Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min førsteklassing får med ujevne mellomrom spille litt dataspill av typen "Josefine", som jeg synes er fine opplæringsspill der man lærer å lese, regne og skrive, samt koordinasjon og konsekvenstekning. Han får aldri sitte med dette i lenger enn 1 time, og da i helgene.

Når han er hos kamerater, kan han imidlertid sitte der og spille dataspill på et eget rom uten voksentilsyn samen med klassekamerat, og da er det spill med skyting på agendaen som står på spilleplanen, med 11-årsgrense på det jeg har kunnet bringe på det rene ut fra navn på spill.

Det sjokkerer meg litt (vel, kanskje ikke lenger... sukk) at foreldre lar sine barn sitte i timesvis og spille spill, og at de slipper løs barna sine med skytevåpen-leker og drepe-spill. Dessverre ser jeg at slik krigsleking, både i det fri og på data, er spesielt utbredt hos klassekamerater med såkalt fremmedkulturell bakgrunn. Da blir jeg litt forvirra og oppgitt, for mange av disse menneskene har aktivt følt krig på kroppen. Burde ikke de være imot skyteleker?

Kanskje er det bare meg som ikke "lever i tiden", men jeg ønsker ikke å legge til rette for at mine barns liv skal dreie rundt virtuelle samfunn og voldsforherligende forestillinger. Verden er gal nok som den er i virkeligheten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273323-sm%C3%A5barn-og-dataspill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel være enig med deg med hensyn til innhold i mange av disse spillene. Men at du begrenser det til en time, og bare i helgen synes jeg er strengt.

Snuppa går nå i 2. klasse. Ho spiller ikke mye, men får litt dilla innomellom. Om ho vil spille hver dag en stund, så får ho det.

Spillene er hovedsaklig spill som finnes på skolens nettsider. (Typiske lærespill) + singstar og Eye toy. De stillesittende spillene fenger dårlig.

Gjest også en mamma

Det er en kjent greie at når barn har besøk får de lov til å gjøre ting som ellers ikke alltid er lov. F. eks spille dataspill / Playstation og den slags. Dvs det at din sønn får sitte og spille i 2 timer hos en kamerat på en vanlig tirsdag trenger ikke bety at samme barnet alltid spiller dataspill.

En annen ting er at spill med 11 års grense normalt sett ( i mine øyne ) ikke er spesielt voldelige. Voldelige spill har stort sett aldersgrense 18 år.

At spill inneholder skyting behøver ikke bety at de er voldelige, mener jeg... At barn leker vold trenger heller ikke bety at de har spilt mye dataspill. Som du er inne på er det mange innvandrer-barn som leker vold, men det kan i mange tilfeller like godt skyldes opplevelser de har med seg fra hjemlandet, som påvirkning fra kamerater, eller altså spill og film.

Jeg er vel kommet til et punkt hvor jeg mener at det nytter ikke å skjerme barna mot alt ondt i verden, ei heller dataspill. Så jeg definerer vår rolle som foreldre snarere som å veilede barna gjennom jungelen, ennå prøve å skåne dem for den.

Forøvrig - så du serien "Gutta Boys" som gikk på NRK lørdager etter barne-TV i høst eller når det nå var? Barn som sprengte søppelkasser med dynamitt? Og endte med å sprenge i filler en søppelbil?

Eller hva med "Jul i Svingen", med de "slemme" barna fra Sletta som jagde barna fra Svingen og truet med å "mose" dem?

Så det jeg prøver å si er at vold blant barn nok ikke utelukkende skyldes dataspill. Det er mange ting som henger sammen.

Det er dumt, men du kan ikke gjøre noe med det barnet ditt ser/spiller hjemme hos andre. Du kan påvirke barnet ditt hjemme, og snakke med h*n om disse tingene. Det vil alltid være forskjellige grenser til sånne ting hjemme oss folk. Sånn er det bare.

Om det er skadelig eller ei kommer an på barnet, hvor lenge og ofte og hvor "grovt" spillet er. At barn leker krigsleker er ikke noe nytt, og noen mener også at dette er en bra ting for barn, noe de må få prøve ut innenfor trygge rammer.

Men jeg er ikke særlig for slike spill, jeg heller.....

Kan vel være enig med deg med hensyn til innhold i mange av disse spillene. Men at du begrenser det til en time, og bare i helgen synes jeg er strengt.

Snuppa går nå i 2. klasse. Ho spiller ikke mye, men får litt dilla innomellom. Om ho vil spille hver dag en stund, så får ho det.

Spillene er hovedsaklig spill som finnes på skolens nettsider. (Typiske lærespill) + singstar og Eye toy. De stillesittende spillene fenger dårlig.

Jeg synes det er så liten tid barnet har i løpet av en hverdag til å leke og være i bevegelse at jeg ikke ønsker å prioritere å rydde tid for dataspill - uansett om de er av den lærerike sorten. Det betyr ikke at det alltid kun er helgespill og bare 1 time i uka. Data er et fint verktøy til å finpusse leksetemaer, f.eks. www.gyldendal.no/multi og /abc og det hender at barnet får gå inn på disse sidene når det har gjort ferdig leksene.

Men som sagt, det er jo mye bedre at de løper rundt ute og leker ute og finner på egne kreative ting når vi er så heldig at det bor 20 barn mellom 3 og 8 år innenfor vårt lille sameie-rekkehusområde. Sosiale ferdigheter læres som kjent ikke pr. data :-D

Vårt skolebarn er ikke spesiellt opptatt av dataspill. Men av og til er det stas.

Han spiller da på 123 spill, og der kan de kanskje skyte en orm e.l. :0)

Men når det gjelder "krig" som uteleke (som du nevner) finner jeg det helt naturlig at barna leker dette ute av og til.

I min egen barndom var det helt vanlig med indianer og hvit, og vi lå på lur bak trærne og hadde det utrolig morsomt.

Min sønn leker indianer av og til, for noen år siden utkjempet han slag med sverd i riktig så fin kaptein sabeltann stil.

Å sitte foran PC og TV time etter time er ingen god ting. Men likevel tror jeg at litt av denne aktiviteten er stimulerende så sant det er kombinert med god utelek og mye fysisk aktivitet.

Annonse

Jeg synes det er så liten tid barnet har i løpet av en hverdag til å leke og være i bevegelse at jeg ikke ønsker å prioritere å rydde tid for dataspill - uansett om de er av den lærerike sorten. Det betyr ikke at det alltid kun er helgespill og bare 1 time i uka. Data er et fint verktøy til å finpusse leksetemaer, f.eks. www.gyldendal.no/multi og /abc og det hender at barnet får gå inn på disse sidene når det har gjort ferdig leksene.

Men som sagt, det er jo mye bedre at de løper rundt ute og leker ute og finner på egne kreative ting når vi er så heldig at det bor 20 barn mellom 3 og 8 år innenfor vårt lille sameie-rekkehusområde. Sosiale ferdigheter læres som kjent ikke pr. data :-D

Jeg er nok litt Ole Brum. Ja takk begge deler:-)

Noen ganger er snuppa sliten etter en lang skoledag, og da er det helt greit om ho vil bruke litt tid foran PC'n eller TV. Andre ganger er det full fart, og da er det riktig for henne.

Men mange timer hver dag er totalt uaktuelt her i huset også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...