Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hver morgen ender i masing og "kjefting" pga ungene tuller, tøyser og somler. Vi har en time fra vi står opp og til vi pleier være i barnehagen.

Så nå lurer jeg på hvordan morgenrutinene er hos dere?

Tror det er de som må forandres litt. Hva gjør barna selv og hva gjør dere når de aldri blir ferdige? (er som Albert Åbert "skal bare....")

Her er slik vi pleier å gjøre det:

* Står opp og far er på badet mens mor gir storebror havregryn og melk og lillebror får en yoghurt (snart 3 og 5 år)

* Mor går på badet etterpå mens far maser på at ungene skal bli ferdige. De spiser skikkelig frokost i barnehagen hver dag, men de er veldig sultne når de våkner.

* Etter laaaang tid ved frokosten så kles ungene på. Stort sett er det mor som gjør det med begge for 5 åringen blir aldri ferdig når han skal gjøre det selv.

* En kjapp tannpuss, vasking av ansikter osv.

* Så avgårde til barnehage og jobb.

Problemet er at de bruker så lang tid på å spise, finne rett skjei, tulle og tøys osv. Hvordan gjør dere det og hvordan "straffe"/irrettesettes barna når de ikke gjør som de skal?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273577-hjelp-morgenkaos-i-heimen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også morgenene ofte blir masete. Har ikke så mange gode råd, men slik gjør vi det:

Familie: gutt 8, jente snart 6 og jente 3 + far & mor.

Mor står som regel først opp (ca klokka 7) og steller seg på badet. Vekker eldstemann som steller seg helt selv på badet, ofte samtidig med far.

Far går ned på kjøkkenet og begynner frokosten, mens mor vekker jentene og går på badet nede med dem. Barna kommer fortløpende inn på kjøkkenet ti far når de er ferdig stelt og kledd.

Jentene bruker lang tid. Hun på snart seks synes det er SÅÅÅÅÅ urettferdig hvis jeg ikke vil vaske og kle henne, når lillesøster blir hjulpet. Dermed tar det laaaaang tid. Hun er jo fullt i stand til å både vaske seg og kle seg selv, men vi har daglige fighter på dette..... Jentene går ut på kjøkkenet når de er ferdige.

Så spise vi ofte frokost sammen. Gutten er URtreig til å spise, så han må skyndes på...... Far lager ofte matpakker. Som regel går far avgårde når han er ferdig med frokost og matpakker, ca 745. Noen dager kjører han en eller begge av jentene til barnehagen.

Eldstemann går til skolen ca 8.10- 8.15. Når han er gått, drar jeg og jentene til barnehage og jobb, ca 8.20. Jeg leverer dem på to steder, parkerer bilen ved E-18 og tar buss inn til byen, er på jobb litt over 9.

Hos oss går morgenmaset som regel på påkledningen av jentene... Hun minste VIL gjerne gjøre alt selv (men det går så seint), hun eldste VIL gjerne ha hjelp.....

Og så blir jeg så SABLA irritert når ungene er klare og sendt ut, hvis de da henger rundt døra, roper på meg og maser, gjerne ringer på døra - når jeg har de tre minuttene mine på badet alene for å pusse tennene og slenge på litt mascara :-(

Vi har 3 barn. Eldste går på skolen og må spise frokost hjemme. Mellomste er i barnehage og får frokost der. Minste er hjemme med meg.

Vi står opp ca. kl. 07 og er i bilen ca. kl. 08.

Jeg steller lillebror mens jentene kler på seg. Dette er det som tar lengst tid, men med litt masing så går det greit.

Så lager jeg matpakke til storesøster og ordner frokosten hennes. Hun spiser enten frokostblanding, havregryn og melk eller brødskive.

Mellomsøster soser rundt :)

Lillebror vil stort sett ha noe å spise og får en skalk eller en gulerot eller noe i den duren.

Mens storesøster spiser pusser mellomsøster og jeg tennene våre, samt at håret hennes skal stelles. (Dette vil hun gjerne gjøre selv, og det er greit for meg.)

