Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om vi kjøper et hus, før vi har fått solgt det vi allerede har.

Må vi da betale lån på to hus???

Det er jo ikke økonomisk mulig..

Skrevet

Dere bør jo ordne det sånn at dere selger eller får huset utleid før dere kjøper nytt.

Gjest kommer an på hvor du bor
Skrevet

Hvis man bor et attraktivt sted, så "vet" man at man enten får solgt eller leid ut huset.

men det er klart det er en sjanse å ta, og noen steder er denne sjansen for stor. Hvis man bor og kjøper steder der det er stor rift om boligene, kan det være større risiko å selge først, fordi det er større sjanse for at man ikke får kjøpt noe nytt i tide.

Man forhandler jo frem egnet overtakelsesdatoer, både for boligen man selger og den man kjøper. Det er selger som bestemmer datoen.

Det kommer jo også an på hva som er mest "pes", å måtte leie noe nytt til seg selv før man finner et sted å kjøpe, eller å måtte leie ut det gamle huset sitt i påvente av salg.

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Du må ta det opp med banken, de lager en løsning for deg.

Vet om flere som har kjøpt før de har solgt.

Skrevet

Kan man ikke kjøpe med avtale da? Hør med megleren om hva som kan gjøres?

Skrevet

Mellomfinansiering. Men du bør jo være relativt sikker på at du FÅR solgt, da. Jeg har kjøpt før jeg har solgt begge gangene jeg har kjøpt meg leilighet. Men jeg tror det er ganske vanlig i Oslo.

Skrevet

Jeg kjøpte før jeg solgte, men visste at leiligheten min var veldig lettsolgt da, det kom faktisk inn to bud alt på visningen...

Hvis du tror det vil ta tid å få solgt er det nok lurest å selge først, ellers er det kanskje hipp som happ? Snakk med megler.

Skrevet

Banken fikser dette. Normalt sett får du da et lån som du slipper å betale på til det "gamle" huset er solgt.

Gjest Elextra
Skrevet

Det spørs helt på hvor lett du tror du finner et nytt hus du vil bo i og hvor lett du tror du får solgt huset du bor i nå.

Om du bor i en "hyllevare" (=lettsolgt) og ser etter noe mer spesielt, ville jeg absolutt kjøpt før jeg solgte. Om tilfellet var omvendt, at du eier noe spesielt (utenfor allfarvei eller noe annet "sært"), mens du er ute etter noe mer "vanlig" noe, som du antar du ikke vil ha problemer med å finne, burde du kanskje vurdere å selge først.

Selv hadde jeg aldri orket å skulle kjøpe hus under tidspress, ville derfor kjøpt først og så satt i gang salg med en gang. En har jo en viss overtakelsestid, men antakelig må en ha mellomfinansiering (dobbelfinansiering) en stund, noe som er dyrt, som en bare må legge inn i budsjettet.

Alternativt kan en jo selge og leie seg noe mens en ser etter nytt hus, om en orker flytting i flere omganger.

Skrevet

Det spørs helt på hvor lett du tror du finner et nytt hus du vil bo i og hvor lett du tror du får solgt huset du bor i nå.

Om du bor i en "hyllevare" (=lettsolgt) og ser etter noe mer spesielt, ville jeg absolutt kjøpt før jeg solgte. Om tilfellet var omvendt, at du eier noe spesielt (utenfor allfarvei eller noe annet "sært"), mens du er ute etter noe mer "vanlig" noe, som du antar du ikke vil ha problemer med å finne, burde du kanskje vurdere å selge først.

Selv hadde jeg aldri orket å skulle kjøpe hus under tidspress, ville derfor kjøpt først og så satt i gang salg med en gang. En har jo en viss overtakelsestid, men antakelig må en ha mellomfinansiering (dobbelfinansiering) en stund, noe som er dyrt, som en bare må legge inn i budsjettet.

Alternativt kan en jo selge og leie seg noe mens en ser etter nytt hus, om en orker flytting i flere omganger.

Jeg kjøpte og solgte i fjor med mellomfinansiering og kan ikke huske at det kostet noe ekstra?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kjøpte og solgte i fjor med mellomfinansiering og kan ikke huske at det kostet noe ekstra?

Mellomfinansiering innbærer jo et totalt veldig høyt lån i en begrenset periode (begge boliger skal finansieres), ergo blir det nødvendigvis høye rentekostnader i perioden.

Skrevet

Mellomfinansiering innbærer jo et totalt veldig høyt lån i en begrenset periode (begge boliger skal finansieres), ergo blir det nødvendigvis høye rentekostnader i perioden.

Ah. Min periode var ikke mange dagene. :o) Jeg overtok den nye leiligheten 20/6 og ga videre nøklene til den gamle den 26/6 såvidt jeg husker og da kom jo pengene inn på kontoen min også.

Gjest Elextra
Skrevet

Ah. Min periode var ikke mange dagene. :o) Jeg overtok den nye leiligheten 20/6 og ga videre nøklene til den gamle den 26/6 såvidt jeg husker og da kom jo pengene inn på kontoen min også.

Ja, da blir det vel ikke mange kronene. Verre er det om du blir sittende med et dobbelt antall millioner i gjeld over flere måneder.

Skrevet

Ja, da blir det vel ikke mange kronene. Verre er det om du blir sittende med et dobbelt antall millioner i gjeld over flere måneder.

Det er klart, da baller kronene fort på seg i form av renter ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...