Lillyme Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg er så usikker på om jeg gjør dette riktig og om hun får i seg nok mat... Jenta mi er 12 dager nå. Slik er døgnet vårt: Hun sovner hver kveld 00.30. Da ammer jeg henne til hun sovner og legger henne i sengen. Hun våkner en gang mellom 06.00 og 06.30. Da får hun mat igjen. Denne matingen tar ca 1 time før hun er fornøyd. Så sovner hun igjen og sover til ca 09.00. Da får hun mat fra et bryst før jeg steller henne. Så gir jeg det andre brystet. Så sovner hun igjen ca halv 11 og sover til ca 13.00. Da får hun mat igjen. Så går det ca 2,5 time mellom hvert måltid utover dagen. På kvelden, fra ca 22.00 og til hun sovner 00.30 vil hun helst ha puppen i munnen hele toiden og søker veldig dersom hun ikke får det. Blir en del grining utover kveldene for hun kan jo ikke få suge hele veien... Mor er litt sår! Hvordan høres dette ut for dere som er erfarne? Tror dere hun får nok mat? Hun hgar en tendens til å sovne veldig raskt ved brystet så måltidene tar ganske lang tid. Det går raskere å få henne mett på morgenen og formiddagen, men på kvelden ligger hun veldig lenge ved puppen hver gang. Bør jeg vekke henne om natta, eller skal jeg bare la henne sove så lenge? Synes jo det er veldig deilig når hun sover så masse, men det viktigeste er at hun får nok mat... Håper noen erfarne vil svare meg på dette innlegget også... Har blitt et par innlegg om denne ammingen min i det siste, men det er ikke lett å bli klok på... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Høres normalt ut. :-) Hun høres ut til å sove godt- flere lurer på dagen, og lange lurer på natten. Og ellers høres hun også ut til å være godt fornøyd. Så ja- jeg tror absoutt hun får nok. Det du selv kan "sjekke" dette på er å se på produksjonen av tissebleier. :-) ellers så kan man selvsagt veie på helsestasjonen. men jeg tror du skal se an barnet. Synes hun høres fornøyd ut, utfra det du forteller. Uro på kvelden er også ganske vanlig. Hadde det for alle mine tre. De ville liksom suge hele tiden og virket "sultne".Men når puppen kom i munnen, så pattet de litt før de sovnet. Akkurat som du forteller. Jeg tror kanksje de ikke helt fikk til å sovne på egenhånd, og derfor fant puppen som "sovemiddel". Etterhvert så jeg at førstefødte sovnet fort om vi tok en biltur. Og at h*n roet seg om jeg satte vannet til å renne... Ikke all uro er sult, vet du. En av mine hadde kolikk. Da var det også veldig mye uro om kvelden... Men det gikk over. Pappan løftet barnet, med barnemagen på underarmen hans. Og vugget. Det roet den lille. Gang på gang. Uansett- det du beskriver høres helt greit ut. Husk også at rytmen vil endres- og at dette skjer uten at noe trenger "være galt". :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Høres normalt ut. :-) Hun høres ut til å sove godt- flere lurer på dagen, og lange lurer på natten. Og ellers høres hun også ut til å være godt fornøyd. Så ja- jeg tror absoutt hun får nok. Det du selv kan "sjekke" dette på er å se på produksjonen av tissebleier. :-) ellers så kan man selvsagt veie på helsestasjonen. men jeg tror du skal se an barnet. Synes hun høres fornøyd ut, utfra det du forteller. Uro på kvelden er også ganske vanlig. Hadde det for alle mine tre. De ville liksom suge hele tiden og virket "sultne".Men når puppen kom i munnen, så pattet de litt før de sovnet. Akkurat som du forteller. Jeg tror kanksje de ikke helt fikk til å sovne på egenhånd, og derfor fant puppen som "sovemiddel". Etterhvert så jeg at førstefødte sovnet fort om vi tok en biltur. Og at h*n roet seg om jeg satte vannet til å renne... Ikke all uro er sult, vet du. En av mine hadde kolikk. Da var det også veldig mye uro om kvelden... Men det gikk over. Pappan løftet barnet, med barnemagen på underarmen hans. Og vugget. Det roet den lille. Gang på gang. Uansett- det du beskriver høres helt greit ut. Husk også at rytmen vil endres- og at dette skjer uten at noe trenger "være galt". :-) Tusen takk for oppløftende svar! Hun tisser mye og har avføring opptil 6 ganger om dagen, så hun får nok i seg mat ja! