Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemor her i huset bruker smokk, men kun når hun skal sove eller om vi skal kjøre langt. Hun er bare 1,5 år gammel så vi har ingen planer om å ta den fra henne enda, men jeg ser for meg at hun er avvent innen hun fyller tre i alle fall.

Jeg syns ikke noe om unger som har smokk i munnen i tide og utide jeg da :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2209326
Del på andre sider

Da poden rundet året så vi tydelig at smokken gjerne skulle sitte i munnen hele dagen og bestemte derfor at den fra da av bodde i sengen og i bilen. Helt uproblematisk. En mnds tid før 3-årsdagen tok jeg smokken helt, da var jeg møkklei av å stå opp flere ganger hver natt for å plukke den opp fra golvet. Det hjalp ikke om han hadde flere smokker i senga for han visste utmerket godt hvor mange det var og _alle_ skulle være der. Dessuten endte det da bare med at han la seg på en av smokkene og våknet av den grunn.

Han gråt litt den første kvelden da smokkene var borte, spurte etter den kvelden etter og det var det. :o)

Jeg får helt hetta når jeg ser unger som går rundt med smokk på dagtid! Ser jo både 3 og 4-åringer som har smokk! Kjenner en liten tass som snart fyller 3 og han går nå der med smokken og det er kul umulig å forstå hva han sier. Når noen spør foreldrene om de ikke skal ta fra ham smokken snart (det var ikke jeg som spurte altså!) er svaret bare:"Han vil ikke slutte..." Skal de ta den når han blir tenåring og fyker ute og kanskje begynner med ting man ikke bør rote seg borti også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2209701
Del på andre sider

Da poden rundet året så vi tydelig at smokken gjerne skulle sitte i munnen hele dagen og bestemte derfor at den fra da av bodde i sengen og i bilen. Helt uproblematisk. En mnds tid før 3-årsdagen tok jeg smokken helt, da var jeg møkklei av å stå opp flere ganger hver natt for å plukke den opp fra golvet. Det hjalp ikke om han hadde flere smokker i senga for han visste utmerket godt hvor mange det var og _alle_ skulle være der. Dessuten endte det da bare med at han la seg på en av smokkene og våknet av den grunn.

Han gråt litt den første kvelden da smokkene var borte, spurte etter den kvelden etter og det var det. :o)

Jeg får helt hetta når jeg ser unger som går rundt med smokk på dagtid! Ser jo både 3 og 4-åringer som har smokk! Kjenner en liten tass som snart fyller 3 og han går nå der med smokken og det er kul umulig å forstå hva han sier. Når noen spør foreldrene om de ikke skal ta fra ham smokken snart (det var ikke jeg som spurte altså!) er svaret bare:"Han vil ikke slutte..." Skal de ta den når han blir tenåring og fyker ute og kanskje begynner med ting man ikke bør rote seg borti også?

Hehe

Dette eksemplet ditt på slutten. Selvfølgelig kan man diskutere hva man syns er riktig tidspunkt for avvenning av det ene og det andre. Jeg måtte iallefall avvenne mine barn fra pupp ( de har aldri brukt smokk), jeg syns det var kvalmt da jeg visste om en liten funksjonshemmet gutt som fikk pupp til han var 5 år! Kanskje lengere.

Nei dette kan selvsagt, smokk eller pupp eller hva det er, IKKE barnet bestemme selv. Hehe prøv å ta røyken fra en voksen:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2209719
Del på andre sider

Hehe

Dette eksemplet ditt på slutten. Selvfølgelig kan man diskutere hva man syns er riktig tidspunkt for avvenning av det ene og det andre. Jeg måtte iallefall avvenne mine barn fra pupp ( de har aldri brukt smokk), jeg syns det var kvalmt da jeg visste om en liten funksjonshemmet gutt som fikk pupp til han var 5 år! Kanskje lengere.

Nei dette kan selvsagt, smokk eller pupp eller hva det er, IKKE barnet bestemme selv. Hehe prøv å ta røyken fra en voksen:-)

Etter min mening handler det om å tørre å være foreldre og ta beslutninger som barnet ikke liker der og da. I alle fall når det er så ille som her at smokkebruken gjør at man ikke skjønner hva barnet sier - og det er ikke bare jeg som mener det her altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2209721
Del på andre sider

Annonse

Tør nesten ikke si det - men vi har akkurat begynt avvenningen av vår 4,5 åring (blir 5 i september). Hun har bare tutt om natta da. Men syns det er på tide hun slutter nå ja.

Det har vært så mye andre problemer med henne så vi har ikke orket ta kampen på dette før nå. Vi prøver å ta det med det gode - har lovet at vi skal kjøpe play-station til ungene når hun har sluttet med tutt. Det er ca en uke siden vi begynte. Hun har klart 3 netter uten men har også hatt 3 netter med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2210008
Del på andre sider

Etter min mening handler det om å tørre å være foreldre og ta beslutninger som barnet ikke liker der og da. I alle fall når det er så ille som her at smokkebruken gjør at man ikke skjønner hva barnet sier - og det er ikke bare jeg som mener det her altså.

Jeg er enig. Man kan jo ikke legge ansvaret over på barnet....det er altid den voksne som har ansvar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273089-slutte-med-smokk/#findComment-2210231
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...