Gå til innhold

Rosebusker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rosebusker - der er jeg dårlig gett.

Har prøvd et par ganger, men jeg får alltid masse lus på dem jeg. Også dør de, har aldri fått en rosebusk til å overvintre.

Ja, ja, men staudebedene min er fine da.

:)

Jeg har en bladlusknekker som tar knekken på krypa :)

Stauder er jeg dårlig på. Burde kanskje kjøpe meg noen, for jeg er verre med frø :(

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• pekkaline

14

• ....AV

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, jeg bor i vest, så du er altså inne på noe når du sier dere har det varmere enn oss.

Jeg var forresten på sommerferie der i sør for noen år siden. Vi var der en uke, og det regnet nesten hele tiden. Kraftig regnvær.. De som bodde der snakket om at det hadde ikke regnet så kraftig på 30 år.

Den dagen vi var i dyreparken regnet det ikke :)

Det var et fryktelig regnvær, og det var deprimerende. Jeg kunne aldri bodd i bergen i allefall....., så langt vest er du ikke? Dyreparken ja, stadig i endring de. Nå skal de jo få løver også, så da blir det tur dit igjen. Jeg er ikke der hvert år selv om jeg bor nærme. Nå har de skrudd opp prisen så voldsomt også har jeg hørt. Jadda, de ved å sko sæ ;)

Skrevet

du jeg er ikke skråsikker på det med kuttinga, men det hadde forrige eier gått ut fra :) Hun var temmelig flink med hagen.

Så hvis rosebuskene mine ikke overlever vet jeg hvor jeg skal henvende meg ?

Flott :)

Skrevet

Tar du inn Flittig Lisene om vinteren? De er jo pene å ha i vinduskarmen når de blomstrer, men jeg har fått skrekken når noen kommer med dem som presang. De er jo full av spinnmidd. Ikke med det samme, men etter noen uker myldrer det.

Erru gæern;-)

Jeg er overhodet ikke flink med å ta ting inn & ut og slikt. Får nesten krupp når jeg leser tips om at du kan gjøre slik&sånn for å få julestjerna til å komme tilbake år etter år...;-)

Nei, her kastes julestjerna etter jul, og flittiglise står ute til den dauer om høsten, evt til det blir på tide å skifte den ut med Erica.

Jeg så på et tv-program (ihvertfall litt av det) om Feng Shui. Masse mambo jambo om innredning og lykke og slikt. Men jeg likte svært godt det dama sa om blomster: Det var god feng shui å la dem bli til jord igjen, fremfor å nedlegge masse arbeid i å redde halvdøde planter...;-)

Skrevet

Det var et fryktelig regnvær, og det var deprimerende. Jeg kunne aldri bodd i bergen i allefall....., så langt vest er du ikke? Dyreparken ja, stadig i endring de. Nå skal de jo få løver også, så da blir det tur dit igjen. Jeg er ikke der hvert år selv om jeg bor nærme. Nå har de skrudd opp prisen så voldsomt også har jeg hørt. Jadda, de ved å sko sæ ;)

Sør for Bergen er riktig.

Løver? Vi må jo ta ungene med når hun minste kan huske det hun opplever. Den eldste her husker endel fra hun var der som 3-åring.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har en bladlusknekker som tar knekken på krypa :)

Stauder er jeg dårlig på. Burde kanskje kjøpe meg noen, for jeg er verre med frø :(

Synes jo det er så fint med rosebusker da. Så kanskje jeg skulle prøve en gang til i år?

Stauder er jo stort sett veldig hardføre og tåler det meste. Har et par staudebed, og der gror det bra. Må nok dele noen av staudene i år tror jeg, begynte å bli litt fullt ute der.

Jeg har sådd så jeg håper jeg skal få en fin og stor tomatplante igjen i år da. Håper jeg får til en like stor og fin, med like mange tomater på i år som i fjor. Til og med minstemann syntes det var godt med tomater da. Han var veldig ivrig til å hjelpe til å plukke inn de modne.

