Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg stresset og kavet med ammingen siden jenta mi ble født. Har sittet med puppen ute nesten hele døgnet og er på nippet til å gi opp hele greia. Har nå bestemt meg for å gi en flaske med tillegg på kvelden. Helsestasjon er jo sååå negative til tillegg, så da søker jeg litt råd her. Hvor mye skal je gi henne? i går ammet jeg henne først og så ga jeg 70 ml. Hun slukte det og kunne sikkert drukket mer hvis hun hadde fått. Skal jeg gi mer? Hun er 3 uker nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ga mme i tillegg fra snuppa mi var født (med et par pauser for å prøve å få opp melkeproduksjonen). Hun ble født med hastesnitt, og med lavt blodsukker. Hun fikk mme allerede på barsel. Ammingen gikk fint, men det ble rett og slett aldri nok melk i mine pupper. Og vi prøvde LENGE altså, med hylende unge som var sulten.

For oss ble det en ny hverdag da vi (eller egentlig jeg, for sambo hadde ingenting imot mme) godtok at hun måtte få begge deler. Pupp først og mme etterpå, eller pupp til noen måltider og mme til andre. Jeg husker ikke hvor mye hun fikk, men hun fikk til hun selv sa stopp, for å si det sånn...

Hun fikk både mme og mm til hun var 5 mnd, da hadde hun begynt å spise grøt og litt grønnsaksmos også, og jeg mistet motivasjonen til å holde på med dobbelt opp. Det krevde litt å gi "helt" opp, men da avgjørelsen ble tatt der, så ble jeg veldig lettet...

Helsestasjonen fikk aldri vite at jeg ga henne tillegg. Jeg orket ikke diskusjonen med helsesøster.

I dag er hun 17 mnd, frisk som en fisk, og faktisk ganske tidlig ute med det meste.

Jeg mener ikke at mme er BEDRE enn mm, altså - men at det er et godt alternativ, og at det blir folk av "sånne" unger også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2210999
Del på andre sider

Gjest spør på helsestasjonen

Jeg ville veid henne regelmessig /ganske ofte på helsestasjonen, mens jeg ga så mye hun ville ha 8etter å ha tømt begge brystene), og så kan du heller regulere det hvis hun legger på seg mer enn normalt.

Det skal følges mer opp ved stor vektøkning når barnet får mme, fordi det danner nye / flere fettceller når det får mme, enn hvis det bare får mm. Tunge babyer som får bare mm, har ikke flere, bare større fettceller, enn lette babyer.

Antall fettceller vil følge deg resten av livet, så "tykke" babyer som har fått mme, er mer utsatt for overvekt senere i livet. Derfor kan det være greit å informere helsestasjonen om at babyen får tillegg, selv om man vil kunne få mer ammepress på den måten. har du bestemt deg, vend det døve øret til akkurat da..

Men - jeg kjenner _ingen_ som ikke strever døgnet rundt med ammingen den første måneden, ihvertfall! Amming er, for de fleste, mye pes og smerte og søvnmangel og bekymring den føste tiden, og utrolig lettvint resten av babyperioden. Så hvis babyen leger på seg normalt, så ville jeg brukt et par uker til, minst, til å "amme konstant" slik de fleste nybakte mødre må gjøre. Synes du det er like mye pes om en stund, ville jeg heller vurdert tillegg da.

Uansett - følg med på vekten, det er den som sier om de får for lite morsmelk eller for mye mme.

Og når du har fått belæringen fra helsesøster, så har hun allikevel sikkert informasjon om mengde erstatning til babyer i ulike vekt- og aldersklasser, jeg kjenner bl.a to tvillingpar som har ammet og drukket erstatning hele spedbarnsperioden, og fikk god hjelp til dette på helsestasjonen. Så informasjonen finnes helt sikkert der!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2211032
Del på andre sider

Jeg ville veid henne regelmessig /ganske ofte på helsestasjonen, mens jeg ga så mye hun ville ha 8etter å ha tømt begge brystene), og så kan du heller regulere det hvis hun legger på seg mer enn normalt.