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 For me høres det ut som at du gjør det riktig, og at barnet får nok ernæring. At barnet "henger på brystet", kan fort bli en uvane. For å bryte denne uvanen, kan du foreksempel stimulere svelgrefleksen, eller trykke lett på forten til babyen for å aktivere sugerefleksen og spisingen. Ellers tror jeg det fort kan bli slitsomt med en baby hengende i puppen, for "kosens" skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Høres veldig bra ut, syns jeg. Det at hun sover så lenge er absolutt et godt tegn på at hun får den maten hun trenger. Du kan jo prøve å bysse og bære eller dille og dulle litt for å unngå alt for mye amming på kvelden, men det er helt vanlig og normalt at det er mye mer pupping på kvelden enn resten av døgnet. Både fordi det da er mindre melk i puppene, og også for at babyen skal lade opp til å klare seg mange timer uten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 For me høres det ut som at du gjør det riktig, og at barnet får nok ernæring. At barnet "henger på brystet", kan fort bli en uvane. For å bryte denne uvanen, kan du foreksempel stimulere svelgrefleksen, eller trykke lett på forten til babyen for å aktivere sugerefleksen og spisingen. Ellers tror jeg det fort kan bli slitsomt med en baby hengende i puppen, for "kosens" skyld. Jeg er nok litt uenig med deg, "samfunnskritiker". Men jeg er enig i noe av det du sier. Ja, det kan bli slitsomt at ungen henger i puppen for kosens skyld, men det kan også være nødvendig for å øke melkemengden en gang i blant. At barnet henger i puppen på kveldstid er ikke uvanlig, da det da har sovet på dagtid, og ikke fått nok mat på dagtid. At ungen sover mye trenger heller ikke nødvendigvis være et tegn på at barnet får nok mat. Det kan være et tegn på utmattelse/mangel på mat. Det vet jeg selv av erfaring. Og siden barnet er såpass lite, synes jeg det er fullstendig unødvendig å "avvenne" det fra å spise når det er sultent/kosete. Det kan være bra for utdrivingsrefleksen at barnet er i nærheten/på puppen såpass ofte, da melken gjerne renner lettere da, og dermed øker melkemengden. Unødvendig å stresse med å la barnet _ikke_ suge! Men når barnet blir eldre, kan jeg være enig med i at det er dumt å la det puppe seg i søvn, f.eks. Men ikke tenke på det enda! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det høres ut som om du har fått en perfekt liten baby Flott at hun sover så lenge på natta. Ikke vekk henne, la henne (og deg) få den roen. At hun bruker lang tid på måltidene er også normalt, særlig hvis hun sovner litt innimellom. Du kan prøve å vekke henne ved å gni henne under føttene og ved å trekke brystet ut. Ikke la henne sove med brystet i munnen. At hun vil ha mer mat på kvelden er også helt normalt. For det første er det mindre melkeproduksjon på kvelden, så hun må die oftere for å få så mye mat som hun vil ha. For det andre er det noe med å samle opp nok kos og nærkontakt til å vare hele natta Det å amme barna til de sovner kan bli en dårlig vane etterhvert. Hun er enda så liten at det ikke har så mye å si, men vær oppmerksom på at det kan bli et problem senere. Og de problemene jeg da tenker på er at hun kan nekte å sovne uten å få pupp, og hvis nettene blir mer oppstykket etterhvert kan det bli slitsomt. Pris deg lykkelig for at du har ei godjente som er glad i mat og glad i å sove 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det høres ut som du gjør alt riktig. :-) det er helt vanlig med litt styr om kveldene, da er melkeproduksjonen litt lavere, og det er ofte litt magestyr på gang for babyen. Bare vær obs på at om en uke eller to kommer det nok en øke-periode da hun kommer til å ville ha mer mat. Da bare lar du henne få pupp så ofte hun vil, og så justerer produksjonen din seg igjen etter hennes behov. Jenta mi sov også en lang periode om natta, jeg vekte henne ikke for å amme. Høres ut som dere har omtrent samme døgnrytme som vi hadde, og hos oss fungerte dette helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg kjenner meg veldig igjen på dette. Hadde mange kvelder hvor jeg gikk rundt og bar på henne. Men om du er i tvil så er det bare å ta en tur til helsestasjon. Der blir jenta veid, og du får det svart oå hvitt. Jeg ville aldri vekt henne i løpet av nattaen. Sov med god samvittighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Hei! Først må jeg få gratulere med ei lita tulle :0) Mine barn har vært små ved fødselen, og jeg husker så godt at sistemann sovnet altfor tidlig ved brystet. Da sa jordmor til meg at når jeg ammet, kunne jeg sørge for at barnet ikke hadde det for varmt når det diet. Da holdt det seg bedre våkent, og fikk i seg nok mat. Om det ikke er tilstrekkelig, kan du prøve å være iherdig med "vekkingen" slik at hun får nok. Men uansett, jeg synes du er kjempeflink, og husk at ammehjelpen og helsestasjonen er fine hjelpemidler også. Lykke til i en spennende tid!!! :0) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272604-usikker-p%C3%A5-amming-erfarne-se-hit/#findComment-2205631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.