Gå til innhold

Sikling stor gutt

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret forelder

Vi har en sønn på 5 1/2 år som fortsatt sikler mye. Har gjort det i hele oppveksten. Vi måtte tidligere bruke halstørkler for å unngå at klærne skulle bli våte. Han har tidligere fått en reflux diagnose, og gikk på Lanzo 1 1/2 år for dette. Det ble antatt at dette var årsaken til siklingen. Men det har fortsatt selvom han nå skal være bra av reflux. Fysioterapeut har gått igjennom uttale og munnmotorikk uten at noe feil er funnet. Har vært operert for falske mandler 2 ganger og har store mandler, men ikke for store sies det. Generellt er han en veldig aktiv gutt, men ligger nok litt under gjennomsnittet motorisk. Har lett for å snuble, og liker ikke at vi nå har fjernet støttehjulene på sykkelen. Vi ser også at når han drikker eller spiser ting med mye væske som CornFlakes. Renner det ofte endel ut av munnen uten at han ser ut til å registrere det, før noen gjør han oppmerksom på det. I og med at dette er i ferd med å bli et sosialt problem for han, er vi ganske desperate for å finne en løsning. Kan det være at han ikke kjenner at han sikler, er det en uvane fra tiden han hadde reflux, isåfall hvordan kan han avvennes fra denne uvanen. Har hatt masse kontakt med fastlegen som virker som om han har kapitulert. Og gir oss stort sett henvisninger til det vi måtte forslå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273459-sikling-stor-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Selv om fysioterapeuten ikke finner noe ved sin undersøkelse er jeg likevel sikker på at gutten deres har dårlig leppe og munnmotorikk. Det er den eneste forklaringen på at han fortsatt sikler, og at væskerik mat kan renne ut av munnen hans. Jeg har i årenes løp sett noen barn som har tilsvarende problem, og det har også vært min forståelse at disse barna har noe nedsatt følsomhet i munnregionen.

At han tidligere har hatt refluks kan ha den samme årsak som siklingen, nemlig en dårlig motorikk i spiserøret.

Noen barn med langvarig sikling og dårlig motorikk kan ha en bestemt tilstand som heter Worster-Drought syndrome. Om gutten deres har denne tilstand i en lett grad kan jeg ikke vite, men jeg synes det er all grunn til å få undersøkt ham skikkelig. Jeg vil anbefale at fastlegen henviser til barnenevrologisk undersøkelse ved Barneavdelingen i fylket, og dersom det ikke er barnenevrologisk ekspertise der, henvise ham til barnenevrolog ved et av universitetssykehusene.

Det er lettere å starte planmessig behandling dersom det er stillet en riktig diagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273459-sikling-stor-gutt/#findComment-2211762
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...