Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hcrsjll

Hei, Jeg har en gutt på snart to år som går i barnehagen. Han har etterhvert fått meget tørr og sensitiv hud i ansiktet. Stort sett hver dag når vi henter han i barnehagen er han svært rød, tørr og irritert i ansiktshuden. Jeg (mor) har atopisk eksem, og lurer jo på om han også kan ha dette, men han har ikke eksem andre steder på kroppen, og det ser heller ikke ut som typisk eksem. Huden roer seg ofte over natten, og er ikke så ille i helgene eller i ferier når han er sammen med oss. Jeg har sendt med krem i barnehagen som jeg har bedt de om å smøre han med, men vet ikke hvor godt de får fulgt det opp. Han virker ikke spesielt plaget av dette selv, men det ser veldig sårt ut. Har du noen råd??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273715-t%C3%B8rre-og-r%C3%B8de-kinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Dersom du har atopisk eksem, tror jeg nok at det mest sannsynlige er at barnet ditt har en atopisk hud, dvs. den er tørr slik du beskriver. Det behøver ikke være typisk eksemforandringer.

Vanlig behandling med Apobase morgen og kveld pleier ha god effekt. En svark hydrocortison krem vil også kunne være nødvendig i perioder.Du får kjøpt en uten resept. Noen synes også olje i badevannet er til hjelp.

Forsiktig med såpe, den tørrer ut også

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...