Gå til innhold

Såre brystvorter uansett... :(

Anbefalte innlegg

Strever litt med ammingen av min 12 dager gamle datter. Jeg føler jeg gjør det riktig, og har god teknikk, men uansett så blir ikke brystvortene beder. Er spekker og skorper på de, og det er vondt når hun suger. Jeg lar hun ha masse bryst inni munnen og jeg holder henne tett inntil meg så hun ikke skal henge i brystet.

Noen som har noen gode råd? Jeg har lest at en ikke skal bli sår uansett dersom en har rett teknikk så jeg forstår ikke helt dette her. Kan det vere at de blir herdet til slutt? Håper det går over, for det sliter en del å vere så sår... Har jo veldig lyst til å amme...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272540-s%C3%A5re-brystvorter-uansett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Se på leppene hennes. Er de vrengt utover? Nede-leppa også?

Er brystet "hardt" når h*n skal suge- slik at ikke nok pupp kommer i munnen?

Opplevde med en av mine at h*n sugde med leppene "snurpet" sammen- og mine såre brystvorter vedvarte. Når vi fikk skikk på sugeteknikken så ordnet det seg...

Jeg oppdaget dette med leppene etter å ha søkt masse om sugeteknikk på nettet og så bilder. Da var barnet mitt 3 uker... Og det var mitt 3. barn.

Se på leppene hennes. Er de vrengt utover? Nede-leppa også?

Er brystet "hardt" når h*n skal suge- slik at ikke nok pupp kommer i munnen?

Opplevde med en av mine at h*n sugde med leppene "snurpet" sammen- og mine såre brystvorter vedvarte. Når vi fikk skikk på sugeteknikken så ordnet det seg...

Jeg oppdaget dette med leppene etter å ha søkt masse om sugeteknikk på nettet og så bilder. Da var barnet mitt 3 uker... Og det var mitt 3. barn.

Overleppa hennes er vrengt urover men underleppa er innover. Hvordan får jeg henne til å slutte med det da?

Gjest sjøstjerna

Overleppa hennes er vrengt urover men underleppa er innover. Hvordan får jeg henne til å slutte med det da?

Stikk fingeren inn i munnen til barnet så det slipper og prøv igjen. Følg med leppa, og hjelp å få leppa utover . Om det ikke gikk- forsøk igjen.

Vet ikke - du må bare prøve. Vet det er vondt, og kan være frustererende. Men jeg tror du sitter på løsningen her. :-)

Den lille må bare få lært hvordan ta tak.

Ved leppene utover, kommer mye mer bryst i munnen og ammingen gjør ikke vondt.

(du vil nok ha litt vondt et par dager til sårene er bedre, men så... blir ammingen lettere og smertefri. )

Stikk fingeren inn i munnen til barnet så det slipper og prøv igjen. Følg med leppa, og hjelp å få leppa utover . Om det ikke gikk- forsøk igjen.

Vet ikke - du må bare prøve. Vet det er vondt, og kan være frustererende. Men jeg tror du sitter på løsningen her. :-)

Den lille må bare få lært hvordan ta tak.

Ved leppene utover, kommer mye mer bryst i munnen og ammingen gjør ikke vondt.

(du vil nok ha litt vondt et par dager til sårene er bedre, men så... blir ammingen lettere og smertefri. )

Skal prøve på dette! Må nok ha mye tålmodighet her ja... Har også en brennede følelse i puppen etter amming som vedvarer en stud. Vet du noe om dette? Henger det sammen med sårheten eller kan det vere noe annet?

Ja det er ganske vondt... Håper jeg akn klare å fikse det!

Jeg har vært sår med alle mine til å begynne med. Den siste hadde trøske, så da trengte vi begge behandling. Det kan du se i munnen på babyen, det blir hvite prikker på innsiden av leppene, i munnhulen og på tunga. Etter amming hadde jeg smerter som varte i kanskje ti min. Smerter etter amming kan også være melkekjertler som trekker seg sammen, men da varer det ikke så lenge.

Riktig ammeteknikk og lufttørking etterpå er bra. Du kan også la noen dråper melk tørke på brystvortene. Det skal visst være bra. Jeg ville gitt det minst såre brystet først. Jeg kjøpte en salve som het "brystvortesalve" som jeg brukte da jeg fikk den siste. Når hun saug seg fast da gjorde det ikke så vondt, men jeg hadde bare en anelse på.

Hold ut, det går over :) Men fy fader så vondt det er mens det står på. Det er ikke kjekt å grue seg til ammingen.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Skal prøve på dette! Må nok ha mye tålmodighet her ja... Har også en brennede følelse i puppen etter amming som vedvarer en stud. Vet du noe om dette? Henger det sammen med sårheten eller kan det vere noe annet?

Ja det er ganske vondt... Håper jeg akn klare å fikse det!

Den brennende følelsen vet jeg ikke helt.

Hadde prikkende følelse en gang etter at brystene var tømt _VELDIG_ effektivt og mye. Brennende? Vet ikke. Har hatt brystbetennelse to-tre ganger, men klarer ikke huske noen brennende følelser.

