Gå til innhold

Plutselig var det slutt på ammingen.

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Nå er lillesnuppa 9 måneder gammel, og i løpet av påska har hun sluttet å amme. Det har skjedd helt udramatisk med en gradvis nedtrapping.

Mest av alt er jeg glad for å være ferdig med ammingen. Det har vært slitsomt å opprettholde ammingen, og jeg har jo ammet med brystskjold - og det har jo vært litt slitsomt.

Men det er jo litt trist å tenke på at hun ikke skal være fysisk avhengig av meg lenger. En epoke er over.

Stor jente nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272566-plutselig-var-det-slutt-p%C3%A5-ammingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

En epoke er over. Og en ny epoke begynner.

:-)

Fint at avvenningen gikk så fint da!

Det var ikke en aktiv avvening. Hun bare sluttet av seg selv.

Var plutselig helt uinteressert, og gadd ikke å suge lenge nok til å få i gang utdrivningsrefleksen.

Men hun smatter og sier mmmm når hun ser flaska. Den er nemlig god den ;-)

Gjest sjøstjerna

Det var ikke en aktiv avvening. Hun bare sluttet av seg selv.

Var plutselig helt uinteressert, og gadd ikke å suge lenge nok til å få i gang utdrivningsrefleksen.

Men hun smatter og sier mmmm når hun ser flaska. Den er nemlig god den ;-)

Amming er en naturlig prosess. Og avvening likeså. Når barnet er større og dier sjeldnere, blir det mindre melk- og vanskleigere å få frem utdriving. Ergo blir barnet "latere" å suge, og brystet ennå vanskeligere å få melk i fra... Dermed blir barnet ennå "latere"... og sirkelen fortsetter.

Plutselig er det stopp. Snilt og smertefritt for både mor og barn. Smart system fra naturens side, ikke sant? :-)

Det er så greit når ammingen avsluttes på en sånn måte :) Hva er bedre enn at både mor og barn er fornøyd med avgjørelsen.. Hvorfor måtte du bruke brystskjold? Det høres veldig kavete ut, så jeg synes du har vært flink som har orket det styret så lenge.

Annonse

fuji1365380447

Det er så greit når ammingen avsluttes på en sånn måte :) Hva er bedre enn at både mor og barn er fornøyd med avgjørelsen.. Hvorfor måtte du bruke brystskjold? Det høres veldig kavete ut, så jeg synes du har vært flink som har orket det styret så lenge.

Hun var prematur da hun ble født, og hun var så liten og svak at hun ikke klarte å ta brystet. Da vi hadde gitt henne sondenæring i to uker, og ennå ikke fått henne interessert i brystet, så gav jeg etter og forsøkte brystskjold.

Jeg var så lykkelig og lettet at hun endelig klarte å ta til seg næring fra meg!

Men det skulle vise seg veldig vanskelig å venne henne av med skjoldet. Hun utviklet jo en dårlig teknikk, så da jeg forsøkte å få henne til å ta puppen på vanlig måte, så ble jeg så utrolig sår.

Alle blir selvfølgelig såre, men jeg hadde jo en "løsning" og derfor ikke veldig høy motivasjon til å leve igjennom det.

Det har gått overaskende bra og amme med skjold, men nå mot slutte så har hun oppdaget det! Hun ville heller forsøke å få tak i det enn å suge.... He he.

fuji1365380447

Ja, det er både gledelig og trist når ammingen er over. Det er godt å bli litt uavhengig, samtidig som jeg i alle fall følte et lite savn etter den nærheten ammingen ga.

Sukk, rart å tenke på at jeg aldri skal amme mer...

Ja, det er jo ikke helt samme kosen og gi henne flaske, nei...

Men det er jo koselig det også - og nå har vi jo en fin kommunikasjon likvel. Det er jo så gøy å se at hun blir større.

Hun var prematur da hun ble født, og hun var så liten og svak at hun ikke klarte å ta brystet. Da vi hadde gitt henne sondenæring i to uker, og ennå ikke fått henne interessert i brystet, så gav jeg etter og forsøkte brystskjold.

Jeg var så lykkelig og lettet at hun endelig klarte å ta til seg næring fra meg!

Men det skulle vise seg veldig vanskelig å venne henne av med skjoldet. Hun utviklet jo en dårlig teknikk, så da jeg forsøkte å få henne til å ta puppen på vanlig måte, så ble jeg så utrolig sår.

Alle blir selvfølgelig såre, men jeg hadde jo en "løsning" og derfor ikke veldig høy motivasjon til å leve igjennom det.

Det har gått overaskende bra og amme med skjold, men nå mot slutte så har hun oppdaget det! Hun ville heller forsøke å få tak i det enn å suge.... He he.

Det er jo fint at dere fikk det til da. 9 mnd med brystskjold er imponerende. Jeg vet ikke om jeg hadde maktet det, men det vet man vel først når man står midt i det. Rart at hun er 9 mnd allerede, tiden går fort :)

Ja, det er jo ikke helt samme kosen og gi henne flaske, nei...

Men det er jo koselig det også - og nå har vi jo en fin kommunikasjon likvel. Det er jo så gøy å se at hun blir større.

Nei, flaske er ikke samme kosen, men koselig likevel. Og koseligere for pappa og andre som kan få litt av den nærheten vi mødre har hatt med ammingen, selv om det ikke blir det samme.

Ja, det er morsomt å se dem vokse. Og gled deg, morsommere skal det bli :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...