Det skal følges mer opp ved stor vektøkning når barnet får mme, fordi det danner nye / flere fettceller når det får mme, enn hvis det bare får mm. Tunge babyer som får bare mm, har ikke flere, bare større fettceller, enn lette babyer.

Antall fettceller vil følge deg resten av livet, så "tykke" babyer som har fått mme, er mer utsatt for overvekt senere i livet. Derfor kan det være greit å informere helsestasjonen om at babyen får tillegg, selv om man vil kunne få mer ammepress på den måten. har du bestemt deg, vend det døve øret til akkurat da..

Men - jeg kjenner _ingen_ som ikke strever døgnet rundt med ammingen den første måneden, ihvertfall! Amming er, for de fleste, mye pes og smerte og søvnmangel og bekymring den føste tiden, og utrolig lettvint resten av babyperioden. Så hvis babyen leger på seg normalt, så ville jeg brukt et par uker til, minst, til å "amme konstant" slik de fleste nybakte mødre må gjøre. Synes du det er like mye pes om en stund, ville jeg heller vurdert tillegg da.

Uansett - følg med på vekten, det er den som sier om de får for lite morsmelk eller for mye mme.

Og når du har fått belæringen fra helsesøster, så har hun allikevel sikkert informasjon om mengde erstatning til babyer i ulike vekt- og aldersklasser, jeg kjenner bl.a to tvillingpar som har ammet og drukket erstatning hele spedbarnsperioden, og fikk god hjelp til dette på helsestasjonen. Så informasjonen finnes helt sikkert der!

Pussig det du sier om fettcellerl, mme og overvekt. Jeg tviler ikke på at du har rett i forhold til det ekspertene sier, men nok en gang er mine to stikk motsatt. :o)

Poden fikk knapt nok morsmelk, men mme og var en riktig blubbings i 10-12 mndsalder! Nå er han 8,5 år og skrapa mager!

Snuppa fikk pupp til hun var 10 mnd, riktignok med mme i tillegg en god stund da. Hun er nå 6,5 år og normalvektig, men litt rundere enn broren (noe som ikke gjør noe så tynn som han er!).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2211092
Del på andre sider

Så fint at babyen tar morsmelkerstatning da! Det viktigste er vel at barnet blir mett! Jeg blir litt oppgitt av at enkelte nesten er fundamentalister mht morsmelk. Det er ille når folk ikke orker å si på helsest. at de gir erstatning til barnet sitt fordi de ikke orker diskusjonen.

Jeg amma nr.1, og hadde omtrent ingen problemer med det. Da nr. 2 kom, ble jeg alvorlig syk, og fikk etter kort tid bare gitt Collett (mme). Det gikk også helt greit!

Begge ungene har vært like forkjøla, og man skal ikke ta det med fedme så høytidelig. I barselgruppa med nr 2 var den tjukkeste ungen ei som bare fikk morsmelk - min var (og er) helt vanlig i kroppen.

Gi deg sjøl litt "albuerom"! Jeg kjenner mange som kombinerer amming og mme, og det er nok godt for hele familien.

Lykke til og gratulerer med babyen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2211590
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Liker du dessert? Du spiser middag- og så blir du presentert for dessert... spiser du da?

Babyen kan gjøre det samme... Spise morsmelk, og så tilbyr du dessert...(mme).

Opplevde selv at mine drakk mer om jeg tilbudte flaske etter amming... Det var da jeg ble oppmerksom på akkurat dette med dessert etc.

For barna la på seg- uten noe tillegg. men allikevel takket de ja om jeg tilbudte dessert...

Så ikke all uro er sult- det er det som er budskapet.

