Gå til innhold

Er det folk dere er skeptiske til pga navnet?

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja, huff!

Jeg hørte om et sånn Guinness-rekordbok-tilfelle en gang, der foreldrene hadde gitt sønnen sinn ett navn for hver bokstav i alfabetet (tror dette var i USA). Men tviler på at han ble _tiltalt_ med alle 26 navn, da;-)

Uff, stakkars unge da. Tenk å ha så mange navn å holde styr på. Enkelt når du skal fylle ut offentlige skjemaer og slikt. Da er det greit med to korte og enkle navn da. :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

10

• tzatziki1365380058

6

• pekkaline

5

Skrevet

Var det ikke en svenske som skrev en bok om det der? Tror han het Johnny eller Ronny eller noe sånt og ble en høyt utdannet akademiker. Han skrev om alle fordommene han møtte pga navnet sitt som ikke var helt stuerent i øvre akademiske kretser.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Og jeg klarer ikke navn på C! Med få unntak da. Husker vi diskuterte navn i heimen da det var kul på magen og C-navn kom opp og til slutt utbrøt eksen min:"Ja, du vil vel heller ha Kekilie og du!" ;o) Ingen av ungene har C-navn da.

Det verste med en del av C-navnene, nær sagt enten de er skrevet med C eller K, er jo at vedkommende hele livet må fortelle folk at det er Christian med C. Jeg har en d i etternavnet mitt som de fleste gjerne vil utelate, og man går temmelig lei av alltid å måtte stave eller komme med tilleggsopplysninger. At noen bevisst lar ungene sine gå rundt med en sånn plage forstår jeg bare ikke.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ihvertfall i utgangspunktet, ja, he he, kjenner meg igjen i den der! :-) Jeg trodde jeg skulle få helt sjokk da søstra mi fortalte hva hennes lille nyfødte jente skulle hete - dte var da navn som bare hørte hjemme på gamle kjerringer!!!

Men veldig fort syntes jeg at det var et helt passende navn på ei lita søt jente:-)

Der har du Emma som et godt eksempel, syns jeg. Utrolig hvor godt det navnet passer på små rosa prinsesser... Det syns jeg _ikke_ for noen år sida. Emma var gammel og lukta mugg, eller ho var den digre matrona Oluf var gift med.

Skrevet

Det er usannsynlig klissete og dillete. :o) Men jeg vet om flere som heter Jeanette som er trivelige jenter så jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke klarer navnet.

Husker jeg var dødsmisunnelig på ei som hadde mitt fornavn + Jeanette som mellomnavn da jeg var 4-5 år. Mitt navn har bare èn stavelse, og Jeanette syntes jeg var helt nydelig.

I dag grøsser jeg av navnet...

Skrevet

Det verste med en del av C-navnene, nær sagt enten de er skrevet med C eller K, er jo at vedkommende hele livet må fortelle folk at det er Christian med C. Jeg har en d i etternavnet mitt som de fleste gjerne vil utelate, og man går temmelig lei av alltid å måtte stave eller komme med tilleggsopplysninger. At noen bevisst lar ungene sine gå rundt med en sånn plage forstår jeg bare ikke.

Jeg er veldig enig med deg. Forstår f.eks. ikke hvorfor norske småjenter skal ha navn med stum h til slutt. Unner ingen å hete "xx med h".

Skrevet

Der har du Emma som et godt eksempel, syns jeg. Utrolig hvor godt det navnet passer på små rosa prinsesser... Det syns jeg _ikke_ for noen år sida. Emma var gammel og lukta mugg, eller ho var den digre matrona Oluf var gift med.

LOL! Hadde helt glemt Olufs kone!! :-)

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. Forstår f.eks. ikke hvorfor norske småjenter skal ha navn med stum h til slutt. Unner ingen å hete "xx med h".

I prinsippet enig, men vi har da mer "tradisjonelle" navn med stumme bokstaver også.

Jeg synes f eks det tar seg best ut å skrive Astrid med -d. Jeg har sett noen få Astri-er og det synes jeg ser veldig snålt ut.

