Gå til innhold

Dårlig hørsel - jente snart 6 år?

Anbefalte innlegg

Jenta vår, som skal begynne på skolen til høsten, har muligens noe dårlig hørsel. Allerede ved 3 års alderen tok jeg kontakt med helsestasjonen, men hun klarte ikke å gjennomføre den hørselstesten de hadde der. På fireårskontrollen ble jeg spurt om hvordan hørselen virket da, og jeg syntes at det hadde blitt bedre. Så ble det ikke gjort noen hørselstest.

Så har nå årene gått, og hun har vært et krevende barn på mange måter, og vi har ikke tenkt så mye over det med hørselsen. Hun begynte på astmamedisiner i vinter, og har etter det blitt noe roligere og mer harmonisk - noe legen sa kunne skje (fordi en ubehandlet astma kunne gi irritabilitet og humørsvingninger). SÅ nå har vi begynt å tenke på hørselen igjen:

Hun bruker for det første svært sterk stemme selv når hun snakker. Dette kan jo være bare en uvane, men det kan vel også være at hun hører sin egen stemme noe dårlig?

Vi må som regel bruke sterk stemme og snakke veldig direkte til henne for at hun skal oppfatte hva vi sier. Hun har vel også noe problem når det er bakgrunnsstøy rundt.

MEN - så kan hun plutselig høre noe vi sier når hun er inne på et annet rom - og da kan hun ha superhørsel!

Merkelig....

Vel - i går ringte jeg helsestasjonen og ba om å få skolekontrollen så raskt som mulig, inkludert hørselstest. Så om to uker skal vi dit. Blir spennende. Det er vel litt tungvint med høreapparat, men selvfølgelig det beste for henne at hun kan høre bra!

Fortsetter under...

Det er godt dere får sjekket ut dette. Jeg kjenner forresten en gutt på 7 år som har periodisk dårlig hørsel, så han hører av og til bra og andre ganger veldig dårlig. Foreldrene har et opptak med masse skrapelyder for at andre skal kunne sette seg inn i hvordan han hører i de dårlige periodene. Sånt støy har han når han skal høre.

Det er godt dere får sjekket ut dette. Jeg kjenner forresten en gutt på 7 år som har periodisk dårlig hørsel, så han hører av og til bra og andre ganger veldig dårlig. Foreldrene har et opptak med masse skrapelyder for at andre skal kunne sette seg inn i hvordan han hører i de dårlige periodene. Sånt støy har han når han skal høre.

Vet du hva dette med periodisk hørsel heter? Veldig interessant....

Når jeg leste det du skrev, kom jeg på at jeg selv hadde en periode i 11-12 års alderen da jeg hørte dårlig. Det varte i flere måneder. Da vi endelig kom til hørselskontroll, hørte jeg helt fint, og etter det har jeg ikke hatt problemer med hørselen.

Vår jente (7 år) hører også dårlig i perioder, typisk når hun er forkjøla. Hun er testet flere ganger og hører bittelitt dårlig på det ene øret, men ikke så mye at det gjøres noen tiltak. Når hun er forkjøla derimot hører hun veldig dårlig, gjentar det vi sier for å forsikre seg om at hun har hørt riktig (og det har hun sjelden).

Vet du hva dette med periodisk hørsel heter? Veldig interessant....

Når jeg leste det du skrev, kom jeg på at jeg selv hadde en periode i 11-12 års alderen da jeg hørte dårlig. Det varte i flere måneder. Da vi endelig kom til hørselskontroll, hørte jeg helt fint, og etter det har jeg ikke hatt problemer med hørselen.

Jeg vet dessverre ikke hva det heter, men jeg vet at han har støy i ørene, det er ikke nedsatt hørsel på vanlig måte. Når han er i dårlige perioder er det vanskelig for han å oppfatte f eks hva som skjer i skoletimene. Derfor er det flott at skolen vet om det, så de ikke tror han ikke vil følge med eller svare på spørsmål.

