Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dessverre så ser det ut som det blir samlivsbrudd her, og jeg klarer ikke helt å tenke klart på alternativene. Trenger hjelp fra en som ikke står midt opp i det.

Saken er at vi bor i et hus som vi eier 50/50, og så eier han et hus som han eier helt selv. Det huset har han leid ut helt siden vi kjøpte vårt felles hjem.

Vi er i fasen der vi diskuterer hvordan vi skal gjennomføre et samlivsbrudd på best mulig måte. Så langt så her vi vært innom følgende muligheter:

A) Selge vårt felles hus, han flytter tilbake til sitt andre hus. Og jeg må finne en annen bolig, i nabokommunen. Ingenting til salgs her som jeg kommer til å ha råd til.

Men da mister vi barnehageplassene for de to minste barna, og er vel ikke store sjanser for å få to nye plasser i samme barnehage i den nye kommunen midt i barnehageåret. Så hvordan komme meg på jobb, hvis jeg ikke finner dagmamma. Har egentlig ikke lyst til å sette de til dagmamma heller, men blir kansje nødt til det.

Men hva om jeg ikke finner noen ? Er bekymret fordi jeg står egentlig ganske alene uten nettverk, flyttet liksom hitt pga kjærligheten og det har liksom vært hans venner og hans familie. Så ved brudd må jeg bare klare meg selv.

B)Han har kommet med et forslag om at han overtar vårt felles hus, betaler meg 200-250.000 ut som jeg kan bruke for å kjøpe hans andre hus. Som han har sagt at han vil selge til meg for lavere pris en det han ville fått ved vanlig salg.

Men da må jeg gå med på å kun få 200-250.000 kr selvom sjansen for at jeg får mer kontanter hvis vi hadde solgt vårt felles hus på boligmarkedet. Boligen har nemlig steget endel i verdi etter at vi kjøpte det. Men har ennå ikke tatt verdivurdering, det sier han blir unødvendig. For han vil ikke ha råd til å beholde det huset hvis han må betale meg mer ut. Så jeg må akseptere

200-250.000 uansett eventuellt verdivurdering/takst.

Jeg har nemlig ikke råd til å beholde huset vi bor i nå, men vil greie avbetaling på det andre huset greit siden det har utleieleilighet. Og da vil utleieleiligheten betale stor del av avdraget, hvis jeg skal finne en annen bolig (A) så vil jeg sannsynligvis enda opp med å betale betydeligere høyere sum i huslån for en mindre bolig.

Minusen er at hvis vi gjennomfører dette med engang er at han må da betale skatt av salgssummen av sitt hus når han selger til meg. Fordi han har ikke bodd der de siste 12.månedene.

Og igjen vi mister barnehageplassene, huset er i en annen kommune. Og hvis barna flytter med meg så må de ha samme addressa hvis jeg skal kunne motta bidrag osv. Hvis de har addressa hos faren sin så beholder de barnehageplassene, men jeg får 0 i stønader. Og har ihvertfall ikke råd til å betale for 2 fulle barnehageplasser, huslån, mat, regninger med min lave lønn.

Fordelen for meg er at vi blir på en måte ferdig med samlivsbruddet, jeg får litt kapital slik at jeg kan møblere opp det andre huset og kan begynne å finne roen i den nye tilværelsen som alenemor. Og får kjøpt et hus der jeg tror ungene kommer til å finne seg fort til rette, fordi vi bodde der en stund med de to elste barna før vi kjøpte et hus sammen. Så miljøet er kjent, de får lekekamerater med engang osv. Men må finne nye barnehageplass og elste jenta bytte skole.

C) I dag tidlig kom han med enda et forslag, han flytter ut til sitt hus for å bo der i 12 mnd. Slik at han slipper å betale rundt 200.000 i skatt når han selger huset. Jeg får lov til å bo her i den perioden, han betaler hele huslånet her (han setter andre huset på avdragsfritt, da betaler han 0 på det andre huslånet) og han vil gjøre det fordi jeg sparer han så mye når han slipper å betale skatten. Vi beholder barnehageplassene, så ungene slipper å takle både samlivsbrudd og miljøskifte (iallefall i 12 mnd) vi venter med å dele opp møbler osv.