Hvorvidt du ønsker full-amme- eller supplere med mme av ulike grunner, er din avgjørelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2211643
Del på andre sider

Ja gjett om jeg kjenner meg igjen! Jenta mi er 8 uker nå, men det var ikke før hun var godt og vel fem uker at ammingen var "vel etablert" som de kaller det. Var det ikke det ene så var det det andre syns jeg, problemene bare avløste hverandre. Min eldste klarte jeg aldri å amme av forskjellige årsaker, men jeg må nok si at hvis jeg hadde fått litt mer hjelp og oppmuntring så tror jeg nok at det hadde gått da også.... lett å være etterpåklok.

Men jeg må si at hvis du syns det letter å gi henne mme, så fortsett med det!! Men fo all del, ikke gi opp ammingen enda når du har strevd så lenge, du skal se det lønner seg til slutt. Jeg må innrømme nå at amming faktisk er ganske lettvint, selv om jeg aldri i halvmørke hadde gått med på det for en måned siden!!

Det jeg gjorde denne gangen var å pumpe meg i tillegg til ammingen (...) slik at jeg alltid hadde litt ekstra melk på lur i kjøleskapet, og hvis alt ble veldig slitsomt så ga jeg henne litt melk på flaske et måltid. Det hjalp meg til å senke skuldrene litt, da visste jeg hvertfall at hun hadde fått mat, så det ga meg ro og overskudd til å prøve igjen med puppen til neste måltid. Presset om å få i ungen mat lå ikke på meg lenger, og det hjalp meg utrolig mye!! Så hvis du kan klare å få denne følelsen ved å gi henne litt mme innimellom, så kan det kanskje på sikt hjelpe deg med ammingen også! Det har det hvertfall gjort med meg.

Sammenligningen med morsmelk som middag og erstatning som dessert syns jeg hørtes ganske dum ut, det er jo utrolig mange barn som bare får erstatning (bl.a. min eldste) og det går jo ikke an å si at de vokser opp på dessert!?

Forresten syns jeg 70 ml hørtes ut som et fint måltid, jeg tror jenta mi spiste 60 ml på den tiden men økte fort til 80 og er nå oppe i 100 pr måltid. Tror helsesøster sa at 80-120 ml er vanlig mengde for de på den alderen.

Jeg håper du finner mot og krefter til å prøve litt til, kanskje en flaske i ny og ne vil gi deg styrke til å fortsette sånn som det gjorde med meg! Og hvis det ikke skulle gå, så kommer det til å gå kjempefint det også! Morsmelkerstatning er et fullverdig tilbud til babyen det også, så ikke hør på "dommedagsprofeter" når det gjelder den. Det blir friske flotte barn av det også, og slett ikke nødvendigvis feite!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2211851
Del på andre sider

Ja gjett om jeg kjenner meg igjen! Jenta mi er 8 uker nå, men det var ikke før hun var godt og vel fem uker at ammingen var "vel etablert" som de kaller det. Var det ikke det ene så var det det andre syns jeg, problemene bare avløste hverandre. Min eldste klarte jeg aldri å amme av forskjellige årsaker, men jeg må nok si at hvis jeg hadde fått litt mer hjelp og oppmuntring så tror jeg nok at det hadde gått da også.... lett å være etterpåklok.

Men jeg må si at hvis du syns det letter å gi henne mme, så fortsett med det!! Men fo all del, ikke gi opp ammingen enda når du har strevd så lenge, du skal se det lønner seg til slutt. Jeg må innrømme nå at amming faktisk er ganske lettvint, selv om jeg aldri i halvmørke hadde gått med på det for en måned siden!!

Det jeg gjorde denne gangen var å pumpe meg i tillegg til ammingen (...) slik at jeg alltid hadde litt ekstra melk på lur i kjøleskapet, og hvis alt ble veldig slitsomt så ga jeg henne litt melk på flaske et måltid. Det hjalp meg til å senke skuldrene litt, da visste jeg hvertfall at hun hadde fått mat, så det ga meg ro og overskudd til å prøve igjen med puppen til neste måltid. Presset om å få i ungen mat lå ikke på meg lenger, og det hjalp meg utrolig mye!! Så hvis du kan klare å få denne følelsen ved å gi henne litt mme innimellom, så kan det kanskje på sikt hjelpe deg med ammingen også! Det har det hvertfall gjort med meg.