Mens storesøster pusser tenner ordner jeg med ting som evt. skal være med. Så går vi ned og kler på oss yttertøyet.

Litt masing blir det, og som sagt, helst når de kler på seg. Men i det store og hele synes jeg det går greit.

Siden frokosten er den mest stressede tiden, hadde jeg ikke latt barna spise frokost hjemme når de får det i barnehagen. De kan få en babygulerot eller en grov kavring hvis de er så sultne.

Du gjør dem også en bjørnetjeneste ved å kle på dem. De klarer helt fint å kle på seg selv (stor sett) når de er 3 og 5 år gamle.

Hva med å stå opp 15 min før en periode. Så kutter du inn på frokosten, og bruker heller tiden på å la dem kle seg selv.

Snuppa er jo en del eldre (snart 8), men vi har hatt alltid hatt samme rutiner.

Vekking kl. 7. Nå kler ho jo selvsagt på seg selv men jeg er på badet. Så går ho og tisser mens jeg går på kjøkkenet og lager matpakke + frokost.

Vi setter ho seg og spiser ca. 7:15 mens jeg gjør ferdig resten av matpakke/frokost.

Så spiser vi sammen til ca. 7:40. Da er det badet med hårgreing og tannpuss.

Så påkledning av yttertøy og ut døra ca. 7:50.

Ofte går dette veldig bra, og jeg rekker ofte å sette på en vask/ta ut av oppvaskmaskin eller noen andre småting innimellom.

Gjest dobbel frokost tar tid

Det kommer an på hvor lang vei dere har til barnehagen, men hos oss bruker vi en time fra vi står opp til vi går ut av døren. Så kanskje dere bør ha lenger tid?

Jeg ville gitt et halvt knekkebrød for å stagge den værste sulten, dette kan man ta i hånden på vei ut hvis man har dårlig tid. Yoghurt / havregryn tar lang tid, siden de allikevel skal spise skikkelig frokost klokken 8.

Klær til både voksne og barn bør være lagt frem kvelden før, de dagene dette ligger klart, går alt mye greiere hos oss ihvertfall. Evt matbokser bør lages istand kvelden før og legges i kjøleskapet, sekker pakkes kvelden før osv.

Dere får ha små premier hvis alt går greit uten krangling og somling, som å få høre på en spesiell plate i bilen i stedet for nyhetene etc.

Hos oss er det far i huset som følger barna i bhg/skole.

Jeg legger frem klær kvelden før, og smører matpakkene/gjør klar sekkene før jeg går på jobb, og jeg legger også frem evt. uteklær de skal ha med ekstra osv.(for ellers glemmer mannen min det, uten tvil!) Men mye er altså gjort kvelden i forveien.

Så når de står opp, kler de to eldste på seg og gjør seg ferdig på badet, og mannen min hjelper minsten. Så ser ungene litt på Disney mens han gjør seg klar, og så er de klar for avgang :) Kjapt og greit :)

De er ikke noe frokost unger, for å si det sånn, så de spør aldri etter mat før frokosten i bhg/sfo.

Annonse

Dropp frokosten hjemme, hvis de snart skal spise i barnehagen! Da kan du vekke dem senere også. Hos oss står vi voksne opp først, og gjør oss helt klare. Smører nistemat og pakker sekker, slik at det eneste som gjenstår er å få ungene klare. De vekker vi 15-20min før vi skal dra, og da tar vi kun på dem klær, vasker og pusser tennene før de drar. De rekker ikke å være sultne før de er levert i barnehagen. Hvis en av dem våkner tidligere, eller sier at hun er sulten, får de med et knekkebrød når vi drar.

Hva med å stå opp ett kvarter tidligere, så blir det litt mindre stress?

Her er et tips jeg har brukt: Sett en sånn kjøkkentimer på bordet som viser akkurat hvor lang tid de har på å spise seg ferdig. Den som ikke er ferdig når den ringer, får ikke mer. De får jo frokost etterpå i barnehagen, så det er vel ikke så farlig om de ikke rekker å spise opp.

