Gå til innhold

Er det folk dere er skeptiske til pga navnet?

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis jeg skulle begynne i en ny jobb og fikk en liste over navnet på kollegaene mine hadde jeg blitt skeptisk hvis de bare hadde navn som :

Jeanette

Melissa

Ronny

Jonny

Marielle

Monica

Kevin

Johan

Gudrun Charlotte.

Jeg liker ikke å være fordomsfull, men jeg hadde vært skeptisk ja. det hadde jeg vært.

Johan er et kjempefint navn. Bestekompisen til Storebror heter det, og han er sånn en skjønn og grei unge.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

10

• tzatziki1365380058

6

• pekkaline

5

Skrevet

Næææ, ikke direkte skeptisk, men forundret kanskje :)

Visse navn føler er veldig belastet, som Kevin, Ronny, Ken, Jonny, Raymond osv. Men foreldrene kan absolut være ok likevel.

Jeg kjenner forresten en mamma til Kevin - og hun er veldig koselig. Pappa'n er en annen sak...

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg kan ha sånne forestillinger - men jeg jobber mot dem så hardt jeg bare kan. Heldigvis har folk fått meg til å måtte bite i meg fordommer og førsteinntrykk mange nok ganger til at jeg nå begynner å lære at jeg ikke skal "skue hunden på hårene"...

tzatziki1365380058
Skrevet

Noen navn vekker dårlige assosiasjoner, ja, Men jeg har heldigvis lært at de assosiasjonene ikke alltid stemmer!

Tenker ikke stygt om foreldrene som velger disse navnene på sine barn, men konstanterer bare at vi har ulik smak!

Jeg har forresten forandret smak ganske drastisk fra jeg var barn til jeg selv fikk barn og skulle velge navn!

Da jeg var liten, var jeg bomesikker på at jeg skulle kalle datteren min Loretta - når jeg altså fikk barn.

Huff & huff.... ;)

Gjest Pontiac
Skrevet

Nei, vettuhva *ler*

"Dømme noen" være seg barn eller foreldre på bakgrunn av navn gjør jeg helt enkelt ikke.

Er et menneske "en dritt" så er h*n vel det om h*n heter Kevin, Ronny, Kari eller Mette.

Akkurat som de hærligste mennesker kan hete det samme.

Så om jeg finner navn på min sønn før han er født så kan jeg risikere å bli en dårlig likt mor og må være et dårlig menneske hvis sønnen min får et visst navn?

Og min sønn er "dømt" til å bli en "belastet person" av samme grunn?

Det er helt tullete det der altså.

Og bare for å få slengt en liten prikk, prikk til, jeg liker veldig godt navnet Kevin :D

Skrevet

Da jeg var liten, var jeg bomesikker på at jeg skulle kalle datteren min Loretta - når jeg altså fikk barn.

Huff & huff.... ;)

Loretta!? *Hysterisk fnising* Håper inderlig du endret smak da du fikk barn! ;o)

tzatziki1365380058
Skrevet

Loretta!? *Hysterisk fnising* Håper inderlig du endret smak da du fikk barn! ;o)

Neida, jentene mine heter Loretta og Griselinn....

Eller noe helt annet :)

Skrevet

Huff & huff.... ;)

Da måtte du jo nesten ha fått barn med en gruveslask fra en kullgruve;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Da måtte du jo nesten ha fått barn med en gruveslask fra en kullgruve;-)

Hvem sier at jeg ikke har det??? *@&%&%&&&****¤¤¤¤&%/%/%I (forsøk på donald - banning...) :)

Skrevet

Hvem sier at jeg ikke har det??? *@&%&%&&&****¤¤¤¤&%/%/%I (forsøk på donald - banning...) :)

Så bra! :-)

Da er det vel ikke mange årene før vi kan gi Lillemus flere musikk-tips i tråden her, da? :-)

Skrevet

Som sagt vet jeg hvor plagsomt det er og hvor lei man blir av å _alltid_ skulle forklare og stave navnet sitt. Mitt etternavn er det kanskje 1 av 50 som staver rett hvis de ikke får beskjed, liketil svigermor staver det feil. :-D

Det er selvfølgelig en bagatell i forhold til mye annet, men like fullt en plage som følger en i hverdagen. Og selvfølgelig ser ikke du det på samme måte som jeg når du velger et navn i den kategorien på barnet ditt. Norge er et land med fritt valg, og smaken er heldigvis forskjellig.

Jeg er totalt uenig med deg. Jeg har et vanskelig fornavn og et enda vanskeligere etternavn og er kjempefornøyd med det! Ungene mine har fått det også, x'er, c'er og og alt. Jeg hadde syntes det hadde vært 1000 ganger verre å hatt et av disse korte navnene som 4 andre i klassen også hadde hatt, og særlig et av disse som høres ut som et klengenavn, men som er hele navnet. Jeg tenker, Sander og Line er jo søte navn, men de er jo mer kjæle-forkortelser.

