Gå til innhold

Lukter Colombiabarn sterkere svette enn andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Tidligere Seinfeld

Litt provoserende overskrift der, men hva gjør man ikke for å få oppmerksomhet? ;-)

Kom til å tenke på dette ifm at to stykker i tråden "Mange forskjeller" beskriver at deres barn fra Colombia har sterk svettelukt.

Jeg har nemlig også en gutt fra Colombia, lillebror på 8 år, som har sterk svettelukt. Dette har han hatt en god stund nå, i alle fall fra han var 6 år.

Er det bare tilfeldig?

Hei til gamle kjente, forresten:-))

Fortsetter under...

Min colombiagutt er snart 6 år og jeg synes han og svetter endel. Han påpeker dette også selv. Ikke noe stram lukt, men kan ikke huske at min eldste egenfødte svettet noe særlig når han var liten. Vår lille prinsesse på 3 år har og svettet endel, hun kan være dyvåt i håret når hun har sovet.

Min colombiagutt er snart 6 år og jeg synes han og svetter endel. Han påpeker dette også selv. Ikke noe stram lukt, men kan ikke huske at min eldste egenfødte svettet noe særlig når han var liten. Vår lille prinsesse på 3 år har og svettet endel, hun kan være dyvåt i håret når hun har sovet.

Hei!

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, bare si at min gutt på 7 år svetter som en sil, og han er biologisk norsk.

Hei, fra gammel kjenning her!

Jeg kan ikke forstå at svettelukt har noe med opprinnelsesland å gjøre...

De gangene man kan si noe generelt om hvordan folk lukter har det vel mest å gjøre med hva de putter i seg, og på seg. Altså at forskjellige matkulturer gir noen felles lukter (f.eks. hvitløk, krydder, melk osv). Kremer og kosmetikk gir selvfølgelig også utslag.

Hormoner har også innvirkning, ref. forskjellig svettelukt på barn og voksne. I de tilfeller hvor barn har "voksen" svettelukt kan det være snakk om for tidlig pubertetsutvikling, men ikke nødvendigvis. Har hørt om en slags "hudpubertet" som ikke behøver å ha med "vanlig pubertet" å gjøre...

Jeg kom også til å tenke på at av egen erfaring synes jeg "stress-svette" lukter annerledes enn "vanlig svette". Kan det tenkes at barn med lav stress-terskel svetter annerledes? Bare en tanke...

Annonse

Hei, det var lenge siden!!

Tror ikke svette kan ha noe med opprinnelseland å gjøre nei. Prinsen vår på 4 svetter mye, men det samme gjør babyen på 10 mnd - og det lukter like mye, eller lite da.... Mellomste på 2 år blir derimot aldri svett igjen. De to minste er fra min mage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...