Jeg står opp 6:15, ordner meg og hvis ungene ikke har våknet så vekker jeg dem og finner frem klær ca. 6:30. Dekker frokostbord mens de kler seg og så spiser vi. Er vanligvis ferdige med frokosten ca. kl. 7. Da smører jeg matpakker mens vi spiser, det tar jo ikke noe ekstra tid, jeg sitter jo ved bordet alikevel, selv om jeg ofte går fra litt før ungene er ferdige.

Ungene leker / tegner / pusler en halvtimes tid mens jeg rydder av bordet, pakker ferdig sekkene og finner frem yttertøy, noen ganger rekker jeg å sjekke e-post også. :o) Mens tiden går varsler jeg dem om at nå er det 15 min igjen til vi skal gå, 10 min og 5 min. Pusser ungenes tenner mens de leker.

Ca. 7:35 kler vi oss og er nede på gata et lite timinutt etter.

Vi hadde klart kommet oss avgårde tidligere, men ungene synes det er godt å ha litt rolig leketid om morgenen. Jeg skjønner ikke helt at to voksne ikke klarer å organisere avgårde seg selv og to unger på en time, jeg er alene med to unger og bruker ca. 5 kvarter og da har vi gooood tid og det er sjelden stress og kaos om morran. Stå opp litt tidligere og se om det ikke går bedre da.

jøsses, du har jo babyer enda! Kler du på dem, smører mat til dem osv??

Her står far opp 05.30 og drar ca 0625. Mor står opp 0600 for å få litt tid for seg selv. Ungene står opp selv eller blir vekket senest 06.45. De er 6, 5 og 3 år, de kler seg selv (finner seg klær selv) lillebror må ha hjelp å nå opp til høyeste hyllene i skapet.

Når de kommer ned i kjøkkenet ligger oppskårne skiver og matboksene klare til dem. De velger hva de skal ha på maten og finner det frem selv. hvis de skal ha frukt så hjelper jeg dem med skjæring/kutting og å ha det i fruktposer.

Etter det har de 10-15 min til å gjøre ting de selv vil før vi kjører. Eldstemann skal med bussen rett utenfor døren, og de to andre skal kjøres i bhg. Vi har ingen mulighet til å slingre på tidene, jeg må rekke fergen.

Det eneste jeg kan si deg er, få struktur og orden i rekkene. De skal ikke sutre seg til ting, de må gjøre det slik ellers blir de igjen hjemme! Få dem mer selvstendig ellers gjør du deg selv en bjørnetjeneste og får unger som ikke tenker selv.

Takk for mange nyttige tips!

Vi har kun 2 minutter i bil til barnehagen (og litt lenger til jobb!) så det er ikke der minuttene forsvinner.

I dag fungerte det temmelig greit selv om vi må jobbe litt mer med det. Det vi har gjort er at jeg står opp et kvarter før slik at jeg er påkledd og klar når jeg vekker ungene. Alt av klær som skal tas på og med la jeg fram kvelden før og man sparte mer tid enn jeg hadde trodd.

Ungene har ikke mat med seg, får all mat i barnehagen og vi får mat på jobb!

Vi begynte med klister på guttene! (vet mange er imot men tror det skal fungere hos oss iallefall). Storebror fikk 1 klister for at han kledde av seg, på seg og la pysjen på plass. Stor stas og en god motivasjon for han. Belønning etter 5 klister valgte han selv: Da vil han velge om vi skal spille spill eller lese en ekstra bok etter tannpussen på kvelden! Håper å komme inn i en god trend for jeg ser (som en av dere påpekte) at de er for lite selvhjulpne pga de vet jeg hjelper til dersom de tuller og tøyser..

Lillebror får klister slik som storebror, men han må prøve å kle på seg selv og ikke tulle og tøyse når vi hjelper han litt.

På mandag har de fått beskjed om at det er slutt på frokosten hjemme og at de kan velge knekkebrød eller frukt i handa på vei til barnehagen. Det vil spare oss for mye tid så takk for godt tips!

Vi får prøve dette en ukes tid og se om det fungerer! Takk igjen for gode tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...