Det høres jo flott ut ikke sant ? Men jeg er veldig bekymret for at mye kan endre seg på 12 mnd. Kansje han endrer mening etterhvert, hva om han plutselig dumper hele huslånet på dette her huset på meg ? Har ikke sjans å betale 11.000 kr i huslån pr. Mnd. I tillegg til å forsørge 3 barn.

Fare for at han endrer mening om å selge meg sitt hus, som er en løsning jeg egentlig tror er det beste for både meg og barna. (B). Han er en sånn type som endrer mening 100x på en dag, så vet ikke om jeg ønsker å tilbringe 12 mnd. Som et nervevrak.

Huff,,, jeg har helt vondt i magen... aner ikke hvordan vi skal gjennomføre dette på best mulig måte. Det aller beste hadde vært hvis ungene kunne fortsette i samme barnehage og min elste på samme skole. De stortrives jo der, men det ser ut som jeg ikke har noe valg. Vi må nok flytte bort.

Selve bruddet er udramatiskt, men føler litt kaos i hodet mitt. Har mye å tenke på nå. PLEASE kan dere hjelpe meg litt med råd.... Hva ville dere ha gjort A,B,C

Tenkte kansje på 60/40 løsning ang. Samvær... Noen som har erfaring med lignende, hvordan gjennomfører dere det ?

Fortsetter under...

Uff da, dette var trist å høre, vi har jo vært her inne i mange år begge to. *Klem*

Husk at når du blir alenemor så får du en barnetrygd mer enn du har antall barn, du får dekket 64% av utgifter til barnehage/sfo og du vil kunne få en slant i overgangsstønad i tre år avhengig av hvor mye du tjener.

Mister dere barnehageplassene om dere flytter til en anenn kommune altså? Hm. Det var jeg ikke klar over. Hvis du er redd han vil skifte mening ang. ordningen så er det best å ta sine forholdsregler og lage en skriftlig kontrakt på hvordan dere skal gjøre det dette første året og bruk gjerne advokat til det, det koster noen kroner, men det er det kanskje verdt?

Uff da, dette var trist å høre, vi har jo vært her inne i mange år begge to. *Klem*

Husk at når du blir alenemor så får du en barnetrygd mer enn du har antall barn, du får dekket 64% av utgifter til barnehage/sfo og du vil kunne få en slant i overgangsstønad i tre år avhengig av hvor mye du tjener.

Mister dere barnehageplassene om dere flytter til en anenn kommune altså? Hm. Det var jeg ikke klar over. Hvis du er redd han vil skifte mening ang. ordningen så er det best å ta sine forholdsregler og lage en skriftlig kontrakt på hvordan dere skal gjøre det dette første året og bruk gjerne advokat til det, det koster noen kroner, men det er det kanskje verdt?

Takk for klem, Lillemus :)

Det er meg som ønsket brudd men det er allikavel ikke lett situasjon. Men sånn er det jo når man har barn involvert.

Men du, husker jeg riktig at du og x'en hadde en 60/40 løsning eller ?

Har man da krav på overgangsstønad, ekstra barnetrygd og barnetilsynstøtte ?

Vet at selve bidraget blir kraftig redusert med mye samvær, men blir stønadene også redusert ?

Må kansje begynne å søke etter advokat, alternativ C er ikke så dumt kansje hvis det blir bindene og ikke jeg trenger å være usikker i 12 mnd.

Takk for klem, Lillemus :)

Det er meg som ønsket brudd men det er allikavel ikke lett situasjon. Men sånn er det jo når man har barn involvert.

Men du, husker jeg riktig at du og x'en hadde en 60/40 løsning eller ?

Har man da krav på overgangsstønad, ekstra barnetrygd og barnetilsynstøtte ?

Vet at selve bidraget blir kraftig redusert med mye samvær, men blir stønadene også redusert ?

Må kansje begynne å søke etter advokat, alternativ C er ikke så dumt kansje hvis det blir bindene og ikke jeg trenger å være usikker i 12 mnd.

Vi har ett barn hver, jeg _vet_ at eksen ikke vil finne på noe tull i den anledning så det er ikke noe problem. Ergo fikk vi i begynnelsen div. økonomisk hjelp begge to.

Vi har ett barn hver, jeg _vet_ at eksen ikke vil finne på noe tull i den anledning så det er ikke noe problem. Ergo fikk vi i begynnelsen div. økonomisk hjelp begge to.

