Gå til innhold

Hjemmevaerende og hardt arbeidende!!!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av mas
Skrevet

Jeg kunne skrevet om all verdens urettferdighet og elendighet, men holder meg naa til dagligdagse ting.

Skulle vel tatt opp med de det gjelder, men saa faar jeg heller tomme meg her, og hore hva dere reagerer paa...

Jeg blir sint naar ei venninne hinter om at "skal ikke du faa deg arbeid 'a?" Som om jeg ikke arbeider!!! Hva er da rydding av klaer og annet rot som hoper seg opp paa gulv og skap. Vaske kopper/torke og rydde vekk. Vaske klaer og henge de opp, stryking, gulvvask og stovtorking. Lage middag og handle mat+++ Er bare saa dritt lei av folk som hinter om at hjemmevaerende ikke arbeider!!! "aahh, du har det jo fint du som ikke maa ut vaer dag aa jobbe!!" Og det sier hun som har et avslappent forhold til husarbeid, og skammer seg naar folk kommer uanmeldt innom.

Vel, kanskje jeg trives med aa vaere hjemme? Jeg slipper hastverk og rush tid om morran, men jeg sitter ikke paa raevva hele dagen for det!!

Stov paa hjernen har jeg ikke, men liker aa ha det ryddig aa fint rundt meg!! Men seff, om du ikke gjor husarbeid vaer dag, saa kan man jo slappe av og kose seg!! Men saa har mine alltid rene klaer, min mann storkne skjorter, middagen staar alltid klar paa bordet. Trenger du ett glass vann, saa har jeg de staaende inne i skapet, ikke utover kjokkenbenken...++++

Jo, jeg har dager der jeg rett og slett gir blaffen i husarbeid, blir jo lei ogsaa!! Men tar jeg ikke rotet naa eller i morgen, blir det verre og ta fatt paa det!! Uansett vil jeg ikke det skal gaa utover familien....

Jeg kan kose meg om kvelden, da alt er gjort. Sliten i ryggen er jeg, trott og klar. Men Gud saa godt aa sette seg ned foran tv'n!! Saa er det oppatt igjen kl.8 neste morgen, smore matpakker, kysse mine kjaere farvel til skole og jobb, saa har jeg hele huset alene, og paa igjen med koppvask,klesvask og det som gjores kan!!

Skrevet

Jeg har all respekt for de som er hjemmeværende, men vi som er utearbeidende har like mye husarbeide vi også altså. :o)

kjerringskinn
Skrevet

Jeg hadde gått helt i spinn ved tanken på å være hjemmeværende og er avhengig av å komme meg på jobb, se og snakke med folk og bruke dagen til mer enn å rusle hjemme og pusle med mitt, men hver sin lyst.

Hvis du trives med å gå hjemme og har råd til det (både nå og ikke minst pensjonsmessig) så fortsett med det. Men med mindre du har et digert hus og en enorm familie, så er vel ikke det å holde huset i orden en heldagsbeskjeftigelse?

De fleste jeg kjenner klarer å holde hus og klær rene og få glassene inn i skapet ved siden av full jobb. Du fremlegger det som du henger i stroppen fra morgen til kveld og det er _mye_ tid å bruke på husarbeid!

Mulig din venninne mener det godt og tror du ville hatt utbytte av å komme deg ut litt for å få noe mer enn huset å beskjeftige deg med?

Skrevet

Det er kanskje fordi at andre har like mye husarbeide som deg, bare jobb i tillegg.

Skrevet

Etter minstens fødsel var jeg hjemme i to år. Det ble sjelden tid til å sitte på ræva og dagene fløy. Hadde jeg vært alene hjemme (uten barn i hælene) tror jeg at jeg hadde fått ganske god tid, selv om jeg har stort hus og liker å ha det rent og ryddig rundt meg. Selv om dagene gikk fort og jeg hadde nok å henge fingrene i, så er det ikke til å komme bort fra at jeg alllikevel hadde mye mer fritid når jeg var hjemmeværende.

Når ettermiddagen kom, hadde hele familien god tid. Middagen stod klar på bordet og vi slapp husarbeide på ettermiddag/kveld. Nå som vi begge jobber ute, må vi gjøre husarbeid etter jobb. man blir da dobbeltarbeidende.

Selv blir jeg småirritert på en venninne som er hjemmeværende (ungene er i skolealder). Hun klager over at hun alltid har det så travelt! jeg hadde iallefall ikke turt å klage over sånt overfor en som jobba dobbelt så mye som meg ;-)

Uansett enig med deg i at hjemmearbeidende også har nok å henge fingrene i!

punky brewster
Skrevet

Bare en ting. Betaler mannen din pensjon til deg? Ellers sitter du med skjegget i postkassa om du skulle bli singel på dine gamle dager.

punky brewster
Skrevet

Jeg er enslig mor med full jobb, og et strøkent hjem. Det vil altså si at jeg jobber dobbelt så mye som deg:)

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvis man er hjemmeværende med små barn i hjemmet, er det slett ikke snakk om noen lat tilværelse, nei. Men når man er hjemmeværende med barn i bhg/skole, er det vel ingen som helst tvil om at man har det ganske så greit i forhold til tid.