Så rart at du selv hadde nedsatt hørsel så lenge. Kanskje du hadde hatt en kraftig virusinfeksjon?

Jeg vet dessverre ikke hva det heter, men jeg vet at han har støy i ørene, det er ikke nedsatt hørsel på vanlig måte. Når han er i dårlige perioder er det vanskelig for han å oppfatte f eks hva som skjer i skoletimene. Derfor er det flott at skolen vet om det, så de ikke tror han ikke vil følge med eller svare på spørsmål.

Så rart at du selv hadde nedsatt hørsel så lenge. Kanskje du hadde hatt en kraftig virusinfeksjon?

Mulig det - men jeg var ikke syk. Husker farmor var så irritert på meg og trodde jeg ikke gadd å høre på henne når hun snakket til meg - men jeg hørte henne ikke ( i noen tilfeller da).

Annonse

Gjest stikkord

Dersom jenta hører dårlig på det ene øret, vil hun gjerne ha problemer å orientere hvor lyden kommer fra. Gjerne har du sett at hun har snudd seg feil vei dersom hun ikke ser lydkilden?

Dersom hun har nedsatt hørsel på ett øre, vil hun også snu det "gode" øret til.

Det går også an å gni fingertuppene dine mot vherandre, og se om hun hører denne lyden.

Det går fint an å bestille time hos ørespesialist selv. Det gjorde vi.

Hadde hun en grei eller vanskelig fødsel? Jeg tenker på tap av oksygen.. Var hun blå ved fødsel?

Kanskje har hun voks i øret? Da må det spyles.

Kanskje har hun trange kanaler fra nesesvelg og opptil øret, og da har hun kanskje væske i øret. Da blir lydene veldig forvrengt.

Dersom jenta hører dårlig på det ene øret, vil hun gjerne ha problemer å orientere hvor lyden kommer fra. Gjerne har du sett at hun har snudd seg feil vei dersom hun ikke ser lydkilden?

Det går også an å gni fingertuppene dine mot vherandre, og se om hun hører denne lyden.

Hadde hun en grei eller vanskelig fødsel? Jeg tenker på tap av oksygen.. Var hun blå ved fødsel?

Kanskje har hun trange kanaler fra nesesvelg og opptil øret, og da har hun kanskje væske i øret. Da blir lydene veldig forvrengt.

"Dersom jenta hører dårlig på det ene øret, vil hun gjerne ha problemer å orientere hvor lyden kommer fra. Gjerne har du sett at hun har snudd seg feil vei dersom hun ikke ser lydkilden?"

Ja, det tror jeg at jeg har observert....

"Dersom hun har nedsatt hørsel på ett øre, vil hun også snu det "gode" øret til."

Det har jeg ikke lagt merke til...

"Det går også an å gni fingertuppene dine mot vherandre, og se om hun hører denne lyden."

Skal testes ut! Takk for tips!

"Det går fint an å bestille time hos ørespesialist selv. Det gjorde vi."

Nå har jeg jo fått time om to uker på helsestasjonen. I tillegg skla hun til en barnespesialist til onsdag for astmae. Jeg skla snakke med ham om hørselen også, men vet ikke om han har kompetanse på det området.

"Hadde hun en grei eller vanskelig fødsel? Jeg tenker på tap av oksygen.. Var hun blå ved fødsel?"

(fortsetter i neste innlegg)

(fortsettelse på innlegget)

Vanskelig fødsel. Hun ble født 15 dager på overtid, kom inn 2230 med rier 4 min mellom, forholdsvis god fremgang til klokka 3 - så satt hun fast, og det ble akutt keisersnitt 0330. Husker ikke hvordan hun lå an på den skalaen, men det var vel 6-8, tenker jeg - altså ikke så ille, men heller ikke helt på topp.

Kan fødselsforløpet ha hatt noe å si for hørselen?

"Kanskje har hun voks i øret? Da må det spyles."

