Gå til innhold

celleforandring

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym
Skrevet

Jeg velger å legge dette inn her fordi aktiviteten er størst her.

Jeg fikk en telefon fra min lege nå i formiddag. Det er oppdaget en liten celleforandring i prøven tatt fra underlivet. Jeg skal vente i seks måneder til neste kontroll. Jeg lurer bare på hvordan skal jeg takle dette. Hvordan klare å vente så lenge.

Har du hatt celleforandringer og kan berolige meg med at det gikk bort? Legen sa det forsvant hos 50-60%

Gjest slik var det
Skrevet

Da de oppdaget celleforandring hos meg ble jeg operert temmelig raskt etterpå, var ikke snakk om noen venting da. Viste seg i ettertid at det var kreft i et veldig tidlig stadium, men det var kommet så kort at det var liten risiko forbundet med funnene som ble gjort.

De fleste celleforandringer er foresten helt ufarlige så vidt jeg har forstått, og det regner de vel med i ditt tilfelle sida du skal vente og se?

Mista nikket
Skrevet

Jeg har hatt det og ved neste undersøkelse var det ikke noen forandringer. Det er ca 4-5 år siden og jeg har ikke kastet bort en tanke på det hittils.

Skrevet

Da de oppdaget celleforandring hos meg ble jeg operert temmelig raskt etterpå, var ikke snakk om noen venting da. Viste seg i ettertid at det var kreft i et veldig tidlig stadium, men det var kommet så kort at det var liten risiko forbundet med funnene som ble gjort.

De fleste celleforandringer er foresten helt ufarlige så vidt jeg har forstått, og det regner de vel med i ditt tilfelle sida du skal vente og se?

Hei, da kan du bare slappe av tror jeg. Jeg hadde også lette celleforandringer for noen år siden. Da jeg var til kontroll ei stund etterpå var de borte. De var borte i mange år.Men så kom de tilbake igjen etter ca 5 år, og da ble jeg med en gang innkalt til biopsi (vevsprøve) på sykehuset. Det var nok fordi de så at celleforandringene var større denne gangen. Etter denne biopsien ble det operasjon i løpet av en måned. (de så at det var "grove celleforandringer" Cin 3 som de kaller det tror jeg)

Du blir innkalt til vevsprøve hvis det er grunn til det.

Skrevet

Når du får beskjed om å vente i 6 mnd er det uhyre små forandringer. Hadde det selv for noen år siden og det var ikke hyggelig å få beskjeden, så jeg skjønner uroen din godt. Heldigvis har jeg en veldig forståelsesfull lege som tok meg veldig alvorlig (hadde mistet min mor i kreft nylig da og en venninne hadde fjernet livmora nylig).

Tok ny prøve etter 6 mnd og så 12 mnd etter det igjen og begge var helt fine. Det går nok bra skal du se! Lykke til!

Gjest vil være anonym
Skrevet

Takk for svar! Så fint at det ordnet seg for deg raskt.

Gjest vil være anonym
Skrevet

Hei, da kan du bare slappe av tror jeg. Jeg hadde også lette celleforandringer for noen år siden. Da jeg var til kontroll ei stund etterpå var de borte. De var borte i mange år.Men så kom de tilbake igjen etter ca 5 år, og da ble jeg med en gang innkalt til biopsi (vevsprøve) på sykehuset. Det var nok fordi de så at celleforandringene var større denne gangen. Etter denne biopsien ble det operasjon i løpet av en måned. (de så at det var "grove celleforandringer" Cin 3 som de kaller det tror jeg)

Takk for svar! Hvor ofte kontrollerte dere dette? Dette er noe merkelige greier når det kan ligge å ulme over tid. Tar de hele livmor og eggstokk ved slike operasjoner?

Gjest vil være anonym
Skrevet

Jeg har hatt det og ved neste undersøkelse var det ikke noen forandringer. Det er ca 4-5 år siden og jeg har ikke kastet bort en tanke på det hittils.

Takk du er skjønn!

Gjest vil være anonym
Skrevet

Når du får beskjed om å vente i 6 mnd er det uhyre små forandringer. Hadde det selv for noen år siden og det var ikke hyggelig å få beskjeden, så jeg skjønner uroen din godt. Heldigvis har jeg en veldig forståelsesfull lege som tok meg veldig alvorlig (hadde mistet min mor i kreft nylig da og en venninne hadde fjernet livmora nylig).

Tok ny prøve etter 6 mnd og så 12 mnd etter det igjen og begge var helt fine. Det går nok bra skal du se! Lykke til!

