Gå til innhold

Høy feber, trenger synspunkter...

Anbefalte innlegg

Minstemor (snart 3 år) har hatt rundt 40 i feber siden onsdag kveld. Vi har gitt febernedsettende når feberen har ligger på rundt 39.5 og feberen har raskt gått ned til litt under/litt over 38.

Idag fikk hun febernedsettende klokka 15.15 og under fire timer senere lå den på nesten 41.... (gikk godt ned i mellomtida). Hun fikk ny febernedsettende klokka 19 og det tar nå lengre tid før feberen går ned. Nå ligger den på 38,5 ca og det kan se ut som den allerede er på vei opp igjen.

Allmenntilstanden hennes er fin og hun både spiser litt (når hun har fått pille) og drikker ganske bra. Det eneste hun klager over er at hun har litt vondt i magen. Hun sutrer selvsagt når feberen er på det høyeste, men når den går ned så skravler hun som før. Hun sover i kun bleie og har et helseteppe over seg. Problemet er at hun lett fryser, så hun vil helst ha klær og dyne..

Jeg får klump i magen og føler meg litt småhysterisk... Hater så høy feber og er livredd for at den skal komme opp i 41 før vi kan gi henne en ny stikkpille... Hvordan forholder vi oss om så skjer? Noen som har noen trøstens ord (forhåpentligvis) ?;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273779-h%C3%B8y-feber-trenger-synspunkter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å "overdosere" ungene altså, men jeg har fått beskjed HVER gang jeg har vært hos lege med snuppa på 17 mnd at man ihvertfall kan gi paracet 4 ganger i døgnet (det står vel 3 på pakka).

Ei venninne av meg fikk beskjed om at det var bedre å gi fem ganger i døgnet også istedenfor at feberen skulle bli kjempehøy (så lenge det var snakk om et døgn eller to bare, ikke over lang tid så klart). Dette var beskjed fra to barneleger på Ahus.

Jeg aner ikke hva som er riktig jeg, men jeg hadde nok tatt sjansen på bittelitt for mye for å hindre at jeg skulle gå og legge meg f.eks mens feberen til ungen var på vei opp - sånn for et døgn eller to...

Ellers gjør du alt riktig, og det er jo ikke noe rart hun fryser hvis tempen er på vei opp heller...

God bedring til snuppa di!

Jeg skjønner godt du er litt urolig når feberen er såpass høy. Jeg tror jeg ville kontaktet legevakten, sånn for sikkerhets skyld. Her jeg bor synes jeg de er veldig fine å ha i de situasjonene jeg er usikker. Jeg lar de vurdere om barnet trenger lege :) Det har hendt barnet har hatt en infeksjon som det har trengt behandling for. Noen ganger har de sagt at det går noe nå som gir samme symptomer. Det er likevel godt å snakke med fagfolk!

Sover hun godt nå kan du jo se det an til i morgen. God bedring til den lille!

Jeg liker ikke å "overdosere" ungene altså, men jeg har fått beskjed HVER gang jeg har vært hos lege med snuppa på 17 mnd at man ihvertfall kan gi paracet 4 ganger i døgnet (det står vel 3 på pakka).

Ei venninne av meg fikk beskjed om at det var bedre å gi fem ganger i døgnet også istedenfor at feberen skulle bli kjempehøy (så lenge det var snakk om et døgn eller to bare, ikke over lang tid så klart). Dette var beskjed fra to barneleger på Ahus.

Jeg aner ikke hva som er riktig jeg, men jeg hadde nok tatt sjansen på bittelitt for mye for å hindre at jeg skulle gå og legge meg f.eks mens feberen til ungen var på vei opp - sånn for et døgn eller to...

Ellers gjør du alt riktig, og det er jo ikke noe rart hun fryser hvis tempen er på vei opp heller...

God bedring til snuppa di!