Et barn hver, har vært innom muligheten. Men da må det ene barnet ha addressa si hos far og da har de ikke mulighet for å gå i samme barnehage/skole. Tror jeg, fordi vi blir da i forskjellige kommuner.

Et barn hver, har vært innom muligheten. Men da må det ene barnet ha addressa si hos far og da har de ikke mulighet for å gå i samme barnehage/skole. Tror jeg, fordi vi blir da i forskjellige kommuner.

Vi bor så og si i gangavstand fra hverandre så hos oss er ikke det noe problem, men jeg skjønner problemet ditt ja.

Annonse

Med hjelp fra advokat, hadde jeg gått for alternativ C. Det er viktig at du får stadfestet skriftlig vilkårene for avtale C i 12 måneder + at dere også skriver ned vilkårene for at du skal kunne kjøpe hans andre hus etterpå.

Hvis han ikke vil forplikte seg til dette, hadde jeg kjøpt hans andre hus og kommet meg ut fortest mulig. Selv om det blir tøffere å ta alle endringene med en gang, slipper dere den usikkerhetensom du snakker om som kan tære så mye på overskuddet.

En fare ved at dere blir boende, som i alternativ C, er at ungene lever i en tro om at alt skal bli som før igjen.

Jeg sitter litt midt oppi dette selv nå. Ikke lett.

Nr. 1 så må du ikke gi avkall på penger du har krav på. En deling skal være rettferdig!!! Ellers sitter du brått igjen og tenker at du sikkert kunne hadde mye bedre økonomi om dere hadde gjort det slik det skulle vært gjort.

Hva med en løsning om at dere tar full takst på huset dere bor i nå, og finner beløpet han skylder deg i oppgjør for dette.

Du leier dette huset av han i ett år mens han bor i det andre huset slik at han kan selge dette skattefritt. Etter ett år kan du da kjøpe det andre huset av han til takst.

Det andre alternativet som jeg synes er greit er at dere tar takst på huset og finner ut hvor mye han skylder deg. Så blir dere enige om en pris for det andre huset. (Normal salgspris). Om han da til syvende og sist betaler deg mindre for å kjøpe deg ut av nåværende hus mot at du får den samme "rabatten" på det andre er jo helt greit.

(Eks. om han skulle betalt deg 400.000 og det andre huset koster 1.000.000, men at dere i stedet blir enige om at han betaler deg 200.000 og at du betaler 800.000 for det andre huset. Altså at differansen som du da må betale til han blir det samme. Eneste ulempen jeg kan se med det er dersom du skal selge huset før det har gått 12 mnd. Da må jo du skatte for gevinsten ved salget)

Lykke til, og tenk at det bør være så smidig som mulig for barna og så korrekt som mulig økonomisk.

Jeg sitter litt midt oppi dette selv nå. Ikke lett.

Nr. 1 så må du ikke gi avkall på penger du har krav på. En deling skal være rettferdig!!! Ellers sitter du brått igjen og tenker at du sikkert kunne hadde mye bedre økonomi om dere hadde gjort det slik det skulle vært gjort.

Hva med en løsning om at dere tar full takst på huset dere bor i nå, og finner beløpet han skylder deg i oppgjør for dette.

Du leier dette huset av han i ett år mens han bor i det andre huset slik at han kan selge dette skattefritt. Etter ett år kan du da kjøpe det andre huset av han til takst.

Det andre alternativet som jeg synes er greit er at dere tar takst på huset og finner ut hvor mye han skylder deg. Så blir dere enige om en pris for det andre huset. (Normal salgspris). Om han da til syvende og sist betaler deg mindre for å kjøpe deg ut av nåværende hus mot at du får den samme "rabatten" på det andre er jo helt greit.

(Eks. om han skulle betalt deg 400.000 og det andre huset koster 1.000.000, men at dere i stedet blir enige om at han betaler deg 200.000 og at du betaler 800.000 for det andre huset. Altså at differansen som du da må betale til han blir det samme. Eneste ulempen jeg kan se med det er dersom du skal selge huset før det har gått 12 mnd. Da må jo du skatte for gevinsten ved salget)

Lykke til, og tenk at det bør være så smidig som mulig for barna og så korrekt som mulig økonomisk.