Ja - det sjekker vel legen enkelt. Hun ble jo forresten sjekket i ørene ved forrige legekontroll hos barnelegen for 5 uker siden. Tror alt var OK da.

"Kanskje har hun trange kanaler fra nesesvelg og opptil øret, og da har hun kanskje væske i øret. Da blir lydene veldig forvrengt."

Hvordan sjekkes dette? Håper virkelig legen tar tak i det på en god måte!

Takk for mange gode tips her! Jeg må tydeligvis være litt mer observant med henne :-)

På helsestasjonene har de ofte dårlig utstyr for måling av hørsel, så be om å bli henvist til nærmeste øre-nese-hals avdeling!

Hvordan snakker jenta di? Begrepsforståelse? Har hun f.eks. problemer med -s-lyden?

Prøv å sjekke om hun er en god munnavleser. Be henne prøve å se på munnen din og gjette hva du sier (kutt helt ut stemmen). Når du gjør denne øvelsen, så si en kort setning - ikke kun ett ord. Mange ord ligner på hverandre, så det blir komplisert hvis du sier "pus" som kan ligne på både "mus" og "brus" ;-)

Når man hører dårlig har bakgrunnsstøy alt å si. Noen tunghørte kan oppfatte tale fra et sideliggende rom dersom det ikke finnes bakgrunnsstøy. Om man i tillegg har en anelse om hva som blir sagt, blir det enklere. Et eks: Barnet er på rommet sitt. Det er rotete der. Mamma pleier å be om at barnet rydder før middag. Mamma roper: "Nå må du rydde på rommet". Setningen er forventet, så barnet oppfatter den med det samme. Når man hører dårlig blir man kjempeflink til å tolke deler av setninger, omgivelsene etc.

Noen barn har veldig kraftige stemmer, så det er umulig å avgjøre hørsel på det grunnlaget. Uansett er det bra at dere får dette sjekket opp. Dersom hun hører dårlig er det kjempeviktig at hun får brukt tiden fram mot skolestart på å venne seg til høreapparater!

Lykke til - og fortell hvordan det går :-)

(fortsettelse på innlegget)

Vanskelig fødsel. Hun ble født 15 dager på overtid, kom inn 2230 med rier 4 min mellom, forholdsvis god fremgang til klokka 3 - så satt hun fast, og det ble akutt keisersnitt 0330. Husker ikke hvordan hun lå an på den skalaen, men det var vel 6-8, tenker jeg - altså ikke så ille, men heller ikke helt på topp.

Kan fødselsforløpet ha hatt noe å si for hørselen?

"Kanskje har hun voks i øret? Da må det spyles."

Ja - det sjekker vel legen enkelt. Hun ble jo forresten sjekket i ørene ved forrige legekontroll hos barnelegen for 5 uker siden. Tror alt var OK da.

"Kanskje har hun trange kanaler fra nesesvelg og opptil øret, og da har hun kanskje væske i øret. Da blir lydene veldig forvrengt."

Hvordan sjekkes dette? Håper virkelig legen tar tak i det på en god måte!

Takk for mange gode tips her! Jeg må tydeligvis være litt mer observant med henne :-)

Jeg er døv pga surstoffmangel under fødselen, så det er en ganske vanlig årsak til ulike grader av hørselshemning.

På helsestasjonene har de ofte dårlig utstyr for måling av hørsel, så be om å bli henvist til nærmeste øre-nese-hals avdeling!

Hvordan snakker jenta di? Begrepsforståelse? Har hun f.eks. problemer med -s-lyden?

