Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lissi25

Hei

Har noen spm angående pumping og slikt. Er helt grønn.

Hvis jeg en dag skal være borte en liten stund fra min datter, hadde det vært greit å håndpumpe ut litt meld å ha stående i kjøleskapet i tilfelle hun blir sulten. Eller fryse.

Men det er slike små ting jeg lurer på. Når man håndpumper

1: hva pumper man det direkte oppi?(uten søl og rot)

2: Ca hvor mye må man pumpe for et måltid og gjerne noen attpåtårer for at man skal være sikker på at hum blir mett? (vet at det er veldig forskjellig fra baby til baby, men jeg har ikke peiling på hvor mange dråper som kommer inni munnen når hum ammer fra bryst :)

3) Hvis jeg ønsker å fryse litt. Hva skal jeg fryse det i?

4) det er vanlige tåteflasker en bruker til å drikke fra? Ikke noe spesielle for spedbarn?

5)Og jeg må ikke pumpe regelmessig når jeg pumper for at jeg skal bort? Det er bare hvis jeg skal ha opp produksjonen at jeg må pumpe ofte, sant. Har nok mat til datteri mi nå, men dette er bare for at jeg skal kunne gjøre ærend uten å tenke på at hun kan bli sulten.

6) går det lang tid å håndpumpe et måltid?

7) og kan jeg fryse det eller sette det i kjøleskapet når jeg nettopp har pumpet eller må det blir romteperatur først

Datter mi er nå 16 dager.

vet det er mange dumme spm, men lurer man, så lurer man.

Hvis noen gidder å lese alt dette og svare på dette er jeg mektig imponert :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du pumping for hånd (uten en pumpe) eller pumping med en håndpumpe? Jeg vil anbefale deg å kjøpe en håndpumpe fra Avent, da passer alle Avent sine flasker og utstyr til frysing osv til denne.

Med Avent sin pumpe, pumper du rett oppi tåteflasken, eller oppi beholderen du skal fryse det i. Babyshop etc og store apoteker har alle delene. De minste babyene har flaskesmokker med ett lite hull, desto større / eldre de blir, bytter man ut til smokker med flere hull, slik at melken strømmer fortere. Det står alder på flaskemokkene. Du kjøper beholdere til å fryse ned i, som du merker med dato.

Du kan regne med at hun tømmer brystene mye bedre enn du klarer å pumpe ut, så du må antakelig pumpe en del ganger og samle opp for at dere skal ha nok melk til et måltid. Jeg fikk samlet opp nok melk ved at når hun våknet tidlig om morgenen, tok pappaen henne ut og skiftet på henne mens jeg pupet det ene brystet. Så fikk hun det andre, og en stund etterpå det første igjen (det fylles fort opp om morgenen, da er produksjonen ofte størst). På den måten fikk jeg frosset ned en god dose hver morgen den perioden.

Opptint melk skal brukes med en gang. Desto saktere du tiner melken (helst i kjøleskap) desto bedre holder den seg. Skal du blande to utpumpede melkeskvetter for å fryse sammen, må begge være avkjølt. Det er best å fryse den ned med en gang. Ikke fyll ny melk på den melken som allerede er frosset, da tiner denne, og melken skal ikke fryses og tines flere ganger.

Når du har fått dreisen på det, går det fort å pumpe. Du kan få resept på nesepray som letter utdrivningen ved pumping. Skal du pumpe ofte / mye (for å øke produksjonen), kan du leie stor elektrisk pumpe (plesner, noen apotek, noen babyshop osv).

Et lurt råd er å la pappaen gi flaske, og at du er ute av huset når de prøver, og at babyen er litt men ikke alfor sulten. Gå en tur, så kan de ringe deg hvis du må komme fort hjem med puppen. Babyer blir lett forvirret og sinte hvis de ser / lukter deg og puppen, og du / andre vil gi flaske.

Begynn å øve på flaske når dere har fått helt dreisen på ammingen. og ikke la det gå for lang tid mellom hver gang dere øver / gir flaske, slik at hun ikke glemmer det igjen.

