gjør jeg. Mest fordi det går fortest.

Det gjør de selv. Har gjort det lenge (snakker om minstesnuppa altså, det er vel henne vi må "måle" dette i).

Det gjør de selv.

- Rydde rommet deres

Det gjør de selv, men de får veiledning/hjelp hvis det trengs.

Det gjør de selv. Minste har også gjort det selv i flere år.

- Er med de ute?

Ikke for å passe på, nei. Det må være for å gjøre noe sammen med dem.

Det varierer. Om jeg gjør det, så er det fordi det går fortere, ikke fordi de ikke får til.

De har tørket seg selv etter tissing fra de var ca 3, og etter bæsjing fra 4-5.

Vi pusser tenna om kvelden, resten gjør de selv.

- Legger dem?

De to minste som regel. Eldstemann går selv.

Annonse

Mine barn er 2,4 og snart 6.

Påkledning på morgenen (før barnehage/skole): Ja, nesten alltid. Ellers kler de aldri på seg. 4åringen er flinkest, 2åringen vil gjerne. 6 åringen vil aldri! Vet ikke hva jeg skal gjøre for hun vil ALDRI ha det jeg sier eller det hun har valgt eller om vi er søte, snille, kjefter eller truer...

- Smøring av niste: 6åringen gjør det selv, 4 åringen prøver noen ganger, 2åringen vil gjerne.:0)

- Finne mat feks frokost, lunsj, kveldsmat (middag blir ofte litt anderledes): Stort sett hjelpsomme med å finne fram, men ordner ikke selv(!?) Vet ikke hva du mener helt?

- Finne drikke dersom de er tørste, Hjelper 2åringen.

- Rydde rommet deres Må hjelpe dem. &åringen greier det selv, men er alltid negativt om vi ikke hjelper til. Det kan jo også se ut som en uoverkommelig oppgave..

- På/avkledning av uteklær dersom de skal ut i helga/ettermiddagen: Hjelper 2åringen, men vil gjerne selv. 4åringen både og, men 6åringen greier det selv.

- Er med de ute? Ikke alltid med 4 og 6åringen. Alltid med 2åringen!

- Finne fram klær til dem? Nesten alltid til 2 og 4 åringen. 6åringen blir aldri fornøyd, velger ALLTID noe annet eller lager 1 times rabalder som går ut over alle, så det har jeg slutta med.

- Hjelpe dem på toalettet og håndvask? Nei, hverken 4åringen eller 6åringen. 2åringen bruker bleie. Og der må det jo hjelp til.:0)

- Følger dem på badet under kveldsstellet? Ja, alle sammen.

-Legger dem. Ja, alle, men mindre og mindre med 6åringen.(noe 6åringen synes er urettferdig, så jeg v et ikke helt hva jeg kan forlange...)

sammfunnskritiker

Jeg gjør alt dette for barna mine, nesten daglig.Det vil si at av og til gjør jeg, så gjør de, så hjelpes vi litt til, så tar jeg den ene tingen en dag og så bytter vi. Det funker helt uterket og ingen blir slitne av hverandre fordi vi gjør for lite/ eller for mye og vi har det trivelig sammen.

Mine er 8,5 år jente - 4,5 år jente - og 2,5 år gutt

- Påkledning på morgenen (før barnehage/skole) = Legger tøyet klart kvelden før, jentene henter tøyet og kler på seg selv. Gutten øver å få på seg tøyet selv, men får hjelp ennå.

- Smøring av niste = Det gjør jeg

- Finne mat feks frokost, lunsj, kveldsmat (middag blir ofte litt anderledes) = Det gjør jeg som regel, hender at elste jenta har servert alle sammen frokostblanding i helgene og så ser de på barne-tv en liten stund før vi våkner. Mellomste er veldig ivrig i å "hjelpe" til å lage middag, og det får hun lov til.

- Finne drikke dersom de er tørste = Elste henter selv, hvis ikke alle 3 er tørste. Da serverer jeg alle.

- Rydde rommet deres = jentene har ryddedag på rommene sine hver fredag, gutten får da hjelp av mamma. Så rydder de ofte lekene i stuen på hverdagene.

- På/avkledning av uteklær dersom de skal ut i helga/ettermiddagen = Jentene tar på alt selv, gutten får ennå hjelp.

- Er med de ute? = Jentene er ofte ute og leker sammen. Men så er jeg også ofte ute sammen med de og gutten vår. Går ofte på diverse turer alle sammen.

- Finne fram klær til dem? = I ukedagene legger jeg alt klart, i helgene velger jentene tøyet selv.

- Hjelpe dem på toalettet og håndvask? = Hjelper kun gutten.

- Følger dem på badet under kveldsstellet? = Alltid, og så får alle nattaklem og de yngste får nattahistorie på sengekanten. Elste leser selv etter eget ønske.

- Legger dem? = Elste går på rommet selv, enten jeg eller mannen min legger de yngste.

Mine barn er 5 og 7,5 år.

Eldstemann kler på seg selv men somler noe vanvittig. 5-åringen kler på seg selv hvis hun er i godt humør. Innimellom er hun trøtt og sur og da må hun ha hjelp til alt.

- Smøring av niste

Bare aktuellt for skolegutten, og det gjør pappaen for å spare tid.

Vi finner fremdeles mat for dem, bortsett fra f.eks yoghurt og frukt.

De klarer å finne seg vann eller melk sjøl, men rekker ikke opp til glassene uten å stå på en stol, så det hender vi hjelper dem med det.

- Rydde rommet deres

Rydde rommet gjør vi sammen med dem, ellers tar det fryktelig lang tid. Det er mye morsommere å gjøre husarbeid sammen, både for liten og stor.

De kan sjøl begge to, men får hjelp til detaljer som strikken under støvlene, vottene under mansjetten på dressen etc.

- Er med de ute?

Som oftest er de ute alene. Hvis ikke vi tilfeldigvis driver med noe ute samtidig.

Jeg legger oftest fram klær til storebroren, mens lillesøstra har så sterke meninger om hva hun vil ha på at hun bytter ut det jeg har lagt fram uansett.

5-åringen må tørkes, mens 7-åringen klarer seg sjøl. 7-åringen vasker seg uoppfordret, mens 5-åringen stadig tror at hun skal slippe siden hun ikke tørker sjøl...

Pusser tenner på begge to, men de tar på pysj og vasker seg sjøl.

- Legger dem?

Begge to blir båret/fulgt i seng, og vi leser for dem på senga nesten hver kveld. Eneste unntaket er hvis vi har sett noe på tv (f.eks "Iskaldt kappløp" i kveld) så det blir så seint at vi ikke rekker det.

-Jeg er igrunnen igang med et "mer selvstendig"-prosjekt for 7-åringen, særlig mht klær og mat ber jeg ham om å ordne mer sjøl. Han synes nemlig det er utrolig lettvint f.eks å be meg finne drikke til ham etc...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...