Gjest Lotus78 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 En mann kommer fra Nigeria og søker asyl i Norge. Søknaden blir avslått av UDI flere ganger og den endelige begjæring om utsendelse kommer. I mellomtiden har mannen fått seg en norsk kjæreste som av kjærlighet gifter seg med mannen etter at begjæring om utsendelse er kommet. De kjemper videre om å få familiegjenforening, men får avslag gang på gang. To år etter bryllupet får paret et barn sammen men trusselen om utsendelse henger over paret fortsatt. Et halvt år etter at barnet er kommet, blir far sendt ut av landet med forbud om innreise i landet de neste 5 årene. Han har ikke gjort noe mer "kriminelt" enn å jobbet en periode uten arbeidstillatelse p.g.a en misforståelse. Det blir mye fokus på at norske myndigheter er så fæle og ikke er humane o.s.v. i saken. Jeg personlig er meget delt i denne saken. Dersom man ser barnet alene er det et rungende ja fra min side at barnet skal vokse opp med far og trenger han, det kan ingenting endre på. Likevel synest jeg ikke at man skal kunne bruke barn som et "pressmiddel" for å bli i Norge. De viste jo at han hadde fått gjentatte avslag på familiegjenforening og det burde ikke være en overraskelse at de fortsatt får nei etter at barnet er født. Jeg er meget moraliserende nå, men skal barn og ekteskap være en inngangsport for å få bli i Norge? Samtidig må man tenke på barnet som er helt uskyldig i de valgene foreldrene tar og bør ikke lide for det. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Jeg deler ditt syn. Men det er vanskelig når det er mennesker det handler om. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Det er ingenting i veien for at denne familien kan bo lykkelig sammen i Nigeria slik over hundre millioner andre mennesker gjør. Det har også UDI sagt i sin avgjørelse. Men det er tydelig at norske velferdsgoder betyr mer enn det angivelige "kjærligheten" deres. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Familien kan ta opphold i farens hjemland, moren visste at han ikke hadde oppholdstillatelse før hun innlot seg med ham. Hilsen 0 Siter
Gjest ragazza Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Kunne man ikke sette lit til side at det er så bra å bo i Norge og folk gjør alt for å bli her, og tenke litt på at de menneskene har faktisk rett og lov til å ha normalt liv , å være lykkelige og ha familie? Skal alle asylsøkere eller de andre som ikke får oppholdstillatese sette livet på vent kanskje i mange år, bare fordi det kan hende at myndighetene gir dem ikke lov til å bli i landet? Alle har jo rett på å være lykkelige, å etablere seg i livet med dem de er glad i, om det er asylsøker eller au pair, norsk eller ikke. Tror dere ikke at det paret det er snakk om har vurdert alle muligheter og det som kan skje selv etter at barnet kommer ? Og de valgte allikevel å være sammen. Man vet ikke hvordan saken ender, om de reiser begge ut eller blir i Norge, det er deres avgjørelse. Men jeg synes at folk burde tenke på litt mer enn bare det at de gifter seg eller bruker barnet for å bli i landet. De kan godt bo lykkelig et annet sted i verden, men man skal ikke anklage dem om å utnytte systemet bare fordi de forelsket seg og skapt familie . Norge er ikke SÅ perfekt sted å bo, selv om selvfølgelig vi har det bedre enn mange andre land. 0 Siter
Gjest Lotus78 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Kunne man ikke sette lit til side at det er så bra å bo i Norge og folk gjør alt for å bli her, og tenke litt på at de menneskene har faktisk rett og lov til å ha normalt liv , å være lykkelige og ha familie? Skal alle asylsøkere eller de andre som ikke får oppholdstillatese sette livet på vent kanskje i mange år, bare fordi det kan hende at myndighetene gir dem ikke lov til å bli i landet? Alle har jo rett på å være lykkelige, å etablere seg i livet med dem de er glad i, om det er asylsøker eller au pair, norsk eller ikke. Tror dere ikke at det paret det er snakk om har vurdert alle muligheter og det som kan skje selv etter at