Kanskje bare pga de såre brystvortene? uansett, om det ikke går over så kan du jo snakke med lege. Forresten, har barnet trøske? Kan det være sopp? i så fall ikke noe farlig. Enkelt å kurere for både mor og barn. Tror man må til lege, men er ikke sikker. Vet bare at det er ufarlig.

Gjest togli

Har ikke sjekket de andre svarene du har fått her....

Jeg har ammet tre barn lenge (de var fra 15-20 mnd når de sluttet med brystmelk). Med alle tre ungene hadde jeg såre brystvorter i starten, så dette er helt normalt! Jeg _vet_ at jeg gjorde det riktig, men sår ble jeg uansett.

Med sistemann var det verst. Jeg kjøpte silikonbrystvorter på apoteket og la disse over brystvorta når jeg ammet. Babyen fikk da ikke direkte kontakt med brystvorta og den ble "frisk" igjen. Jeg tror jeg brukte den kunstige brystvorta i ca et døgn slik at sårheten rakk å bli nesten borte.

Du kan ringe Ammehjelpen så får du en til å ta en titt på sugeteknikken til babyen, en som har peiling. Pyton når ammestunden blir noe man gruer seg til.

Jeg brukte også ammeskjold som togli nevner, og var skånet for noe særlig mer sårhet enn de første 2-3 dagene.

Å, stakkars deg, dette kjenner jeg frytelig godt til!

Jenta mi er 10 uker nå, jeg slet med såre brystvorter de første 3-4 ukene. Au au, så vondt det gjorde. Men det ble etter hvert bedre, og jeg har noen tips til deg.

Kjøpte salven Purelan og albueskjell på apoteket.

I kjøkkenskuffen hadde jeg en tesil, sånn du bruker når du har te i løsvekt. Tesilen brakk jeg fra hverandre så jeg hadde to halve rundinger, om du skjønner - disse satte jeg over brystvortene og kunne dermed ha på BH uten at noe presset mot dem.

Om natten brukte jeg albueskjell. Disse holder på fuktigheten, og melka virker antiseptisk. Ha på en myk ammeBH.

På dagtid vekslet jeg mellom skjell og tesiler - silene i kombinasjon med Purelan så salven fikk virke og luft komme til. OBS - brystvortene skal være helt tørre før du smører, og Purelan skal ikke brukes sammen med albueskjell. Det gjør ingenting om barnet får i seg denne salven.

Etter hvert kan du bruke ammeinnlegg i ull eller papir, Jeg liker best Avent sine papirinnlegg når brystvortene ikke er såre lenger. Men før de er leget helt er Chicco bra - de klistrer seg overhodet ikke til brystvorten. Mens Natusan bør du styre langt unna, halve innlegget må rives av puppen... Skjønner ikke at de får solgt de greiene der i det hele tatt.

Det er grusomt vondt når det står på, jeg hadde til tider svarte brystvorter... det blødde og sprakk opp og jeg skreik mens jeg ammet. Helt grusomt. Men det går over...... Ikke gi deg, det er fryktelig kjedelig å gi opp amming pga litt startproblemer, jeg er så utrolig glad nå for at jeg holdt ut. Føler med deg! :-(

Når du legger henne til så sørg for at hun får mer av det brune på undersiden av brystvorta i munnen enn oversiden. Det får du til ved å peke brystvorta litt opp når hun tar tak. Vent til hun gaper skikkelig, og "vipp" puppen inn mens du trekker henne til deg. Bruk hånda og klem samme puppen litt, og slipp opp når hun har tatt tak.

Hm, dette er sannelig ikke lett å forklare skriftlig.. Det eneste jeg kan si er at amming er pokker så vanskelig, selv om det liksom skal være den naturligste ting i verden. Sykehuset ditt har kanskje en amme-poliklinikk? Dit kan du dra og få hjelp. Ellers er det rett og slett øvelse som må til.

Og en ting til! Har du prøvd ulike ammestillinger?

Tvilling-stillingen var det som virkelig reddet ammingen min. Om du ikke kjenner den finner du nok bilder og forklaringer på nettet. Du trenger en ammepute, og legg ungen omvendt av det "tradisjonelle". Skal hun spise fra høyre bryst legger du henne under høyre arm, støtter hodet hennes med høyre hånd og holder puppen med venstre.

Jeg synes dessuten det er deilig å la henne ligge på ammepute og støtte puppen med hånda på samme side som hun spiser fra. Mer skånsomt. Den tradisjonelle ammestillingen i armkroken er jeg ikke så glad i, jeg har lett for å la barnet synke for lavt da, og hun blir "hengende" i puppen. Men det funker når man får litt mer trening.

Annonse

Og en ting til! Har du prøvd ulike ammestillinger?

Tvilling-stillingen var det som virkelig reddet ammingen min. Om du ikke kjenner den finner du nok bilder og forklaringer på nettet. Du trenger en ammepute, og legg ungen omvendt av det "tradisjonelle". Skal hun spise fra høyre bryst legger du henne under høyre arm, støtter hodet hennes med høyre hånd og holder puppen med venstre.

