Gå til innhold

Spørsmål om pumping igjen


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Viser til tidligere svar om pumping. I dag var jeg på jobb og gjorde en oppdagelse: Det går greit å pumpe det venstre brystet, men ikke det høyre! På det venstre fikk jeg ut 110 ml, men på det høyre kun 20 ml. Merkelig? Når jeg tenker tilbake, så var det den gangen jeg prøvde i en time og kun fikk ut 30 ml, kun det høyre jeg pumpet, da hun hadde fått kun det venstre. (Puh, lang setning håper du forstod).

Er dette normalt, og kan jeg forvente at det blir bedre med trening? Hvordan kan det ha seg? Hadde brystbetennelse andre uken etter fødselen i dette brystet, kan det ha noe å si? Må legge til at jeg VET at det var mye melk igjen, brystet var hardt og tungt. Det går greit å amme, merker ikke forskjell på brystene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du svarte tidligere at det ikke var nødvendig med sterilisering av pumpeutstyr, men at god vask var nok. Gjelder dette selv om jenta mi bare er ca 5 mnd? Jeg nevnte ingenting om alder i det innlegget.

Siden jeg må pumpe meg to ganger på jobb, så hadde det jo vært en fordel om det kun var nok med vask. Så kan jeg jo sterilisere det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Edel. Det er ikke uvanlig å være mer tungmelket på et bryst enn det andre. Årsaken kan være det du beskriver, men også andre ukjennte grunner.Stimulerte du utdrivningsrefleksen godt ved å trille brystknoppen noen minutter mellom fingrene før pumping? Hva med å starte på det lettmelkede, pumpe der noen minutter og deretter gå over til det vannskelige? Om det ikke bedrer seg kan det hende at du har nytte av Syntocinin nesespray som kan hjelpe på utdrivningen. Bruk den kun når du pumper siden du forteller at ammingen gåt fint. Pumpesettet kan du vaske i vanlig såpevann og koke en gang i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...