Gjest annlovinda
Skrevet

Erru gæern;-)

Jeg er overhodet ikke flink med å ta ting inn & ut og slikt. Får nesten krupp når jeg leser tips om at du kan gjøre slik&sånn for å få julestjerna til å komme tilbake år etter år...;-)

Nei, her kastes julestjerna etter jul, og flittiglise står ute til den dauer om høsten, evt til det blir på tide å skifte den ut med Erica.

Jeg så på et tv-program (ihvertfall litt av det) om Feng Shui. Masse mambo jambo om innredning og lykke og slikt. Men jeg likte svært godt det dama sa om blomster: Det var god feng shui å la dem bli til jord igjen, fremfor å nedlegge masse arbeid i å redde halvdøde planter...;-)

Mener du at flittig-lise holder seg fint og enkelt i blomsterkassa? Har du dem i kassa fra du planter ut for sommeren og ut hele sommersesongen?

Hm, da er kanskje det blomsten jeg skal prøve i verandakassa i år.

Skrevet

Sør for Bergen er riktig.

Løver? Vi må jo ta ungene med når hun minste kan huske det hun opplever. Den eldste her husker endel fra hun var der som 3-åring.

De bygger som bare det der nå. Ja det kan være lurt å vente litt til barna husker. Vi var med et sommerbeøk i parken for noen år siden. Jenta di sin var rundt to år. På kvelden spurte mora jenta om hva hun så i dyreparken. Jo da svarte hun -flue :) Men det var jo sant da hehe

Skrevet

Så hvis rosebuskene mine ikke overlever vet jeg hvor jeg skal henvende meg ?

Flott :)

Ta et google søk du *sitter med hodet mellom skulderbladene*

Skrevet

Mener du at flittig-lise holder seg fint og enkelt i blomsterkassa? Har du dem i kassa fra du planter ut for sommeren og ut hele sommersesongen?

Ja.

Jeg har en verandakasse som henger ganske skyggefullt til (på solsida har vi tønner med eviggrønt). Jeg har prøvd sååå mye rart med dårlig hell pga skyggen.

Tipset om flittiglise kom faktisk fra en landskapsarkitekt;-) (Foruten begonia og blomkarse, men jeg liker flittig lise best av dem).

Jeg er ikke så flink til å følge opp egensådde planter med vann og prikling og slikt, så jeg kjøper ferdige planter og setter ut i kassa på forsommeren.

de har klart seg kjempebra og stått veldig flott, med bare litt vanning. *S*

Skrevet

Erru gæern;-)

Her var det mye å kommentere. For det første synes jeg julestjerna er stygg. Jeg blir glad når de kreperer. Jeg kjøper aldri julestjerne. Den er alltid kommet i hus i mot min vilje.

Så kommer dagens innrømmelse. Julesviblene mine har enda ikke blomsret. *Blush*. I fjor kom de vel sånn rett etter nyttår, men i år kan jeg vel trygt si at de er sene. Det ser ut som om de lever altså, he he..

Når det gjelder å ta inn planter som har stått ute hele sommeren er jeg også litt motvillig. Jeg vil jo ikke trekke inn edderkopper og andre småkryp!

Mambo Jambo skal heretter gi meg bedre samvittighet når jeg ikke gidder å prøve livredning på halvdøde planter!

Skrevet

På sensommeren så vokser det noen små grønne dingster på dem. Tar du på de så sprekker de :) (Himla moro) Og suprise: det er frø som du kan ta inn til overvintring til du vil så dem å la spire i vinduskarmen på våren :)

Jeg har ikke prøvd å så dem, men en gartner sa det til meg at dette er mulig :)

Skrevet

Synes jo det er så fint med rosebusker da. Så kanskje jeg skulle prøve en gang til i år?

Stauder er jo stort sett veldig hardføre og tåler det meste. Har et par staudebed, og der gror det bra. Må nok dele noen av staudene i år tror jeg, begynte å bli litt fullt ute der.

