Gå til innhold

Premiering med stjerner i småskolen

Anbefalte innlegg

I min datters klasse premieres barnas oppførsel med stjerner hver dag. Stjernene henger på et skjema på veggen. Alle kan se om barnet har fått stjerne eller ikke. Noen barn får sjelden stjerne fordi de er urolige i timen, f.eks. Mens andre barn får stjerne hver dag. Hensikten er å bedre barnas oppførsel.

Hva synes dere om denne praksisen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273509-premiering-med-stjerner-i-sm%C3%A5skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stikkord

Stjerner for grupper er en greiere variant...

Men må innrømme at ethvert forsøk på å bedre disiplinen i skolen, imøtekommes av meg. Jeg ser meg lei på at det alltid er "bajasene" eller de som snakker høyest som skal styre i klassene. Føler at det er slik i samfunnet generelt også; at de som snakker høyest blir sett på som de som har sannhetene.

Gjest stikkord

Skal de gjøre noe med de som er urolige i klassen tror jeg det er lite smart at de blir taperne også på denne fronten.

Jeg syns ikke det var noen god ide jeg.

Det fokuseres i hvertfall på positiv atferd i denne sammenhengen.

Positiv atferd kan etterapes, særlig dersom det vanker ros..

Stjerner for grupper er en greiere variant...

Men må innrømme at ethvert forsøk på å bedre disiplinen i skolen, imøtekommes av meg. Jeg ser meg lei på at det alltid er "bajasene" eller de som snakker høyest som skal styre i klassene. Føler at det er slik i samfunnet generelt også; at de som snakker høyest blir sett på som de som har sannhetene.

Stjerner i grupper medfører at de som ikke klarer å bidra til å få stjerner "ødelegger" for hele gruppa noe som igjen kan føre til at det utpekes en syndebukk.

I min datters klasse testet de ut dette en periode. Hver fredag fikk de med full pott se video eller kose seg med noe. Etter en tid viste det seg at det var de samme elevene som aldri fikk være med på noe kjekt. Jeg tror ikke de lærte noe av det, men de fikk understreket hvor umulige de var. Prosjektet ble kuttet ut etter noen måneder. Heldigvis vil jeg si!

Min sønn fikk stjerner en periode i 2. klasse, men det visste ingen andre. Stjernene hadde null effekt på oppførselen hans i timene, kun den første uka. Han oppfører seg fint på skolen nå :)

Annonse

Det fokuseres i hvertfall på positiv atferd i denne sammenhengen.

Positiv atferd kan etterapes, særlig dersom det vanker ros..

Fint å fokusere på positiv adferd, dessverre er det alfor mange lærere som ikke vet hvordan de skal kunne få ro og orden i en klasse på en positiv måte. Min betenknig er at dette er ikke nok i seg selv om de har noen elever i klassen som sliter ekstra med det å sitte i ro. Jeg har selv en sønn som sliter med konsentrasjonen og som nå skal utredes for ADHD, det holder ikke bare med noen stjerner da. Særlig ikke om det blir ett nederlag. Men jeg har selv brukt stjerner her hjemme.

Jeg synes det er bra!

Det gjør at de stille, rolige, forsiktige og greie barna også blir sett, og får en positiv oppmerksomhet.

Har ofte sett at de "forsvinner" i alt bråket blant de som ikke kan oppføre seg.

Det er helt sant som du sier at de stille og rolige forsvinner og de blir med i "dragsuget" når vi irriterer oss over alt bråket.

I klassen til sønnen min har de et lignende oppegg, men klassen som en helhet får stjerner dersom dagen går bra. Og ser det ut til å gå skeis, stryker læreren bort et lite hjørne av stjernen (som former seg i løpet av dagen, for hver time), men disse hjørnene kan repareres. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...