barnet kommer ? Og de valgte allikevel å være sammen. Man vet ikke hvordan saken ender, om de reiser begge ut eller blir i Norge, det er deres avgjørelse. Men jeg synes at folk burde tenke på litt mer enn bare det at de gifter seg eller bruker barnet for å bli i landet. De kan godt bo lykkelig et annet sted i verden, men man skal ikke anklage dem om å utnytte systemet bare fordi de forelsket seg og skapt familie . Norge er ikke SÅ perfekt sted å bo, selv om selvfølgelig vi har det bedre enn mange andre land. Mannen hadde jo fått avslag og skulle sendes ut av landet, før de giftet seg. De behøver ikke å sette livet sitt på vent, det har ikke disse gjort, men man må ta konsekvensene selv av å ikke ha oppholdstillatelsen i orden. Men som jeg skrive, dersom man kun ser barnet oppi dette har jeg ingen problem med å si ja til at barnet bør ha rett til å vokse opp i Norge og ha sin biologiske far i nærheten. Likevel synest jeg det er galt å bruke barn som et "pressmiddel" for å få oppholdstillatelse i Norge. Jeg for min del ser på Norge som et trygt og godt land og bo i og er meget glad for at man i Norge fører en streng asylpolitikk. Den er i mange tilfeller for streng på noen områder og for slakk på andre områder. 0 Siter
Gjest Lotus78 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Kunne man ikke sette lit til side at det er så bra å bo i Norge og folk gjør alt for å bli her, og tenke litt på at de menneskene har faktisk rett og lov til å ha normalt liv , å være lykkelige og ha familie? Skal alle asylsøkere eller de andre som ikke får oppholdstillatese sette livet på vent kanskje i mange år, bare fordi det kan hende at myndighetene gir dem ikke lov til å bli i landet? Alle har jo rett på å være lykkelige, å etablere seg i livet med dem de er glad i, om det er asylsøker eller au pair, norsk eller ikke. Tror dere ikke at det paret det er snakk om har vurdert alle muligheter og det som kan skje selv etter at barnet kommer ? Og de valgte allikevel å være sammen. Man vet ikke hvordan saken ender, om de reiser begge ut eller blir i Norge, det er deres avgjørelse. Men jeg synes at folk burde tenke på litt mer enn bare det at de gifter seg eller bruker barnet for å bli i landet. De kan godt bo lykkelig et annet sted i verden, men man skal ikke anklage dem om å utnytte systemet bare fordi de forelsket seg og skapt familie . Norge er ikke SÅ perfekt sted å bo, selv om selvfølgelig vi har det bedre enn mange andre land. Jeg leste ikke svaret ditt ordentlig. Mor er norsk, far er Nigeriansk og er blitt sendt tilbake til Nigeria. Hun er i Norge og kjemper videre for å få mannen sin og far til barnet hjem til Norge. Ser man saken isolert sett, ser jeg ingen grunn til at far skal få bli i Norge og være sammen med kone og barn. Ser man det i større perspektiv tror jeg det gir uheldige signaler om det å gifte seg og lage barn kvalifiserer til opphold i Norge. 0 Siter
Gjest Lotus78 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Jeg leste ikke svaret ditt ordentlig. Mor er norsk, far er Nigeriansk og er blitt sendt tilbake til Nigeria. Hun er i Norge og kjemper videre for å få mannen sin og far til barnet hjem til Norge. Ser man saken isolert sett, ser jeg ingen grunn til at far skal få bli i Norge og være sammen med kone og barn. Ser man det i større perspektiv tror jeg det gir uheldige signaler om det å gifte seg og lage barn kvalifiserer til opphold i Norge. Ser man saken isolert sett, ser jeg ingen grunn til at far IKKE skal få bli i Norge og være sammen med kone og barn. 0 Siter