Nei, dette er jo en liten kabal ja...

Forslaget ditt høres i utgangspunktet bra ut, får diskutere dette litt fram og tilbake her og se hvilken løsning vi ender opp med.

Barnas velferd kommer først, tror ikke det blir problemer for oss å holde fokus på det.

Lener meg til alternativ C mer og mer, så lenge vi kan få avtalen skriftlig, og ta verdivurdering/takst på begge husene slik at alt blir rettferdig.

Nei, dette er jo en liten kabal ja...

Forslaget ditt høres i utgangspunktet bra ut, får diskutere dette litt fram og tilbake her og se hvilken løsning vi ender opp med.

Barnas velferd kommer først, tror ikke det blir problemer for oss å holde fokus på det.

Lener meg til alternativ C mer og mer, så lenge vi kan få avtalen skriftlig, og ta verdivurdering/takst på begge husene slik at alt blir rettferdig.

Jeg glemte å si det i det første innlegget mitt, men jeg er helt enig med Speak - ikke la deg avspise med en liiiten sum fordi han "ikke har råd" til mer!

Få en takst på huset, trekk så fra det dere har i lån på det og del det dere ville sittet igjen med på to. Denne summen må du kjøpe ut ham med eller omvendt. Verken mer eller mindre. Ikke la deg avspise med 250.000,- om du har rett på 500.000,- f.eks! Jeg fikk 400.000,- i "utkjøpspenger" og det kom veldig godt med!

Da vi separerte oss, fikk eg startlån av kommunen. De er ganske medgjørlige når det gjelder nyseparerte alenemødre. Lav rente får du også. Med dette lånet som sikkerhet, kan du få gode lånebetingelser for resten av beløpet i banken. (undersøk i flere banker før du bestemmer deg.) Hva med å kjøpe en større leilighet, hvis det ikke finnes hus du har råd til? Egenkapitalen når du selger huset, kommer også godt med.

Lykke til!

Ang. barnehageplassene:

Vi flyttet midt i barnehageåret i fjor, og hadde samme tankene som deg at det er sikkert ikke mulig å få ny plass i den nye kommunen (nabokommunen) Men før jeg i det hele tatt sjekket det, spurte jeg om det var mulig å få ha henne i den gamle barnehagen frem til høsten, og det fikk vi. Det ble litt ekstra kjøring pr. dag, men takke meg til det i forhold til pes med evt. ny barnehage bare for en kort stund eller dagmamma. Har du sjekket denne muligheten? Det er tross alt ikke så lang tid igjen av dette barnehageåret.

Lykke til uansett, det er tøft å gå igjennom det du gjør nå, men vit at du sannsynligvis kommer ut av det som en enda sterke person enn du er i dag.

Ang. barnehageplassene:

Vi flyttet midt i barnehageåret i fjor, og hadde samme tankene som deg at det er sikkert ikke mulig å få ny plass i den nye kommunen (nabokommunen) Men før jeg i det hele tatt sjekket det, spurte jeg om det var mulig å få ha henne i den gamle barnehagen frem til høsten, og det fikk vi. Det ble litt ekstra kjøring pr. dag, men takke meg til det i forhold til pes med evt. ny barnehage bare for en kort stund eller dagmamma. Har du sjekket denne muligheten? Det er tross alt ikke så lang tid igjen av dette barnehageåret.

Lykke til uansett, det er tøft å gå igjennom det du gjør nå, men vit at du sannsynligvis kommer ut av det som en enda sterke person enn du er i dag.

Har nå fått sjekket med kommunen ang. barnehageplassene. Og man kan beholde plassene ut en sesong hvis man flytter. Så hvis vi flytter ut av kommunen nå så beholder vi plassene fram til jul. Og da må vi ha funnet en annen løsning.

Annonse

Har nå fått sjekket med kommunen ang. barnehageplassene. Og man kan beholde plassene ut en sesong hvis man flytter. Så hvis vi flytter ut av kommunen nå så beholder vi plassene fram til jul. Og da må vi ha funnet en annen løsning.

Det var jo bra, da har du iallfall en løsning frem til da, og innen da har det kanskje ordnet seg med plass i den nye kommunen også.

Håper det ordner seg greit. Du har nok å stri med og ordne opp i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...