Takk for svar! Ja jeg håper dette går bra for meg også.

Skrevet

Takk for svar! Hvor ofte kontrollerte dere dette? Dette er noe merkelige greier når det kan ligge å ulme over tid. Tar de hele livmor og eggstokk ved slike operasjoner?

Hei :-)

Jeg tror jeg sjekket ca 1 gang i året jeg. Når jeg likevel var hos legen for GU ba jeg ham ta celleprøve også.

De fjerner bare det ytterste av livmortappen. (noen få cm) slik at de får bort det "skadde" vevet som KAN utvikle seg til kreft. Nå har jeg nettopp vært og tatt celleprøve igjen, 3 mnd etter operasjonen, for å være sikker på at de fikk bort alt.

Får svar om et par uker... hmmm, men legen sa det så fint ut, og rapporten fra operasjonen sa at et var "rene snittflater" eller noe sånt.. som betyr friske celler.

Men ja, det er litt ekkelt.. satser på at de fikk med seg alt, hvis ikke må kjeg vel inn og ta bort litt mer.

Skrevet

Jeg har ikke hatt celleforandringer selv, men kjenner flere som har hatt det. Hos alle dem har prøvene vært helt fine etter 6 mnd.

Jeg ville ikke bekymret meg (lettere sagt enn gjort).

Gjest vil være anonym
Skrevet

Jeg har ikke hatt celleforandringer selv, men kjenner flere som har hatt det. Hos alle dem har prøvene vært helt fine etter 6 mnd.

Jeg ville ikke bekymret meg (lettere sagt enn gjort).

Takk for trøstende ord.

Skrevet

Hei, jeg fikk påvist celleforandring for mange år siden. Tok nye prøver etter 6 mnd, og det var fortsatt celleforandringer, tok nye etter 6 mnd igjen og da var prøvene fine.

Etter dette tok jeg årlige prøver noen år, men har ikke hatt tegn til noen forandringer etter det. Nå tar jeg prøvene hvert 3. år som alle andre.

Gjest vil være anonym
Skrevet

Hei, jeg fikk påvist celleforandring for mange år siden. Tok nye prøver etter 6 mnd, og det var fortsatt celleforandringer, tok nye etter 6 mnd igjen og da var prøvene fine.

Etter dette tok jeg årlige prøver noen år, men har ikke hatt tegn til noen forandringer etter det. Nå tar jeg prøvene hvert 3. år som alle andre.

Så fint å høre. Takk for svar

Skrevet

Hei...jeg råder deg til å tenke positive tanker,om at dette ordner seg.Stol på legens kunnskaper om at dette forsvinner hos 50 - 60% av kvinnene.Tenk hver dag og si hver dag til deg selv at celleforandringene er forbigående,de går vekk!Du skal leve som før og glede deg over livet!Ta tingene som de kommer,iløpet av disse 6 mnd skal du pleie deg selv og unne deg god behandling,gjerne aromaterapi med eteriske oljer.Badgjerne i lavendel oljen,beroligende og styrkende.Dette går bra!

KLEM DKaa

Gjest også anonym
Skrevet

Jeg hadde det. Tok ny prøve (vevsprøve), og så tok de et lite stykke av livmorhalsen nederst til sist.

Gjest vil være anonym
Skrevet

Hei...jeg råder deg til å tenke positive tanker,om at dette ordner seg.Stol på legens kunnskaper om at dette forsvinner hos 50 - 60% av kvinnene.Tenk hver dag og si hver dag til deg selv at celleforandringene er forbigående,de går vekk!Du skal leve som før og glede deg over livet!Ta tingene som de kommer,iløpet av disse 6 mnd skal du pleie deg selv og unne deg god behandling,gjerne aromaterapi med eteriske oljer.Badgjerne i lavendel oljen,beroligende og styrkende.Dette går bra!

KLEM DKaa

Tusen takk!

Skrevet

Men lurer da på om treårig kontroll holder, hvis man har hatt celleforandringer. Da ville de jo funnet ditt funn etter seks år istedenfor fem år? Det må jo ha noe si hvis det er kommet til større celleforandring.

Skrevet

Jeg har levd med celleforandringer i over 10 år nå. I fjor høst tok de et lite inngrep og fjernet et lite område. Var og tok prøve nå for noen uker siden. Har ikke hørt noe, så da regner jeg med at det er OK.

Dette er veldig vanlig. Kjenner mange som har vært gjennom det. Så det er ikke noe å tenke på:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...