Prøv å sjekke om hun er en god munnavleser. Be henne prøve å se på munnen din og gjette hva du sier (kutt helt ut stemmen). Når du gjør denne øvelsen, så si en kort setning - ikke kun ett ord. Mange ord ligner på hverandre, så det blir komplisert hvis du sier "pus" som kan ligne på både "mus" og "brus" ;-)

Når man hører dårlig har bakgrunnsstøy alt å si. Noen tunghørte kan oppfatte tale fra et sideliggende rom dersom det ikke finnes bakgrunnsstøy. Om man i tillegg har en anelse om hva som blir sagt, blir det enklere. Et eks: Barnet er på rommet sitt. Det er rotete der. Mamma pleier å be om at barnet rydder før middag. Mamma roper: "Nå må du rydde på rommet". Setningen er forventet, så barnet oppfatter den med det samme. Når man hører dårlig blir man kjempeflink til å tolke deler av setninger, omgivelsene etc.

Noen barn har veldig kraftige stemmer, så det er umulig å avgjøre hørsel på det grunnlaget. Uansett er det bra at dere får dette sjekket opp. Dersom hun hører dårlig er det kjempeviktig at hun får brukt tiden fram mot skolestart på å venne seg til høreapparater!

"På helsestasjonene har de ofte dårlig utstyr for måling av hørsel, så be om å bli henvist til nærmeste øre-nese-hals avdeling!"

Ja, det aner meg at ikke helsesøster har så veldig greie på dette. Snakket med min far i går (gammel audiopedagog vet du), og han sa vel det samme som deg om akkurat dette. Skal uansett til den barnelegen først. Har tiltro til ham ang magen hennes og astmaen, så jeg får høre med ham hva han synes i forhold til testing på helsestasjonen.

"Hvordan snakker jenta di? Begrepsforståelse? Har hun f.eks. problemer med -s-lyden?"

Hun lesper, ganske markant. Men det er vel ganske vanlig. Hun har ikke den litt "susete" s'en som mange hørselshemmede har. Hun skiller litt dårlig mellom skj-lyd og kj-lyd også, men det har også eldstemann gjort inntil han ble ca 7 år.

(forts i neste innlegg)

(fortsettelse)

Skal teste ut det med munnavlesning!

Forstår hva du mener med forventede setninger. Skla prøve å legge mer merke til hva jeg sier, når jeg sier det og hvordan hun oppfatter det.

"Noen barn har veldig kraftige stemmer, så det er umulig å avgjøre hørsel på det grunnlaget. Uansett er det bra at dere får dette sjekket opp. Dersom hun hører dårlig er det kjempeviktig at hun får brukt tiden fram mot skolestart på å venne seg til høreapparater!"

Ja - plutselig slo det meg at vi virkelig trenger tida frem mot sommeren hvis hun virkelig trenger å utredes før skolestart! Jeg spurte min far om han hadde sjekket hørselen sin. Han hører nemlig betraktelig dårligere nå enn for få år siden. Først sa han ja, at han hadde gjort det.....Men så kom det frem etterhvert at det var for flere år siden, og da var alt OK. Jeg spurte forsiktig om ikke det hadde vært lurt å teste på nytt, og eventuelt få høreapparat. han sukket litt utng, og innrømte at han måtte vel det etterhvert.... Du vet - skomakerens barn har ikke sko,,,,,, ;-)

Takk for fyldig svar, togli!

Annonse

Jeg er døv pga surstoffmangel under fødselen, så det er en ganske vanlig årsak til ulike grader av hørselshemning.

Det visste jeg faktisk ikke - at det var en årsak til døvhet. Har jo hørt om røde hunder under svangerskapet - men ikke surstoffmangel.

Da eldstemann ble født, var jeg så redd for skade pga surstoffmangel. Han ble sittende fast så lenge, og var blå og slapp da han kom ut. Jeg tenkte mest på hjerneskade (CP eller andre ting), ikke døvhet. Heldigvis gikk det bra!

(fortsettelse)

Skal teste ut det med munnavlesning!

Forstår hva du mener med forventede setninger. Skla prøve å legge mer merke til hva jeg sier, når jeg sier det og hvordan hun oppfatter det.

"Noen barn har veldig kraftige stemmer, så det er umulig å avgjøre hørsel på det grunnlaget. Uansett er det bra at dere får dette sjekket opp. Dersom hun hører dårlig er det kjempeviktig at hun får brukt tiden fram mot skolestart på å venne seg til høreapparater!"

