Gå til innhold

spm vedr. felling av melketenner

Anbefalte innlegg

Gutten vaar paa 6 1/2 aar har ikke felt noen tenner ennaa. I dag oppdaget jeg at den ny tann er i ferd med aa vokse opp bak den ene tannen i underkjeven. Tannen foran begynner aa bli litt los,,men jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta for den faller ut.

Det at tannen allerede er kommet halveis, - hvilken betydning vil det faa for tannstillingen senere? Bor vi fremprovosere aa faa tannen ut??

Kommentaren fre knerten var... - Hurra - naa kommer tannfeen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273690-spm-vedr-felling-av-melketenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa hadde det også slik. Ringte tannlegen som sa at det var vanlig, og at jeg ikke skulle gjøre noe med det. (Kunne gjerne oppfordre barnet til å rugge på tanna som ho skulle bli kvitt den.)

Om den absolutt ikke ville ut, så kunne tannlegen trekke den, men ho så tydligvis ingen grunn til å gjøre det.

Jenta vår på 6.5 år har bare fellt en tann.

Vi fikk beskjed av tannlegen at de nye tennene sannsynligvis ville komme fram før melketennene ble fellt.

Og at dette ikkke gjorde noe, for de ville rette seg opp når melketennene fallt ut.

Godt aa hore at det retter seg ut.. trodde naa at tannen kom til aa ligge et godt stykke bak de andre tennene ;-)

Annonse

Melketennene har omtrent ikke røtter så den vil onok løsne ganske fort nå som den andre tannen har kommet opp bak tenker jeg. Ta en telefon til tannklinkken om du er usikker. :o)

Vi bor naa i England og jeg skal opprette kontakt med en tannklinikk her hvor vi bor.. Horer av de andre svarene her dette kommer sikkert til aa gaa greit og at det er andre som har hatt det slik ...

Snuppa hadde det også slik. Ringte tannlegen som sa at det var vanlig, og at jeg ikke skulle gjøre noe med det. (Kunne gjerne oppfordre barnet til å rugge på tanna som ho skulle bli kvitt den.)

Om den absolutt ikke ville ut, så kunne tannlegen trekke den, men ho så tydligvis ingen grunn til å gjøre det.

Vi faar rugge paa den naa i helgen :-) og saa se om det gaar raskere da.

Takk for svar.

Både jeg selv og sønnen min har det slik at på sikkert halvparten av melketennen forsvinner ikke rota 100% av seg selv - det blir igjen en sånn tynn liten "djevel" som holder tanna på plass, og ofte har det vært nødvendig med trekking av hensyn til at den nye tanna ikke skal komme skjevt....;-)

Både jeg selv og sønnen min har det slik at på sikkert halvparten av melketennen forsvinner ikke rota 100% av seg selv - det blir igjen en sånn tynn liten "djevel" som holder tanna på plass, og ofte har det vært nødvendig med trekking av hensyn til at den nye tanna ikke skal komme skjevt....;-)

Jeg har idag vaert og registrert oss paa tannlegekontoret.. vi regner med at vi faar en time allerede til uken.. daa faar vi hore hva vi skal gjore.!

• 2 uker senere...

Jenta vår på 5 1/2 år hadde to løse tenner nede (ved siden av hverandre) og bak de to vokste det opp to nye! Tannlegen sa at vi bare burde oppmuntre til å rugge, noe vi har gjort og i helgen datt de ut begge to :-) Nå har to flotte, nye tenner halveis vokst opp.....

nedtelling

Jenta vår på 5 1/2 år hadde to løse tenner nede (ved siden av hverandre) og bak de to vokste det opp to nye! Tannlegen sa at vi bare burde oppmuntre til å rugge, noe vi har gjort og i helgen datt de ut begge to :-) Nå har to flotte, nye tenner halveis vokst opp.....

VI har faatt time hos tannlegen om ei uke., Tannen sitter litt for hardt, og naa ser jeg at den tannen som vokser opp kommer skjevt opp. Like saa greit og be tannlegen se paa den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...