Jeg synes dessuten det er deilig å la henne ligge på ammepute og støtte puppen med hånda på samme side som hun spiser fra. Mer skånsomt. Den tradisjonelle ammestillingen i armkroken er jeg ikke så glad i, jeg har lett for å la barnet synke for lavt da, og hun blir "hengende" i puppen. Men det funker når man får litt mer trening.

Takk for svar! Har oppdaget tvillingstillingen jeg også, og den avlaster litt. Blir ikke så sår når jeg bytter på vanlig stilling og tvillingstilling. Bruker også ammepute. Synes det er unikt!

Å, stakkars deg, dette kjenner jeg frytelig godt til!

Jenta mi er 10 uker nå, jeg slet med såre brystvorter de første 3-4 ukene. Au au, så vondt det gjorde. Men det ble etter hvert bedre, og jeg har noen tips til deg.

Kjøpte salven Purelan og albueskjell på apoteket.

I kjøkkenskuffen hadde jeg en tesil, sånn du bruker når du har te i løsvekt. Tesilen brakk jeg fra hverandre så jeg hadde to halve rundinger, om du skjønner - disse satte jeg over brystvortene og kunne dermed ha på BH uten at noe presset mot dem.

Om natten brukte jeg albueskjell. Disse holder på fuktigheten, og melka virker antiseptisk. Ha på en myk ammeBH.

På dagtid vekslet jeg mellom skjell og tesiler - silene i kombinasjon med Purelan så salven fikk virke og luft komme til. OBS - brystvortene skal være helt tørre før du smører, og Purelan skal ikke brukes sammen med albueskjell. Det gjør ingenting om barnet får i seg denne salven.

Etter hvert kan du bruke ammeinnlegg i ull eller papir, Jeg liker best Avent sine papirinnlegg når brystvortene ikke er såre lenger. Men før de er leget helt er Chicco bra - de klistrer seg overhodet ikke til brystvorten. Mens Natusan bør du styre langt unna, halve innlegget må rives av puppen... Skjønner ikke at de får solgt de greiene der i det hele tatt.

Det er grusomt vondt når det står på, jeg hadde til tider svarte brystvorter... det blødde og sprakk opp og jeg skreik mens jeg ammet. Helt grusomt. Men det går over...... Ikke gi deg, det er fryktelig kjedelig å gi opp amming pga litt startproblemer, jeg er så utrolig glad nå for at jeg holdt ut. Føler med deg! :-(

Så det vil gå over? Blir brystvortene herdet??

Når du legger henne til så sørg for at hun får mer av det brune på undersiden av brystvorta i munnen enn oversiden. Det får du til ved å peke brystvorta litt opp når hun tar tak. Vent til hun gaper skikkelig, og "vipp" puppen inn mens du trekker henne til deg. Bruk hånda og klem samme puppen litt, og slipp opp når hun har tatt tak.

Hm, dette er sannelig ikke lett å forklare skriftlig.. Det eneste jeg kan si er at amming er pokker så vanskelig, selv om det liksom skal være den naturligste ting i verden. Sykehuset ditt har kanskje en amme-poliklinikk? Dit kan du dra og få hjelp. Ellers er det rett og slett øvelse som må til.

Skal til ammepoliklinikken på sykehuset i morgen. Håper de kan gi meg noen gode tips!

Den brennende følelsen vet jeg ikke helt.

Hadde prikkende følelse en gang etter at brystene var tømt _VELDIG_ effektivt og mye. Brennende? Vet ikke. Har hatt brystbetennelse to-tre ganger, men klarer ikke huske noen brennende følelser.

Kanskje bare pga de såre brystvortene? uansett, om det ikke går over så kan du jo snakke med lege. Forresten, har barnet trøske? Kan det være sopp? i så fall ikke noe farlig. Enkelt å kurere for både mor og barn. Tror man må til lege, men er ikke sikker. Vet bare at det er ufarlig.

Tusen takk for oppløftende svar! Skal til ammepoliklinikken på sykehuset her i mrogen så jeg håper jeg får orden på ting da. Rekner med at de kan se om det er noe annet enn bare sårhet. Har veldig lyst å få til dette her!

Huff. Det er virkelig vondt.

Jeg har mye av den samme erfaringen som mij. Det var forferdelig de første 2 - 3 ukene.

Jeg måtte ta meg kraftig sammen for ikke å hyle ut når han tok brystet, og han gulpet morsmelk blandet med blod som hadde rent fra mine brystvorter. Sugeteknikken hans var det ingenting i veien med.

Men så ga det seg altså etter 2 - 3 uker, og etterpå var jeg immun og tålte alt. Som mij også sier, kunne han da godt ligge ved brystet og småsutte en times tid uten at det gjorde meg noe.

Jeg fullammet i 5 måneder, og fortsatte ammingen til han var godt over året uten flere problemer.

Så mitt budskap er: Hold ut! Det er virkelig verdt det.

Lykke til, fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...