Gå til innhold

Såre brystvorter uansett... :(

Anbefalte innlegg

De første ukene er grusomme, husker fremdeles at det prikket helt ned i knærne hver gang hun tok tak, og tårene spratt!

Pass på å lufttørke, prøv albueskjell så ikke brystvorta ligger flatklemt inni bh'n. Pass på så du ikke henger fast i ammeinnleggene og river opp sårskorpene.

Hold ut, det blir bedre bare du herdes.

jeg bet tenna sammen (bokstavelig talt!) og fullammet i hhv 5 og 6 mndr. Ammet til ungene var 14 og 16 mndr, og sårheten ga seg etter de første 2-3 ukene...

Fortsetter under...

Min erfaring etter 3 runder med amming er at det er bortimot umulig å unngå såre brystvorter. Tenk deg selv da; Brystvortene har hele livet vært utsatt for utrolig lite påkjenninger. De siste årene før vi får barn ligger de trygt og godt gjemt i en behagelig BH.

Så plutselig kommer det et lite vesen med vanvittig sugeevne og suger som besatt på brystet, lenge, og flere ganger om dagen.

Selv om man har riktig teknikk, og ungen ikke suger på selve brystvorta, blir det jo en påkjenning på brystvorta likevel.

Min erfaring er at de første 2-3 ukene er verst. Etter det blir det gradvis bedre før det blir bare koselig å amme, og ikke vondt i det hele tatt.

Den første tiden er det viktig at du er flink til å smøre på litt morsmelk og la brystene lufttørke etter hver amming (så sant du ikke er sammen med masse folk og det ikke sømmer seg).

Ikke bruk papirinnlegg rett på brystene, de har en tendens til å "lime" seg fast og så blir det enda vondere når du må rive dem av.

Bit smerten i deg, det blir bedre - helt sikkert :)

Hei.

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg anbefaler sånne bryst skjold i plast som du får kjøpt bl.a. på apoteket.

Jeg har vært sår alle 3 gangene jeg har fått barn, men med minsten var det helt intenst. Det var veldig vondt å amme henne, kvidde meg hver gang!

Og da jeg skulle på julebord en måneds tid etter at hun var født, og pumpet meg for første gang da, viste det seg at melken av helt rosa pga. åpne sår rundt brystvorten. Ante ikke at det var så ille selv, og fikk låne et bryst skjold av en venninne. Kjøpte selv like etterpå, og det gikk ikke mange dagene før sårene var helet, og ammingen gikk så det suste, UTEN smerter :)

Så det anbefales på det varmeste!!!

Jeg syns at innlegget til mij dekket det meste jeg... Min datter er syv uker nå (hvor tiden flyr...) og jeg har vært kjempesår! Hun klarte ikke å suge fra begynnelsen av så vi måtte begynne med skjold, og jeg ble sår mens hun fremdeles brukte skjoldet så det var ikke noen avlastning det hvertfall. Så det å venne henne av skjold samtidig som jeg prøvde å bli frisk på spesielt den ene siden var ikke lett i det hele tatt. Det som til slutt gjorde siste utslag etter å ha gjort omtrent alt det samme som mij skrev var å bruke simplex øyesalve på brystvortene, det fikk jeg tips om på helsestasjonen. Den er mye tynnere og lettere å smøre på enn purelan, og gjør ingenting om barnet får i seg.

Masse lykke til, det kommer til å gå bra, hold ut!! Etter fem uker var vi virkelig i boks med amming til tross for veldig mye strev og motgang. Nå er det nesten sånn at jeg går med på å innrømme at det kan være litt lettvint også...Og hvis det ikke skulle gå bra med ammingen, så kommer det til å gå strålende med både deg og barnet likevel :-)

(min førstefødte ble flaskebarn og det går alldeles veldig bra med han altså... :-) )

Jeg syns at innlegget til mij dekket det meste jeg... Min datter er syv uker nå (hvor tiden flyr...) og jeg har vært kjempesår! Hun klarte ikke å suge fra begynnelsen av så vi måtte begynne med skjold, og jeg ble sår mens hun fremdeles brukte skjoldet så det var ikke noen avlastning det hvertfall. Så det å venne henne av skjold samtidig som jeg prøvde å bli frisk på spesielt den ene siden var ikke lett i det hele tatt. Det som til slutt gjorde siste utslag etter å ha gjort omtrent alt det samme som mij skrev var å bruke simplex øyesalve på brystvortene, det fikk jeg tips om på helsestasjonen. Den er mye tynnere og lettere å smøre på enn purelan, og gjør ingenting om barnet får i seg.

Masse lykke til, det kommer til å gå bra, hold ut!! Etter fem uker var vi virkelig i boks med amming til tross for veldig mye strev og motgang. Nå er det nesten sånn at jeg går med på å innrømme at det kan være litt lettvint også...Og hvis det ikke skulle gå bra med ammingen, så kommer det til å gå strålende med både deg og barnet likevel :-)

(min førstefødte ble flaskebarn og det går alldeles veldig bra med han altså... :-) )

Tusen takk for oppløftende ord! :)

Min erfaring etter 3 runder med amming er at det er bortimot umulig å unngå såre brystvorter. Tenk deg selv da; Brystvortene har hele livet vært utsatt for utrolig lite påkjenninger. De siste årene før vi får barn ligger de trygt og godt gjemt i en behagelig BH.

Så plutselig kommer det et lite vesen med vanvittig sugeevne og suger som besatt på brystet, lenge, og flere ganger om dagen.

Selv om man har riktig teknikk, og ungen ikke suger på selve brystvorta, blir det jo en påkjenning på brystvorta likevel.

Min erfaring er at de første 2-3 ukene er verst. Etter det blir det gradvis bedre før det blir bare koselig å amme, og ikke vondt i det hele tatt.

Den første tiden er det viktig at du er flink til å smøre på litt morsmelk og la brystene lufttørke etter hver amming (så sant du ikke er sammen med masse folk og det ikke sømmer seg).

Ikke bruk papirinnlegg rett på brystene, de har en tendens til å "lime" seg fast og så blir det enda vondere når du må rive dem av.

Bit smerten i deg, det blir bedre - helt sikkert :)

:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...