Takk for råd:-)

Når eldstemann var innlagt på sykehuset med feberkramper som ettåring gav de henne masse paracet. Tror hun fikk hver tredje time i et døgn? Det kan derfor ikke være farlig å gi for mye sånn for en gangs skyld, men greit å få det bekreftet av andre også;-)

Jeg skjønner godt du er litt urolig når feberen er såpass høy. Jeg tror jeg ville kontaktet legevakten, sånn for sikkerhets skyld. Her jeg bor synes jeg de er veldig fine å ha i de situasjonene jeg er usikker. Jeg lar de vurdere om barnet trenger lege :) Det har hendt barnet har hatt en infeksjon som det har trengt behandling for. Noen ganger har de sagt at det går noe nå som gir samme symptomer. Det er likevel godt å snakke med fagfolk!

Sover hun godt nå kan du jo se det an til i morgen. God bedring til den lille!

Hmm, må tenke litt over det.... Her har de lett for å be oss komme dersom ungene er syke (egentlig bra det, men ;-)), så ringer vi så blir vi nok bedt om å komme. Tenker at hun kanskje bare har godt av å sove ut. Det kan allikevel være at jeg tar deg på ordet og ringer. Skal snart måle feberen igjen, så får vi ta avgjørelsen da. Mellomsøster har klaget over magevondt i to dager også, så jeg antar de har samme viruset...

Takk for råd:-)

Når eldstemann var innlagt på sykehuset med feberkramper som ettåring gav de henne masse paracet. Tror hun fikk hver tredje time i et døgn? Det kan derfor ikke være farlig å gi for mye sånn for en gangs skyld, men greit å få det bekreftet av andre også;-)

Paracet stikkpiller? Stikkpiller mister 30% av effekten på vei ut i kroppen, så du kan gi 250 mg istedet for 125 mg, osv. det fikk vi beskjed om da snuppa hadde feberkrampe.

Men dette høres ut som en infeksjon av noe slag... Hmm - ring legevakten og hør---

Annonse

Et barn med så høy feber i over 3 dager skal egentlig undersøkes av lege for å se om det er en bakteriell infeksjon.

Hun sier hun har vondt i magen, noe mange småbarn gjør selv om det er et helt annet sted de er syke.

Kanskje urinveisinfeksjon?

Jeg regner med at du har kontaktet lege? Det hadde ihvertfall garantert jeg gjort med feber opp i 41 -spesielt når det har vart i flere dager. Er hun var mot sterkt lys? Har hun vondt hvis hun vrir hodet fra side til side? klarer hun å ta haken helt ned på brystet (altså bøye hodet godt fremover)? Jeg sjekker alltid dette, fordi jeg er så redd for hjernehinnebetennelse som kan komme i løpet av veldig kort tid og få drastiske følger. Men ettersom storesøster også har hatt vondt i magen er det vel mest sannsynlig at det er dette hun har. Ville uansett sjekket det ut.

God bedring!

Jeg regner med at du har kontaktet lege? Det hadde ihvertfall garantert jeg gjort med feber opp i 41 -spesielt når det har vart i flere dager. Er hun var mot sterkt lys? Har hun vondt hvis hun vrir hodet fra side til side? klarer hun å ta haken helt ned på brystet (altså bøye hodet godt fremover)? Jeg sjekker alltid dette, fordi jeg er så redd for hjernehinnebetennelse som kan komme i løpet av veldig kort tid og få drastiske følger. Men ettersom storesøster også har hatt vondt i magen er det vel mest sannsynlig at det er dette hun har. Ville uansett sjekket det ut.

God bedring!

Jeg har ikke ringt lege, nei. Det var kun denne ene gangen hun hadde feber opp mot 41. Ellers har det ligget på 39,3-39,4 og vi har gitt henne stikkpille. Jeg er også livredd hjernehinnebetennelse, så jeg har sjekket evt. symptomer. Hun er ikke stiv i nakken, lysømfintlig, utslett etc.. Kun magevondt.

Har målt tempen flere ganger utover kvelden og feberen ligger nå stabilt på ca 38,5 (fikk stikkpille klokka 19.00).