Gjest ragazza Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Ser man saken isolert sett, ser jeg ingen grunn til at far IKKE skal få bli i Norge og være sammen med kone og barn. Om man ikke kjenner disse mennesker personlig synes jeg at man burde ikke utale seg om at de fikk barn for å bruke det som pressemiddel. De har rett både på å gifte seg og få barn, uten at noen anklager de om at det var planlagt med tanke på saken hans. Selvfølgelig er det noen som gjør det, men jeg ville heller si det er folk som kommer inn til landet med mange barn og håper på å få oppholdstillatelse på grunn av de. De utnytter systemet, ja. Men jeg tviler på at noen hadde laget barn med tankene om å bruke det for å forsterke saken, det er ikke noe man kan bare glemme etterpå, konsekvenser følger jo med resten av livet. Fikk de barn, har de tydeligvis ønsket det. Og jeg er mer enn sikker på at hvis mannen ikke får reise tilbake til Norge, reiser damen ut og bor alle sammen der hvor det skulle være ment for de. Det ville jeg gjort . Norge, selv rik og trygg land, er ikke det eneste man kan bo lykkelig i. Og det å leve lykkelig sammen med sine kjære er aller viktigste. 0 Siter
Gjest Lotus78 Skrevet 14. april 2007 Skrevet 14. april 2007 Om man ikke kjenner disse mennesker personlig synes jeg at man burde ikke utale seg om at de fikk barn for å bruke det som pressemiddel. De har rett både på å gifte seg og få barn, uten at noen anklager de om at det var planlagt med tanke på saken hans. Selvfølgelig er det noen som gjør det, men jeg ville heller si det er folk som kommer inn til landet med mange barn og håper på å få oppholdstillatelse på grunn av de. De utnytter systemet, ja. Men jeg tviler på at noen hadde laget barn med tankene om å bruke det for å forsterke saken, det er ikke noe man kan bare glemme etterpå, konsekvenser følger jo med resten av livet. Fikk de barn, har de tydeligvis ønsket det. Og jeg er mer enn sikker på at hvis mannen ikke får reise tilbake til Norge, reiser damen ut og bor alle sammen der hvor det skulle være ment for de. Det ville jeg gjort . Norge, selv rik og trygg land, er ikke det eneste man kan bo lykkelig i. Og det å leve lykkelig sammen med sine kjære er aller viktigste. Dette er helt sikkert et ønsket barn som ikke har til hensikt å skulle skaffe far oppholdstiltatelse på noen måter. Jeg vet også at hun har jobbet for å forsørge seg selv og mannen i de årene de har vært gift. Det hadde hun ikke gjort om hun ikke elsket mannen sin. Likevel tok i en megasjanse med å få barn sammen når de hadde fått avslag på asylsøknaden og familiegjenforeningen flere ganger før barnet kom. De har nok ikke ment å flytte til Nigeria, da hadde de ikke kjempet så hard for at han skulle få bli i Norge. 0 Siter
yeehaw Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 Det er ingenting i veien for at denne familien kan bo lykkelig sammen i Nigeria slik over hundre millioner andre mennesker gjør. Det har også UDI sagt i sin avgjørelse. Men det er tydelig at norske velferdsgoder betyr mer enn det angivelige "kjærligheten" deres. enig her 0 Siter
petter smart Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 Om man ikke kjenner disse mennesker personlig synes jeg at man burde ikke utale seg om at de fikk barn for å bruke det som pressemiddel. De har rett både på å gifte seg og få barn, uten at noen anklager de om at det var planlagt med tanke på saken hans. Selvfølgelig er det noen som gjør det, men jeg ville heller si det er folk som kommer inn til landet med mange barn og håper på å få oppholdstillatelse på grunn av de. De utnytter systemet, ja. Men jeg tviler på at noen hadde laget barn med tankene om å bruke det for å forsterke saken, det er ikke noe man kan bare glemme etterpå, konsekvenser følger jo med resten av livet. Fikk de barn, har de tydeligvis ønsket det. Og jeg er mer enn sikker på at hvis mannen ikke får reise tilbake til Norge, reiser damen ut og bor alle sammen der hvor det skulle være ment for de. Det ville jeg gjort . Norge, selv rik og trygg land, er ikke det eneste man kan bo lykkelig i. Og det å leve lykkelig sammen med sine kjære er aller viktigste. Kjenner DU disse menneskene? Ellers bør du ikke uttale deg om at hun sikkert flytter ned dit dersom han ikke får komme til Norge. Hvor mange ganger flytter en norsk person sammen med en ektefelle til et u-land? Siden han hadde fått avslag på søknaden om oppholdstillatelse er det svært sannsynlig at både ekteskap og barn kun var ment som virkemiddel for å få dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.