Gjest hysterisk mor Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Babyen min fikk hjerneinfarkt 2 dager etter fødsel. Hun kom seg meget fint i dagene som fulgte og ble tatt av fenemal som hun fikk mot kramper. Alle reflekser var normale, og hun så fin ut på 6 uker kontroll. Hun er nå 2 måneder og har ikke hatt kramper på nytt. For oss som er foreldre ser hun ut som ei frisk jente. Hun er god på kontakt, er sterk og stødig i nakke både "sittende" og i mageleie. Hun smiler mye og har mange "ord". Sover godt, gråter relativt lite og fullammes (legger fint på seg). Hun virker for oss fin i kroppen, ikke for slapp eller for stiv. Men tross dette bruker jeg mye tid på å se etter at alt er normalt med henne. Det jeg er redd for er at hun skal få hemiplegi i hø. side av kroppen, og ser derfor etter tegn på om hun kan ha det. Hun bruker begge hendene og føttene fint, fører begge hendene mot midtlinjen. Ser ut til å ha ganske varierte bevegelser. Det jeg er bekymret for er at jeg ser at hun knyter den høyre hånden litt mer enn den venstre. Må nevne at i perioder er også den venstre hånden knyttet og den høyre åpen. Er dette normalt? Begge hendene begynner å bli mindre knyttet nå enn de var tidligere, vet at det er normalt i følge utviklingen, men skjer dette 100 % symmetrisk? mvh. hysterisk mor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273291-hjerneslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Først når spedbarnet begynner å bruke hendene aktivt og målrettet, det vil si mellom 3 og 4 månederes alder, er det mulig med sikkerhet å si om det er noen forskjell på høyre og venstre side. Ved store og moderate hemiplegier vil det være en forskjell fra starten, spesielt fordi den rammede hånden holdes knyttet, men ved lettere former tar det lenger tid. Slik du forteller er det er godt tegn at hendene ikke ligger konstant knyttet og at begge armer brukes symmetrisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273291-hjerneslag/#findComment-2213154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.