Gå til innhold

endre bhg fra 100% til 50%?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for synspunkter

Barnet er 4 1/2 år, og jeg lurer på om jeg til høsten/jul (?) skal endre stillingsprosenten fra hundre prosent til femti. Jeg er hjemme på dagtid (studerer deltid), så det er mulig. Jeg tenker at vi har det stramt økonomisk, pluss det hadde vært fint å hatt tid sammen før skolestart. Hva mener dere? Skal jeg heller bare gi barnet lang sommerferie som jeg gjorde med eldste? (Hun sluttet i barnehagen i april/mai før skolestart).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272713-endre-bhg-fra-100-til-50/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har hun har venner hun kommer til å gå på skolen sammen med? Hvis de går i den samme barnehagen - eller går i en annen barnehage, men altså ikke er hjemme på dagtid slik at hun får lekt med dem - hadde jeg latt henne være der på heltid slik hun er vant til. Jeg hadde ikke redusert plassen for at hun skulle være mer sammen med meg og mindre sammen med andre barn.

Noen barn med deltidsplass kan falle litt utenfor i barnehagen. Enkelte barnehager har også litt førskoleaktiviteter for "avgangskullet", og de vil hun kanskje ha stor glede av å få med seg.

Det blir noe annet hvis dere har det veldig hektisk og slitsomt nå, men da kan du kanskje la henne ha litt kortere dager når det trengs. Hun er jo stor nok til å være med på valget selv til en viss grad, i hvert fall når det gjelder muligheten for å ha lang sommerferie. Datteren min hadde nok valgt det, men sønnen min hadde blånektet å slutte i barnehagen for å være mer hjemme :-)

I vår barnehage er det ei jente som gikk ned fra 100 til 60% siste året før skolestart. Det har gått helt greit.

Det er ingen andre barn hjemme de dagene hun er hjemme, men hun koser seg med mor og lillesøster.

Hun faller ikke utenfor i barnehagen, og barnehagen er flinke til å ta hensyn til de som ikke har fulle plasser og legger gjerne ting på de dagene da alle er der. Er det en spesiell aktivitiet som foregår på en fridag, så er de som har fri hjertelig velkomne til å være der så lenge den aktiviteten varer. Da tenker jeg på karneval, fotografering, Lucia osv.

Julefrokost og påskefrokost har de bestandig på 2 dager (altså 2 dager med julefrokost og 2 med påskefrokost), så alle har mulighet til å være med på det også.

Jeg vil ikke tro det byr på særlig problemer.

Utfordringen er å holde barnet fornøyd når det er hjemme.

Det er STOR aktivitet i barnehagene, og hjemme blir det kanskje fort litt kjedelig til sammenligning. Men om dere liker å finne på ting sammen, så går nok det helt greit.

Jeg ser ingen grunn til at ungene skal gå 100% i barnehage, når behovet (ut i fra barnepass/foreldres arbeidstid) ikke er der. Mine trives veldig godt hjemme, og har ikke behov for å være i barnehagen hver dag. Min barnehageunge går 60% nå. Han koser seg sammen lillesøster på hjemmedagene.

Mrs. Wallace

Det siste drøye året før guttungen begynte på skolen jobbet jeg hjemmefra og hadde fleksible dager. Jeg kuttet ikke ned barnehagetiden formelt, men i praksis var han der ca 60 prosent. Han ble levert sent og hentet tidlig, og vi hadde godt med fridager. Det var veldig koselig både for ham og meg, og jeg er glad for at vi gjorde det sånn.

Nå som han går på skolen, kan vi ikke lenger bestemme tiden selv, så gjør det mens du har sjansen - er mitt råd.

Gjest Elextra

Hvis han er vant til å gå i barnehage, de har et bra opplegg, og barnet trives der, ville jeg ikke holdt ham hjemme halvparten av ukens dager, i hvertfall.

Om det gjalt gutten min ville han nok i så fall følt seg litt snytt! ;). Han ville i så fall også gå glipp av en del faste aktiviteter, de største barna har "skolegruppe" minst en gang i uken, en dag i uken er de gjerne på tur (de har mange flotte turer til spennende steder), og de har også andre faste aktiviteter det er fint å være med på.

Kortere dager er nok fint for de fleste barn, men det er vel kanskje vanskelig å få redusert plass på den måten?

Annonse

Gjest Elextra

Det siste drøye året før guttungen begynte på skolen jobbet jeg hjemmefra og hadde fleksible dager. Jeg kuttet ikke ned barnehagetiden formelt, men i praksis var han der ca 60 prosent. Han ble levert sent og hentet tidlig, og vi hadde godt med fridager. Det var veldig koselig både for ham og meg, og jeg er glad for at vi gjorde det sånn.

Nå som han går på skolen, kan vi ikke lenger bestemme tiden selv, så gjør det mens du har sjansen - er mitt råd.

Enig, å ha det fleksibelt slik du skisserer høres fint ut.

Men om man har redusert plass, må det vel nødvendigvis gjelde enkelte av ukens dager(?) slik at resten av plassen kan fylles av et annet barn. Da får man jo ikke den fleksibiliteten, og man kan gjerne gå glipp av en del i barnehagen (som nevnt i mitt andre innlegg).

Mrs. Wallace

Enig, å ha det fleksibelt slik du skisserer høres fint ut.

Men om man har redusert plass, må det vel nødvendigvis gjelde enkelte av ukens dager(?) slik at resten av plassen kan fylles av et annet barn. Da får man jo ikke den fleksibiliteten, og man kan gjerne gå glipp av en del i barnehagen (som nevnt i mitt andre innlegg).

Det varierer vel fra sted til sted, men i vår bhg måtte vi velge noen av dagene. Ettersom jeg ønsket fleksibiliteten mht min egen jobb, ble det dermed å ha full plass, men bare benytte den mindre. Kostet mer, selvsagt. Men det fungerte fint for oss.

Om man har faste dager man jobber/studerer selv, lar det seg vel bedre gjøre å dele opp med ukedagene, og for mange er det sikkert OK.

Våre barn har hatt 50-80% plass, med unntak av ett år, da eldstemann hadde full plass og jeg var gravid med nestemann.

De har trivdes godt med vekslingene mellom barnehage og fri. Jeg synes imidlertid at 50% er litt liten tid på barnehagen - mye verdifull leketid blir mistet, og barna KAN risikere å føle seg litt utenfor. 60% har vel vært det som har passet våre barn best.

Jeg synes ikke det høres ut som noen god idé å ta henne ut av barnehagen i april for at hun skal få en ekstra lang sommerferie. Det er jo så mye som skjer dden siste tiden i barnehagen, og de store føler seg ekstra store nå på våren!

Hvis du har mulighet, ville jeg prøvd med 60%, og heller hentet henne litt tidlig, hvis du har mulighet for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...