Skrevet

Jeg synes det "ser" penere ut når det er skrevet, jeg da. Mulig jeg er fjern, men både Hannah og Sarah ser penere ut for meg enn Hanna og Sara.

Men jeg er i det minste litt unnskyldt, for familien min er engelsk! ;)

Skrevet

Jeg synes det "ser" penere ut når det er skrevet, jeg da. Mulig jeg er fjern, men både Hannah og Sarah ser penere ut for meg enn Hanna og Sara.

Jeg liker dem best uten -h, men en fordel med denne h-dilla som rir landet nå, er jo at guttenavnet Noah nesten kan se litt eksotisk ut. Uten h blir det veldig Gubben Noa beit i tåa, da! ;-)

Skrevet

Jeg liker dem best uten -h, men en fordel med denne h-dilla som rir landet nå, er jo at guttenavnet Noah nesten kan se litt eksotisk ut. Uten h blir det veldig Gubben Noa beit i tåa, da! ;-)

Hehe :)

Skrevet

Ja, jeg kan være enig i at det ser fint ut, jeg synes bare ikke det oppveier ulempen ved å måtte si "Sarah med h" en million ganger.

Det blir litt annerledes med navn som i utgangspunktet ikke er så vanlige, f.eks. Leah. Også hvis ungen har familie der det vil være rart å _utelate_ h-en :-)

Skrevet

I prinsippet enig, men vi har da mer "tradisjonelle" navn med stumme bokstaver også.

Jeg synes f eks det tar seg best ut å skrive Astrid med -d. Jeg har sett noen få Astri-er og det synes jeg ser veldig snålt ut.

Ja, i tilfeller hvor det "normale" er å ha den stumme bokstaven, antar jeg også at den skal være der. Turi, Astri, Venke osv. får den motsatte skjebnen - jeg synes det virker like slitsomt å måtte hete "Astri uten d" som "Sarah med h". Jeg jobbet sammen med en Beathe Christin en gang, som også kunne styre seg for denslags :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Noen navn skal liksom bare være sånn eller slik. Jeg blir like forundret hver gang jeg møter en Venke. Navnet skal i mitt hode skriver Wenche.

Da vi fikk Lillebror hadde jeg så lyst til at navnet hans skulle skrives på den amerikanske måten, syns det ser så fint ut. Men jeg motsto fristelsen...

Skrevet

Nei, jeg har ingen spesielle assosiasjoner eller fordommer når det gjelder navn. Jeg mener jeg er såpass oppegående at jeg dømmer folk på andre grunnlag enn hva de heter eller hva de har kalt barna sine...

Skrevet

Ja, huff...det finnes jo ikke ting som kan skade barna mer enn å gi dem et navn med C, og at de må forklare om det skrives med C eller K... What??? Det finnes da større plager enn det man kan påføre barna sine... (ja, min datter har et C-navn)...

Skrevet

Når man kaller barna sine for noe du ikke vet om er fugl eller fisk, hunkjønn eller hannkjønn...da blir jeg skeptisk til foreldrene :)

Hvilke navn tenker du på da?

Skrevet

Hvilke navn tenker du på da?

Var redd spørsmålet kom :) Jeg har ikke lagret dem, men ser ofte mye rart i navnetråder her. Skal gi beskjed om jeg kommer over et :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, huff...det finnes jo ikke ting som kan skade barna mer enn å gi dem et navn med C, og at de må forklare om det skrives med C eller K... What??? Det finnes da større plager enn det man kan påføre barna sine... (ja, min datter har et C-navn)...

Som sagt vet jeg hvor plagsomt det er og hvor lei man blir av å _alltid_ skulle forklare og stave navnet sitt. Mitt etternavn er det kanskje 1 av 50 som staver rett hvis de ikke får beskjed, liketil svigermor staver det feil. :-D

Det er selvfølgelig en bagatell i forhold til mye annet, men like fullt en plage som følger en i hverdagen. Og selvfølgelig ser ikke du det på samme måte som jeg når du velger et navn i den kategorien på barnet ditt. Norge er et land med fritt valg, og smaken er heldigvis forskjellig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...