Gå til innhold

KISS/KIDD?

Anbefalte innlegg

Gjest Rakrias

Hei. Jeg har en gutt på 4.mnd som jeg ved hs-kontroll i går fant ut veier nøyaktig det samme som for 6.uker siden. Når jeg kom hjem pumpet jeg meg for å sjekke om jeg hadde lite melk, og fikk tilsammen 80 ml. Er dette lite eller greit? Nå har jeg også registrert at han knør og klynker endel under amming, noe som gjør at han slipper puppen ganske ofte. Det er akkurat som om han har det litt vondt. Jeg har til nå tenkt at dette skyldes mageonde, men kan det være noe annet? Dette skjer både ved liggende og sittende amming, men i hovedsak mer ved sittende. Han har ikke problem med å vende hode fra side til side og ligger rett (ingen banan-form). Men han har et yndlingsleie når han sover og er derfor noe flat i bakhodet (nærmest pæreformet sett bakfra).Han er også noe flat på liggesiden og har gnidd håret vekk på bakhodet. Det som har fått meg til å lure på om dette kan være KISS, er overnevnt sett i sammenheng med at han misliker sterkt å ligge på magen. Når jeg legger han på magen klarer han ikke løfte hodet noe særlig, og blir fort sliten og irritert som igjen leder til skriking. Til nå har han sittet i vippestol, som jeg tror har begrenset hans bevegelighet. Jeg har derfor begynt å legge han på gulvet.Da strekker han bena i luften og er fornøyd. Han griper med begge hender og fokuserer godt på ting rundt seg. Han skrek endel ved legging til 3.mnd stadiet. Nå går leggingen greit, men han er oppe hver 2,5-3t å spiser på natten. Kan dette høres ut som KIDD og bør jeg få han undersøkt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273488-kisskidd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke på noen måte sammenligne mengden du får ut ved amming i forhold til pumping - barnet klarer å få ut _mye_ mer enn pumpa! :o). Så 80 ml på pumpe er bra det, regn med at ungen sikkert får ut over det dobbelte.

Gråting på kveldstid frem til 3 mndsalder er velkjent. Sutring i mageleie er helt normalt, fortsett å legg ham på magen noen minutter flere ganger om dagen for å styrke musklene hans, snart synes han det er topp. Kjøp gjerne et vippespeil som du setter foran ham på gulvet så han kan se på den andre babyen i speilet, pleier å være kjempepopulært!

Hva Kiss/Kidd er aner jeg ikke, men jeg synes han høres helt normal ut jeg. Ta det opp med helsesøster om du er bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273488-kisskidd/#findComment-2211916
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...