Gå til innhold

Bør røyking i hjemmet ulovliggjøres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

8

• mumimamman

5

• Lillemus

4

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Så du engasjerer deg i hva som er bra/ikke for småbarn selvom du ikke vil ha dem....? :) Er enig i at det er forferdelig for de barna som vokser opp i et røykehjem, men hvordan skal man kunne forby det? Skal det være sensorer rundt i de tusen hjem som slår ut på en sentral hvis d gir utslag i sigarettrøyk mens det er barn der?

Hvorfor bør ikke heller alkohol i hjemmet forbys? Det er nok av de barna som vokser opp med fulle foreldre. Tror nok de tar mye mer skade av det enn at man røyker i hjemmet.

Men utover det er jeg helt enig med deg at man absolutt bør gå ut for å ta seg en røyk med barn i huset.

Gjest kanrataman

Så du engasjerer deg i hva som er bra/ikke for småbarn selvom du ikke vil ha dem....? :) Er enig i at det er forferdelig for de barna som vokser opp i et røykehjem, men hvordan skal man kunne forby det? Skal det være sensorer rundt i de tusen hjem som slår ut på en sentral hvis d gir utslag i sigarettrøyk mens det er barn der?

Det er jo ulovlig å laste ned musikk, selv om det ike er sensorer på hver PC. Det er ulovlig å slå kona, selv om det ikke er videokameraer i hvert hjem. Så det må da gå an å innføre denne loven.

Skjønner heller ikke hvorfor du reagerer på at jeg er for denne loven selv om jeg ikke vil ha barn selv. Er det et slags paradoks?

Gjest kanrataman

Hvorfor bør ikke heller alkohol i hjemmet forbys? Det er nok av de barna som vokser opp med fulle foreldre. Tror nok de tar mye mer skade av det enn at man røyker i hjemmet.

Men utover det er jeg helt enig med deg at man absolutt bør gå ut for å ta seg en røyk med barn i huset.

Måtehold av alkohol i hjemmet er greit, barn tar ikke skade av det. Fyll bør selvsagt ulovliggjøres.

Hvor går grensa? Tja, si 0,7.

Annonse

Gjest lyspæra65

Det er jo ulovlig å laste ned musikk, selv om det ike er sensorer på hver PC. Det er ulovlig å slå kona, selv om det ikke er videokameraer i hvert hjem. Så det må da gå an å innføre denne loven.

Skjønner heller ikke hvorfor du reagerer på at jeg er for denne loven selv om jeg ikke vil ha barn selv. Er det et slags paradoks?

man kunne jo hatt en kampanje om passiv røyk-skader, siden røyk-skade-kampanje ikke nytter på røykere.. kanskje de ser hvor mye de kan skade folk rundt seg og gir faen i å røyke, spesielt i nærheten av barn...

At fyll er farlig mot barn er det jo ingen tvil om, tror det har vært en del kampanjer på det og, men ingen kan få sykdommer av å se foreldrene drikke moderat, eller etter leggetid (slik min far alltid gjorde, begynte ikke å drikke før i 8-9 tida når jeg snart la meg uansett, da jeg ble eldre og var lengre oppe så ventet han gjerne litt, eller prøvde seg litt fram tror jeg om jeg brydde meg..han gjorde aldri noe gale så jeg så ikke noe galt i at han tok noen øl..)

men ang røyk så kan man få alle mulige rare sykdommer av passiv røyk, jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig har fått pollenallergi, noen mener det kan komme av at jeg har vokst opp i passiv røyk, som tok seg veldig opp etter min "mors" forsøk på å slutte å røyke, endet med at hun røykte dobbelt så mye.. tviler ikke på at det er en sammenheng. tåler også svært dårlig røyk og røyklukt idag, men det kan jo være pga jeg forbinder røyk med henne, men føler alt av nese og hals svir.

Du mener barn må tåle såpass?

Nei, jeg mener ikke at man skal utsette barn for passiv røyking, men at dette i likhet med andre ting i barns hverdagsliv er noe foreldrene må ta hånd om.

Jeg mener også at barn ikke tar skade av å bli utsatt for passiv røyking (såfremt barnet ikke er hyperallergisk) et par ganger i året, om det skulle være til hjelp for noen i deres familieliv.