Jada, man får jo fylt dagene uansett, og om man vil, finner man alltids noe som bør gjøres. Men som flere andre har påpekt her også: Det virker unektelig litt tullete når det harde arbeidet du refererer til er nøyaktig det samme som andre gjør - i tillegg til jobb utenfor hjemmet.

Helt i orden at du trives hjemme, og ingen har noe med hvordan dere velger å innrette dere. Men tilsvarende bør du nok være litt forsiktig med å rope så høyt om hvor hardt du arbeider og hvor mye du gjør til dobbeltarbeidende kvinner (og menn, for den saks skyld).

Hilsen for tiden hjemmeværende - med barn

Skrevet

Jeg er enslig mor med full jobb, og et strøkent hjem. Det vil altså si at jeg jobber dobbelt så mye som deg:)

Takk..du sa det:-)

Gjest Bigboyen
Skrevet

Kvinner skal gjøre sine plikter i hjemmet.

Vaske gulvet og lage middag.

Og bli pult av en kåt og hardt arbeidende mann.

Gjest Lei av mas
Skrevet

Jeg har all respekt for de som er hjemmeværende, men vi som er utearbeidende har like mye husarbeide vi også altså. :o)

Fint aa hore deres synspunkter!:)

Tidligere gikk jeg skole, 3 aar, og hadde omsorgen alene for barn, + husarbeid og lekselesing,mm... Vet at det er toffere og kombinere, helt klart!!

Men jeg synes man skal vise respekt til de som velger aa vaere hjemme! Orker ikke haanlig uttalelse,som jeg foler jeg har mott.

Naar det er sagt, saa skal jeg fortsette paa utdanningen naar tiden er inne for det, og det passer for oss alle.

Men per i dag er jeg hjemme, og synes det er mer enn nok aa henge fingrene i! Var ikke ment som at jeg gjor MERE enn de som jobber/gaar skole, men at jeg sitter ikke paa raeva hjemme for det!

Gjest husfar
Skrevet

Kvinner skal gjøre sine plikter i hjemmet.

Vaske gulvet og lage middag.

Og bli pult av en kåt og hardt arbeidende mann.

Og så ikke glem at de skal ha bank en gang i uka.

Skrevet

De som er hjemmearbeidende, tar lett til seg hint om at de "bare" går hjemme og at de har mye "fritid".

De som har lønnet arbeid utenfor hjemmet, tar lett til seg hint om at de får liten tid til barna og at hjemmet ikke er strøkent. Som når noen antyder at vannglass på kjøkkenbenken er noe de burde ha dårlig samvittighet for :-)

Jenter burde generelt være flinkere til å være tilfreds med løsninger som funker for dem og deres nærmeste, og gi mer blaffen i hva andre måtte mene om det. Det vil alltid være noen som ville valgt annerledes uansett, og det finnes ingen fasit. Folk er forskjellige og har ulike rammebetingelser som økonomi, barnepass, utdanning, reisevei osv.

Mange av dem kunne også være flinkere til å kommunisere direkte hva de mener, i stedet for å gi halvkritiske hint - og til å ikke ta alt i verste mening.

Skrevet

Jeg tror vi bør lære å respektere hverandres valg. Du velger å gå hjemme, og innser at du slipper en del stress og mas. Andre drar på jobb. Mange fordi de ikke har noe valg. Økonomien tillater ikke noe annet.

De må også ta alt i huset i tillegg til jobb. Det kan bli MYE.

Du bør også respektere disse, og forstå at det da ikke alltid ser strøkent ut i alle andres hjem.

Egentlig ganske enkelt. Jeg passer på mitt og tar ansvar her mens andre passer på sitt og tar ansvar der.

Gjest Lei av mas
Skrevet

De som er hjemmearbeidende, tar lett til seg hint om at de "bare" går hjemme og at de har mye "fritid".

De som har lønnet arbeid utenfor hjemmet, tar lett til seg hint om at de får liten tid til barna og at hjemmet ikke er strøkent. Som når noen antyder at vannglass på kjøkkenbenken er noe de burde ha dårlig samvittighet for :-)

Jenter burde generelt være flinkere til å være tilfreds med løsninger som funker for dem og deres nærmeste, og gi mer blaffen i hva andre måtte mene om det. Det vil alltid være noen som ville valgt annerledes uansett, og det finnes ingen fasit. Folk er forskjellige og har ulike rammebetingelser som økonomi, barnepass, utdanning, reisevei osv.

Mange av dem kunne også være flinkere til å kommunisere direkte hva de mener, i stedet for å gi halvkritiske hint - og til å ikke ta alt i verste mening.