Ikke gi flaske med for stort hull, da blir hun "borskjemt" og synes puppen er for treig etterpå..

Selv om du ikke skal bort, kan du jo pumpe om morgenen, og sette i kjøleskapet, og la pappaen gi dette om kvelden før han legger seg. Hvis du og baby legger dere tidlig sammen, får du sovet mange flere timer i strekk, før du må amme om natten.

(men dette er når baby har lært å ta flaske, pappa og baby skal øve mens du er ute og går!)

Har du fått svar på alt du lurer på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211430
Del på andre sider

Du fikk mange gode råd om pumping med brystpumpe (f.eks. Avent sin) her. Skal bare legge til litt:

For meg så fungerte ikke den pumpa så bra, så jeg brukte av og til bare hånda.Form fingrene til en C, og klem forsiktig mot brystvorta (altså først lillefinger, så ringfinger, så til slutt pekefinger) mens tommelen er på andre siden av brystet.

På meg sprutet det litt i alle retninger, og det var godt å ha en glassbolle eller f.eks, et Norgesglass å pumpe oppi (altså ikke så smalt som en flaske).

Når du er ferdig, kan du helle melka over i et lite glass eller en flaske og fryse den ned.

Det kan være lurt å vente en stund til ammingen er skikkelig innkjørt før du prøver med flaske. Første barnet mitt tok aldri flaske, andremann tok greit fra hun var noen måneder gammel, og tredjemann tok litt til og fra - men alle likte puppen best!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211432
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Du fikk mange gode råd om pumping med brystpumpe (f.eks. Avent sin) her. Skal bare legge til litt:

For meg så fungerte ikke den pumpa så bra, så jeg brukte av og til bare hånda.Form fingrene til en C, og klem forsiktig mot brystvorta (altså først lillefinger, så ringfinger, så til slutt pekefinger) mens tommelen er på andre siden av brystet.

På meg sprutet det litt i alle retninger, og det var godt å ha en glassbolle eller f.eks, et Norgesglass å pumpe oppi (altså ikke så smalt som en flaske).

Når du er ferdig, kan du helle melka over i et lite glass eller en flaske og fryse den ned.

Det kan være lurt å vente en stund til ammingen er skikkelig innkjørt før du prøver med flaske. Første barnet mitt tok aldri flaske, andremann tok greit fra hun var noen måneder gammel, og tredjemann tok litt til og fra - men alle likte puppen best!

takk for svar. Nei, venter litt med å pumpe endåg. tenkte nå heller på senere når jeg skal beg å trene og slikt.Så du trenger altså ikke spesialbegre for å fryse?

Siden jeg ikke skal pumpe fast, men bare av og til, så tror kan jeg prøve for hånd først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211439
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Mener du pumping for hånd (uten en pumpe) eller pumping med en håndpumpe? Jeg vil anbefale deg å kjøpe en håndpumpe fra Avent, da passer alle Avent sine flasker og utstyr til frysing osv til denne.

Med Avent sin pumpe, pumper du rett oppi tåteflasken, eller oppi beholderen du skal fryse det i. Babyshop etc og store apoteker har alle delene. De minste babyene har flaskesmokker med ett lite hull, desto større / eldre de blir, bytter man ut til smokker med flere hull, slik at melken strømmer fortere. Det står alder på flaskemokkene. Du kjøper beholdere til å fryse ned i, som du merker med dato.

Du kan regne med at hun tømmer brystene mye bedre enn du klarer å pumpe ut, så du må antakelig pumpe en del ganger og samle opp for at dere skal ha nok melk til et måltid. Jeg fikk samlet opp nok melk ved at når hun våknet tidlig om morgenen, tok pappaen henne ut og skiftet på henne mens jeg pupet det ene brystet. Så fikk hun det andre, og en stund etterpå det første igjen (det fylles fort opp om morgenen, da er produksjonen ofte størst). På den måten fikk jeg frosset ned en god dose hver morgen den perioden.