Jeg synes røyk skulle vært ulovliggjort generelt jeg. Hadde det kommet på markedet i dag ville det blitt forbudt leste jeg en gang.

Så du går inn for at alle som røyker skal tvangsavvennes?

(For ordens skyld; jeg har ikke engang prøvd å røyke.)

Så du går inn for at alle som røyker skal tvangsavvennes?

(For ordens skyld; jeg har ikke engang prøvd å røyke.)

Om røyking forbys og ikke lenger selges over disk vil det jo bli vanskeligere å få tak i det og en del vil nok slutte. Dessverre vil det selvfølgelig bli mye mer kriminalitet ut av det i forhold til smugling og sånt så det er jo ikke mulig, jeg er klar over det.

Annonse

Det samme gjelder vel alkohol. Ville blitt ulovlig. Bør det ulovliggjøres?

Det er langt flere som plages av passiv røyking enn av passiv drikking, men det er mulig man burde være enda strengere på sterk sprit?

De fleste av oss klarer jo å holde alkokoholforbruket på et akseptabelt nivå.

Gjest kanrataman

Nei, jeg mener ikke at man skal utsette barn for passiv røyking, men at dette i likhet med andre ting i barns hverdagsliv er noe foreldrene må ta hånd om.

Jeg mener også at barn ikke tar skade av å bli utsatt for passiv røyking (såfremt barnet ikke er hyperallergisk) et par ganger i året, om det skulle være til hjelp for noen i deres familieliv.

Passiv røyking er skadelig hver gang man utsettes for det. Alt annet er naïvt å tro.

Gjest kanrataman

Det er langt flere som plages av passiv røyking enn av passiv drikking, men det er mulig man burde være enda strengere på sterk sprit?

De fleste av oss klarer jo å holde alkokoholforbruket på et akseptabelt nivå.

Spørsmålet er om man skal ta hensyn til misbrukerne eller fornuftige folk som klarer å drikke.

Jeg forstår godt at avholdsfolket er for et totalforbud mot alkohol.

Spørsmålet er om man skal ta hensyn til misbrukerne eller fornuftige folk som klarer å drikke.

Jeg forstår godt at avholdsfolket er for et totalforbud mot alkohol.

Jeg er ikke totaltavholds, drikker en halvflaske hvitvin 3-4 ganger i året, så jeg er ikke akkurat noen stordranker heller. :o) Men jeg synes det hadde vært for ille om det skulle blitt totalforbud mot alkohol. Selv om det er mange som drikker seg fra gård og grunn (jada, jeg har selv tilfeller i familien) så er det mange fler som klarer å holde forbruket på et lavt nivå og bare koser seg med det.

Så nei, jeg har ingen gode forslag til løsning på dette problemet. Totalforbud til nok bare føre til en enorm oppblomstring av enda mer hjemmebrenning og smugling.

Passiv røyking er skadelig hver gang man utsettes for det. Alt annet er naïvt å tro.

I et så begrenset omfang som jeg skisserer, er det mer naivt å tro at det vil påvirke et barns helse. Eller kanskje det er mer dekkende å si at slike synspunkter er en form for fanatisme.

Gjest kanrataman

I et så begrenset omfang som jeg skisserer, er det mer naivt å tro at det vil påvirke et barns helse. Eller kanskje det er mer dekkende å si at slike synspunkter er en form for fanatisme.

Alle monner drar.

Fanatisme er å tro på en hellig bok.

Alle monner drar.

Fanatisme er å tro på en hellig bok.

For å være helt ærlig, så begynner jeg å bli ganske lei av dette røykehysteriet nå. Aldri før har det vært så strengt når det gjelder røyking som nå.

Det har blitt forbud så og si overalt. Ikke er man lenger utsatt for passiv røyking hverken på cafeer, restauranter, utesteder, kjøpesentre, nei stort sett ingen steder. Tror nok også de fleste foreldre unngår å røyke i nærheten av barna sine.

Skjønner ikke helt hvorfor folk klager. Hvordan klarte man seg før i tiden med all den passive røyken man ble utsatt for da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...