Sammenligningen med morsmelk som middag og erstatning som dessert syns jeg hørtes ganske dum ut, det er jo utrolig mange barn som bare får erstatning (bl.a. min eldste) og det går jo ikke an å si at de vokser opp på dessert!?

Forresten syns jeg 70 ml hørtes ut som et fint måltid, jeg tror jenta mi spiste 60 ml på den tiden men økte fort til 80 og er nå oppe i 100 pr måltid. Tror helsesøster sa at 80-120 ml er vanlig mengde for de på den alderen.

Jeg håper du finner mot og krefter til å prøve litt til, kanskje en flaske i ny og ne vil gi deg styrke til å fortsette sånn som det gjorde med meg! Og hvis det ikke skulle gå, så kommer det til å gå kjempefint det også! Morsmelkerstatning er et fullverdig tilbud til babyen det også, så ikke hør på "dommedagsprofeter" når det gjelder den. Det blir friske flotte barn av det også, og slett ikke nødvendigvis feite!!

Tusen takk for mange oppløftende ord! Når jeg får gitt den flaska på kvelden roer hun seg helt ned, og jeg slapper av da jeg vet at nå er hun god og mett. Amminga går myyye bedre nå etter at jeg begynte med denne ene flaska om kvelden. Og far storkoser seg med at han også får gitt tulla mat!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2212843
Del på andre sider

Liker du dessert? Du spiser middag- og så blir du presentert for dessert... spiser du da?

Babyen kan gjøre det samme... Spise morsmelk, og så tilbyr du dessert...(mme).

Opplevde selv at mine drakk mer om jeg tilbudte flaske etter amming... Det var da jeg ble oppmerksom på akkurat dette med dessert etc.

For barna la på seg- uten noe tillegg. men allikevel takket de ja om jeg tilbudte dessert...

Så ikke all uro er sult- det er det som er budskapet.

Hvorvidt du ønsker full-amme- eller supplere med mme av ulike grunner, er din avgjørelse.

Hun er SULTEN på kvelden selv om jeg gir pupp lenge og vel. Når hun får den ene flasken før hun legger seg roer hun seg helt ned og sovner. Jeg tilbyr henne 100 ml, men hun drikker bare det hun trenger alt etter som hvor mye hun har fått fra meg. I går drakk hun bare 30 ml før hun var fornøyd, så hun spiser ikke bare for å spise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2212846
Del på andre sider

Tusen takk for mange oppløftende ord! Når jeg får gitt den flaska på kvelden roer hun seg helt ned, og jeg slapper av da jeg vet at nå er hun god og mett. Amminga går myyye bedre nå etter at jeg begynte med denne ene flaska om kvelden. Og far storkoser seg med at han også får gitt tulla mat!

Klarer du å pumpe den andre puppen mens du ammer? Selv om kvelden kommer det gjerne en god del når utdrivningen først er i gang. Da kan du gi dette fra flaske etterpå uten at det går utover produksjonen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2212849
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hun er SULTEN på kvelden selv om jeg gir pupp lenge og vel. Når hun får den ene flasken før hun legger seg roer hun seg helt ned og sovner. Jeg tilbyr henne 100 ml, men hun drikker bare det hun trenger alt etter som hvor mye hun har fått fra meg. I går drakk hun bare 30 ml før hun var fornøyd, så hun spiser ikke bare for å spise.

OK, du kjenner ditt barn best. :-)

For mine barn ble flaska drukket uansett sult eller ikke. :-)

(De er fremdeles glad i mat :) )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273326-morsmelkerstatning/#findComment-2212856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...