Gå til innhold

Hvordan få jenta mi til å ville ha på sko??

Anbefalte innlegg

hjernetrimmern

Har ei lita snuppe på 1 år, som nekter å ha på sko...har prøvd alle slags sko, myke, harde, tøfler som sandaler....men hun bare skriker så fort hun får de på, og nekter å gå et skritt!!

Er dette bare en fase akkurat nå, til hun får vendt seg til dem, eller hva??

Hun får "leke" med dem også, slik at hun skal lære de litt å "kjenne", men det hjelper ikke....

Skjønner jo at det er veldig uvant da, når hun kun har gått med sokker og barbeint i 1 år, men....

Skal jeg bare la henne ha de på og la henne skrike, og hun kanskje skjønner at hun faktisk kan gå med dem, eller hva har dere gjort??

Tenkte det var greit å ha på sko ute nå, siden vi er masse ute nå, og på verandaen så trekker det jo litt fra gulvplankene...

Takk for alle svar!!

Fortsetter under...

Jeg syns det er litt vanskelig å svare siden jeg ikke kjenner datteren din.

Men jeg ville unngått å spørre henne, bare konstantert at: Nå skal vi ha på sko.

Det at du viser henne trygt og greit at sånn er det. Kanskje også si noe sånt som: Nå skal vi ut! Gå å hent skoene er du grei. Vennlig og hyggelig.

Det er vanskelig å svare fordi jeg vet jo hverken hvordan dere gjør det eller hva dere har gjort, men mange foreldre lager rom for "maktkamper" ved å være usikkere og forsiktige på ting som er helt unødvendig å være forsiktige på. Jeg har en bror som spør sin datter om alt mulig og jeg må innrømme jeg blir mektig irritert. Skal du ha på sko? Skal du legge deg nå? OSV Barnet er utrolig sutrete og nekter å gjøre noe av det han spør henne om. Jeg tror det er viktig at foreldrene viser barnet sitt at man som voksen vet best! Det er trygt og barnet slipper å ta ansvar for seg selv noe det selvsagt ikke er gammelt nok til å gjøre.

Håper jeg ikke er på bærtur men at det var noe nytte i dette svaret.

Var gjennom akkurat det samme i fjor! Det som til slutt funket for oss var å ta på henne skoene mens hun fikk is eller noe, så gjemte vi skoene under teppet på vogna, og etter å ha trillet en liten stund ville hun ut av vogna, og da oppdaget hun at hun hadde på sko. Da var det plutselig helt greit. ;)

Fortsett som du gjør, ved å ha skoene tilgjengelig for henne.

Men i tillegg ville jeg nok tatt "kampen" litt om dere skal ut på veien/i hagen og leke. Ta på sko som den største selvfølgelighet, og avled henne litt ved å be henne holde nøkkelen, se ut av vinduet, finne ballen osv osv...

Snuppa mi har hatt sko siden rett før hun begynte å gå (hun var vel knapt 10 mnd da hun begynte i bhg og fikk sko, og begynte å gå 10 1/2 mnd gammel), men hun har faktisk alltid godtatt å ha dem på, så jeg har egentlig ikke vært borti problemstillingen (sier "faktisk", for hun er RIMELIG bestemt og sta i personlighet, så jeg ble nesten litt overrasket nå).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...