Vannglass paa kjokkenbenken:)

Okey da, kopper og fat utover benkene!:)

Hvordan andre har det hjemme, bryr jeg meg ikke om, men kommer fra et hjem selv, der ting ble staaende litt for lenge...Saa jeg trives best naar det er ryddig rundt meg.

Det er nettopp det med respekt! Og jeg ser at enkelte kanskje ikke vil vise respekt naar man er hjemmevaerende! Men saa er det kanskje litt sjalusi ute aa gaar og? Vi har jo okonomisk mulighet for at jeg er hjemme, og det er det ikke alle som har...

Jeg ville bare ha frem at husarbeid er JOBB, og kan vaere like slitsomt som lonnet arbeid ute...Joda, man har husarbeid attpaatil arbeid, men, saa ville jeg ikke frem til hvem som har det "toffest" heller.

Naa har jeg ogsaa revmatisme, og det gjor det ikke enklere akkurat. Man blir fort tappet for energi, og for oyeblikket er husmortilvaerelsen mer enn nok for meg.

Gjest Lei av mas
Skrevet

Vannglass paa kjokkenbenken:)

Okey da, kopper og fat utover benkene!:)

Hvordan andre har det hjemme, bryr jeg meg ikke om, men kommer fra et hjem selv, der ting ble staaende litt for lenge...Saa jeg trives best naar det er ryddig rundt meg.

Det er nettopp det med respekt! Og jeg ser at enkelte kanskje ikke vil vise respekt naar man er hjemmevaerende! Men saa er det kanskje litt sjalusi ute aa gaar og? Vi har jo okonomisk mulighet for at jeg er hjemme, og det er det ikke alle som har...

Jeg ville bare ha frem at husarbeid er JOBB, og kan vaere like slitsomt som lonnet arbeid ute...Joda, man har husarbeid attpaatil arbeid, men, saa ville jeg ikke frem til hvem som har det "toffest" heller.

Naa har jeg ogsaa revmatisme, og det gjor det ikke enklere akkurat. Man blir fort tappet for energi, og for oyeblikket er husmortilvaerelsen mer enn nok for meg.

Vil ogsaa si meg enig i det du sier laban! Respektere hverandres valg- vi har alle grunner for det vi gjor.Jeg har aldri kritisert en venn som er ut i arbeid, og samtidig har for lite tid til husarbeid eller barn. Jeg vet det kan vaere toft, been there done it...

Gjest Lei av mas
Skrevet

Ja, det er beundringsverdig!:)

Skrevet

Jeg er opptatt av at folk skal respektere andres valg og ikke legge seg opp i hvordan andre velger å organisere sin hverdag.

Samtidig synes jeg ikke du skal hyle for høyt om at du jobber så forbanna hardt når du er hjemmeværende - det er stor forskjell på å være hjemme med små unger og unger som er på skole / i barnehage. Jeg har full jobb, to unger på deltid og et hus som ser forholdsvis strøkent ut. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Først og fremst må du slutte å bry deg om hva andre mener om ditt valg.

Dernest bør du prøve å respektere også dem som har full jobb i tillegg til husvask og matlaging og alt det du er heldig og rekker å gjøre i løpet av dagen.

Skrevet

Fint aa hore deres synspunkter!:)

Tidligere gikk jeg skole, 3 aar, og hadde omsorgen alene for barn, + husarbeid og lekselesing,mm... Vet at det er toffere og kombinere, helt klart!!

Men jeg synes man skal vise respekt til de som velger aa vaere hjemme! Orker ikke haanlig uttalelse,som jeg foler jeg har mott.

Naar det er sagt, saa skal jeg fortsette paa utdanningen naar tiden er inne for det, og det passer for oss alle.

Men per i dag er jeg hjemme, og synes det er mer enn nok aa henge fingrene i! Var ikke ment som at jeg gjor MERE enn de som jobber/gaar skole, men at jeg sitter ikke paa raeva hjemme for det!

Det er så mange forskjellige situasjoner, familiesituasjoner. man kan ikke sammenligne alt med hverandre som om det er likt.

Jeg har vært masse hjemmeværende jeg og er det igjen nå. Omstendighetene i mitt liv gjør at jeg er nødt til det.

Jeg har tre barn som trenger medisinsk utredning og skal jeg følge opp på alle møter så er ikke jeg mye på jobb!

Å være hjemmeværende er slitsomt også fordi du ikke får noe innput på den sosiale fronten. Min pappa som er lege hadde i mange år en dag i uken han var hjemmeværende så mamma skulle kunne jobbe med sitt. Vi var 8 barn. Han sa at mange syns det var rene luksusen å kunne ta seg fri en dag i uka liksom, den dagen var den mest slitsomme av alle dagene, sa han. Han hadde så mye å gjøre!

Jeg syns at det å være hjemmeværende er slitsomt ikke fordi man har så forferdelig mye å gjøre, selv om husarbeide er masse det også...men fordi man blir ensom og det blir man litt trett av for min del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...