Jeg har sådd så jeg håper jeg skal få en fin og stor tomatplante igjen i år da. Håper jeg får til en like stor og fin, med like mange tomater på i år som i fjor. Til og med minstemann syntes det var godt med tomater da. Han var veldig ivrig til å hjelpe til å plukke inn de modne.

Rosebuskene her kommer opp igjen, jeg har enda ikke knertet noen etter at vi flyttet hit. Tidligere knertet jeg et par stykker. Jeg synes rosebusker er fine :)

Er det mye styr å ha tomatplanter? Jeg og ungene elsker tomater, vi spiser det som om det var et eple, så det hadde vært gøy å prøve :)

Skrevet

De bygger som bare det der nå. Ja det kan være lurt å vente litt til barna husker. Vi var med et sommerbeøk i parken for noen år siden. Jenta di sin var rundt to år. På kvelden spurte mora jenta om hva hun så i dyreparken. Jo da svarte hun -flue :) Men det var jo sant da hehe

Så det hun husket fra dyreparken var en flue? Hihi :)

Skrevet

Her var det mye å kommentere. For det første synes jeg julestjerna er stygg. Jeg blir glad når de kreperer. Jeg kjøper aldri julestjerne. Den er alltid kommet i hus i mot min vilje.

Så kommer dagens innrømmelse. Julesviblene mine har enda ikke blomsret. *Blush*. I fjor kom de vel sånn rett etter nyttår, men i år kan jeg vel trygt si at de er sene. Det ser ut som om de lever altså, he he..

Når det gjelder å ta inn planter som har stått ute hele sommeren er jeg også litt motvillig. Jeg vil jo ikke trekke inn edderkopper og andre småkryp!

Mambo Jambo skal heretter gi meg bedre samvittighet når jeg ikke gidder å prøve livredning på halvdøde planter!

Jeg synes alltid det er så flott å komme over artikler eller programmer som gjør at jeg med en litt kulere grunn enn før kan fortsette å være like lat! ;-)

Ett eksempel har jeg allerede nevnt - om de halvdøde planene.

Et annet er at jeg nå, etter å ha lest om viktigheten av å lufte ut midd og slikt, kan si at "vi bretter dynen til side for lufting" istedenfor å si "vi gidder ikke re opp senga";-)

Skrevet

Ta et google søk du *sitter med hodet mellom skulderbladene*

Der var du ja :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja.

Jeg har en verandakasse som henger ganske skyggefullt til (på solsida har vi tønner med eviggrønt). Jeg har prøvd sååå mye rart med dårlig hell pga skyggen.

Tipset om flittiglise kom faktisk fra en landskapsarkitekt;-) (Foruten begonia og blomkarse, men jeg liker flittig lise best av dem).

Jeg er ikke så flink til å følge opp egensådde planter med vann og prikling og slikt, så jeg kjøper ferdige planter og setter ut i kassa på forsommeren.

de har klart seg kjempebra og stått veldig flott, med bare litt vanning. *S*

Høres definitivt ut som noe jeg bør prøve.

Stort sett har jeg plantet noe på forsommeren, også må jeg plante noe nytt sånn midt på sommeren.

Men takk for tipset, skal prøves i år i mine verandakasser.

Skrevet

Så det hun husket fra dyreparken var en flue? Hihi :)

jepp, og litt til når vi hjalp henne. Vi lo godt av ho da ho sa -flue :)

Skrevet

jepp, og litt til når vi hjalp henne. Vi lo godt av ho da ho sa -flue :)

De er nå herlige, da, med hva de legger merke til og hva de synes er topp! :-)

Skrevet

Høres definitivt ut som noe jeg bør prøve.

Stort sett har jeg plantet noe på forsommeren, også må jeg plante noe nytt sånn midt på sommeren.

Men takk for tipset, skal prøves i år i mine verandakasser.

Jeg må nok innrømme at jeg har klart å kverke flittig lise også, men det var på grunn av ....hold deg fast .... overvanning! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...