I alle andre land er det dessuten vanlig å skrive navn med C, ikke K - så i de fleste deler av verden må nok Kristian og Katrine si at navnene staves med K. Og verden blir mindre minutt for minutt.

Skrevet

Jeg er totalt uenig med deg. Jeg har et vanskelig fornavn og et enda vanskeligere etternavn og er kjempefornøyd med det! Ungene mine har fått det også, x'er, c'er og og alt. Jeg hadde syntes det hadde vært 1000 ganger verre å hatt et av disse korte navnene som 4 andre i klassen også hadde hatt, og særlig et av disse som høres ut som et klengenavn, men som er hele navnet. Jeg tenker, Sander og Line er jo søte navn, men de er jo mer kjæle-forkortelser.

I alle andre land er det dessuten vanlig å skrive navn med C, ikke K - så i de fleste deler av verden må nok Kristian og Katrine si at navnene staves med K. Og verden blir mindre minutt for minutt.

"og særlig et av disse som høres ut som et klengenavn, men som er hele navnet. Jeg tenker, Sander og Line er jo søte navn, men de er jo mer kjæle-forkortelser."

Det er jo mange navn som opprinnelig var kjæleforkortelser men som vi nå bruker som vanlige navn.

tenker du på samme måten når det gjelder navn som f eks Nina og Mette?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hver sin smak. Ingen ting er bedre enn at man er fornøyd med navnet sitt. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med mitt navn også, men det betyr ikke at jeg ikke syns det er tungvint å måtte stave det i alle anledninger der navnet skal skrives.

Jeg forventer ikke at alle skal være enig med meg, bare så det er sagt, men for meg er det jeg har skrevet i denne tråden et viktig poeng. Man kan ha navn som er internasjonale og spesielle uten å kalle barna Christian eller Christopher eller Julie.

Skrevet

Hver sin smak. Ingen ting er bedre enn at man er fornøyd med navnet sitt. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med mitt navn også, men det betyr ikke at jeg ikke syns det er tungvint å måtte stave det i alle anledninger der navnet skal skrives.

Jeg forventer ikke at alle skal være enig med meg, bare så det er sagt, men for meg er det jeg har skrevet i denne tråden et viktig poeng. Man kan ha navn som er internasjonale og spesielle uten å kalle barna Christian eller Christopher eller Julie.

Litt rart at du setter Julie i samme bås som chr-navn. Det er jo et navn som har vært i bruk her i landet ganske lenge, og som har en rett frem skrive- og uttalemåte.

Gjest ChiengMai
Skrevet

En ting til, kjælenavn og klengenavn er da to vidt forskjellige ting! Med litt vill gjetting vil jeg tro at svært mange prosent av navnene som er i bruk er forkortelse eller forenkling av andre navn. Inklusive mitt eget fornavn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Litt rart at du setter Julie i samme bås som chr-navn. Det er jo et navn som har vært i bruk her i landet ganske lenge, og som har en rett frem skrive- og uttalemåte.

Enig med deg, var nok vel kort i innlegget mitt. Jeg tenkte kun Julie som et eksempel på internasjonale navn som også er skrevet rett frem her og som ikke har behov for noen form for internasjonalisering. Jeg utelot sikkert halvparten av det jeg burde skrevet for å få frem poenget mitt, hehe.

Julie er 100 ganger finere enn Christopher, men det er bare min smak.

Skrevet

Enig med deg, var nok vel kort i innlegget mitt. Jeg tenkte kun Julie som et eksempel på internasjonale navn som også er skrevet rett frem her og som ikke har behov for noen form for internasjonalisering. Jeg utelot sikkert halvparten av det jeg burde skrevet for å få frem poenget mitt, hehe.

Julie er 100 ganger finere enn Christopher, men det er bare min smak.

*S*

Ingen Julie'er i familien min altså, men synes det var i en annen kategori enn Christoffer. Det er vel få navn som har såååå mange stavemåter som akkurat det navnet;-)

Christopher

Christoffer

Christofer

Cristopher

Cristoffer

Cristofer

Kristoffer

Kristopher

Kristofer

Gjest melmøll
Skrevet

Hva er galt med Jeanette? Jeg har en god venninne som heter det :)

Jeanette er greit så lenge det ikke uttales Shannett. Det skal uttales på samme måte som annette, ellers blir det veldig harry synes jeg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva er galt med Jeanette? Jeg har en god venninne som heter det :)

Trenger ikke være noe galt med folk selv om det er noe galt med navnet deres. :-D

Gjest ang Kevin
Skrevet

Huff & huff.... ;)

jeg har begynt på P-piller. merket heter "loette". Det er jo ganske likt;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...