Ja - plutselig slo det meg at vi virkelig trenger tida frem mot sommeren hvis hun virkelig trenger å utredes før skolestart! Jeg spurte min far om han hadde sjekket hørselen sin. Han hører nemlig betraktelig dårligere nå enn for få år siden. Først sa han ja, at han hadde gjort det.....Men så kom det frem etterhvert at det var for flere år siden, og da var alt OK. Jeg spurte forsiktig om ikke det hadde vært lurt å teste på nytt, og eventuelt få høreapparat. han sukket litt utng, og innrømte at han måtte vel det etterhvert.... Du vet - skomakerens barn har ikke sko,,,,,, ;-)

Takk for fyldig svar, togli!

Må le litt av faren din ;-)

Hørselstestene på helsestasjonen er jo så kjedelige i forhold til de du kan få hos en audiopedagog eller hos en audiograf. Ungene mine ble testa ved toårsalder og det var visst kjempegøy :-)

Audiopedagoger kan også sjekke om barnet har retningshørsel etc..

Det visste jeg faktisk ikke - at det var en årsak til døvhet. Har jo hørt om røde hunder under svangerskapet - men ikke surstoffmangel.

Da eldstemann ble født, var jeg så redd for skade pga surstoffmangel. Han ble sittende fast så lenge, og var blå og slapp da han kom ut. Jeg tenkte mest på hjerneskade (CP eller andre ting), ikke døvhet. Heldigvis gikk det bra!

Noen døve har også CP og da er det vel surstoffmangel som er årsaken tror jeg.

Mannen min er døv pga hjernebetennelse som toåring. Det er en mindre vanlig årsak. Veldig mange er døve pga hjernehinnebetennelse. Pr.idag fødes det ikke "røde-hunder-barn", så de som er døve pga denne sykdommen er over 30 år gamle. Noen er døve pga arv og da er stort sett hele slekta døve ;-) Ellers har man også endel som er døve uten noen påviselig årsak...

Noen døve har også CP og da er det vel surstoffmangel som er årsaken tror jeg.

Mannen min er døv pga hjernebetennelse som toåring. Det er en mindre vanlig årsak. Veldig mange er døve pga hjernehinnebetennelse. Pr.idag fødes det ikke "røde-hunder-barn", så de som er døve pga denne sykdommen er over 30 år gamle. Noen er døve pga arv og da er stort sett hele slekta døve ;-) Ellers har man også endel som er døve uten noen påviselig årsak...

Jeg har tenkt litt på det, at både du og mannen er døve, men at alle tre barna hører. Så det er forklaringen!

Jeg har tenkt litt på det, at både du og mannen er døve, men at alle tre barna hører. Så det er forklaringen!

Mange som lurer på akkurat det der. De synes liksom det er så rart at to døve kan lage hørende unger *hehe*

Jeg har hørt at 95% av alle døve har hørende barn. De fem prosentene som har døve barn, har det pga arv eller pga at de har adoptert døve barn.

Mange som lurer på akkurat det der. De synes liksom det er så rart at to døve kan lage hørende unger *hehe*

Jeg har hørt at 95% av alle døve har hørende barn. De fem prosentene som har døve barn, har det pga arv eller pga at de har adoptert døve barn.

Nå gir jeg meg for i dag. Natta!

Skal visst være hjemme fra jobb i morgen, jeg, fordi eldstemann har ørebetennelse. Ikke så galt det, å være hjemme fra jobb, mener jeg, når været blir knallfint :-)

Nå gir jeg meg for i dag. Natta!

Skal visst være hjemme fra jobb i morgen, jeg, fordi eldstemann har ørebetennelse. Ikke så galt det, å være hjemme fra jobb, mener jeg, når været blir knallfint :-)

Det er egentlig ganske kos med unger som bare akkurat er syke nok til å være hjemme :-)

Natta!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...