Opptint melk skal brukes med en gang. Desto saktere du tiner melken (helst i kjøleskap) desto bedre holder den seg. Skal du blande to utpumpede melkeskvetter for å fryse sammen, må begge være avkjølt. Det er best å fryse den ned med en gang. Ikke fyll ny melk på den melken som allerede er frosset, da tiner denne, og melken skal ikke fryses og tines flere ganger.

Når du har fått dreisen på det, går det fort å pumpe. Du kan få resept på nesepray som letter utdrivningen ved pumping. Skal du pumpe ofte / mye (for å øke produksjonen), kan du leie stor elektrisk pumpe (plesner, noen apotek, noen babyshop osv).

Et lurt råd er å la pappaen gi flaske, og at du er ute av huset når de prøver, og at babyen er litt men ikke alfor sulten. Gå en tur, så kan de ringe deg hvis du må komme fort hjem med puppen. Babyer blir lett forvirret og sinte hvis de ser / lukter deg og puppen, og du / andre vil gi flaske.

Begynn å øve på flaske når dere har fått helt dreisen på ammingen. og ikke la det gå for lang tid mellom hver gang dere øver / gir flaske, slik at hun ikke glemmer det igjen.

Ikke gi flaske med for stort hull, da blir hun "borskjemt" og synes puppen er for treig etterpå..

Selv om du ikke skal bort, kan du jo pumpe om morgenen, og sette i kjøleskapet, og la pappaen gi dette om kvelden før han legger seg. Hvis du og baby legger dere tidlig sammen, får du sovet mange flere timer i strekk, før du må amme om natten.

(men dette er når baby har lært å ta flaske, pappa og baby skal øve mens du er ute og går!)

Har du fått svar på alt du lurer på?

ja, på det meste tror jeg. :) Jeg tenkte først på å pumpe for hånd, siden jeg ikke skal pumpe fast. Men det går kanskje for tregt det. takk for svar

– Lissi25

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211440
Del på andre sider

Annonse

ja, på det meste tror jeg. :) Jeg tenkte først på å pumpe for hånd, siden jeg ikke skal pumpe fast. Men det går kanskje for tregt det. takk for svar

Får du det til, pumper du med hendene i en bolle og heller over på frysebeholderen. Men det er ikke så mange som får til mye av dette, pluss at det er vanskeligere å snike seg bort å gjøre det, hvis du er borte, eller har gjester, etc. Hvis du har lyst til å amme en stund, og lyst til å pumpe ut litt, bør dere spandere på dere en håndpumpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211441
Del på andre sider

takk for svar. Nei, venter litt med å pumpe endåg. tenkte nå heller på senere når jeg skal beg å trene og slikt.Så du trenger altså ikke spesialbegre for å fryse?

Siden jeg ikke skal pumpe fast, men bare av og til, så tror kan jeg prøve for hånd først.

Nei, jeg brukte sånne middagsglass-glass - eller selve flaska (med tett lokk på da). Hvis du trenger litt melk til grøten de første ukene, kan du fryse ned i isterningsbokser. Jeg håndpumpet til grøten rett oppi skåla når de skulle spise - passelig varmt med en gang :-)

Du må forresten passe på at alt du har melka oppi, er helt rent - helst koke glassene/flaskene først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211442
Del på andre sider

Gjest DronningLabana:-)

– Lissi25

Hei!

Jeg har svært god erfaring med å pumpe for hånd. Jeg begynte på kveldsskole når min eldste gutt var 2 uker gammel. Jeg pumpet meg når jeg var på skolenslik at faren kunne gi denne melken på flaske når jeg var borte. Jeg pumpet i friminuttet. Fikk ikke helt til håndpumping med aventpumpe eller elektrisk pumpe, dette gikk for sent. Jeg pumpet for hånd rett i flasken, dette var effektivt og fungerte jeg slapp også å ha med meg pumpe og slikt. Hadde med en istetningsboks med is som jeg hadde flasken i slik at denne holdt seg kald til jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273417-h%C3%A5ndpumping/#findComment-2211640
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...