Satser på at hun er bedre til imorgen....

Jeg har ikke ringt lege, nei. Det var kun denne ene gangen hun hadde feber opp mot 41. Ellers har det ligget på 39,3-39,4 og vi har gitt henne stikkpille. Jeg er også livredd hjernehinnebetennelse, så jeg har sjekket evt. symptomer. Hun er ikke stiv i nakken, lysømfintlig, utslett etc.. Kun magevondt.

Har målt tempen flere ganger utover kvelden og feberen ligger nå stabilt på ca 38,5 (fikk stikkpille klokka 19.00).

Satser på at hun er bedre til imorgen....

Ok :)

Et barn med så høy feber i over 3 dager skal egentlig undersøkes av lege for å se om det er en bakteriell infeksjon.

Hun sier hun har vondt i magen, noe mange småbarn gjør selv om det er et helt annet sted de er syke.

Kanskje urinveisinfeksjon?

Hun fikk feber natt til torsdag, så dvs at hun har vært syk i to hele døgn nå. Vi ringer nok legen iløpet av morgendagen dersom hun ikke er bedre. Hun har ikke bæsja, men prompa litt "brunt vann" i trusa (sorry beskrivelsen;-)). Ettersom storesøster også har magevondt, heller jeg til at det er noe der...

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1177101121' post='3595589]

Paracet stikkpiller? Stikkpiller mister 30% av effekten på vei ut i kroppen, så du kan gi 250 mg istedet for 125 mg, osv. det fikk vi beskjed om da snuppa hadde feberkrampe.

Men dette høres ut som en infeksjon av noe slag... Hmm - ring legevakten og hør---

Jøss, var ikke klar over dette ang. stikkpiller! Hun er nok på grensa til å bruke 250 mg. Er snart tre år gammel, men antagelig ikke nådd helt 12 kg ennå (på pakningen står det 1 1/2 år - 12 kg). Det virker iallefall som paraceten virker ganske bra nå.

Jeg tar nok en telefon til legen imorgen, så får vi høre om dette er noe som krever behandling.

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Jeg synes dine egne vurderinger og fine kommentarer fra vennene på DOL sier det meste her.

Men for å konkludere: Feber er en hensiktsmessig ting for å "kjempe ned" en infeksjon. Men feberen kan skyte over mål. Når den går over 39.0 - 39,5 blir ofte barna slappe og irritable, de har det vondt og orker ikke å drikke eller spise. Dette virker negativt på å komme seg. Derfor blir det riktig i en slik situasjon å redusere kroppstemperaturen med paracetamol.

Til slutt, vedvarer høy feber hos et lite barn mer enn 3 døgn, selv ved brukbar almentilstand, bør man kontakte lege.

Annonse

Jeg synes dine egne vurderinger og fine kommentarer fra vennene på DOL sier det meste her.

Men for å konkludere: Feber er en hensiktsmessig ting for å "kjempe ned" en infeksjon. Men feberen kan skyte over mål. Når den går over 39.0 - 39,5 blir ofte barna slappe og irritable, de har det vondt og orker ikke å drikke eller spise. Dette virker negativt på å komme seg. Derfor blir det riktig i en slik situasjon å redusere kroppstemperaturen med paracetamol.

Til slutt, vedvarer høy feber hos et lite barn mer enn 3 døgn, selv ved brukbar almentilstand, bør man kontakte lege.

Tusen takk for svar!

Idag tidlig våkna hun med 38,1 i feber og virker friskere enn hun har vært de siste dagene. For en time siden var feberen under 38, så vi håper det beste. Stiger den opp mot 39 senere idag, kontakter vi legevakta!

Skjønner du blir urolig. Det er ikke noe morsomt med sånn høy feber over lengre tid.

Er hun bedre i dag? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde tatt en tlf. til legevakten - bare for å ha gjort det.

Det er jo ikke sikkert det er noe alvorlig galt, bare en infeksjon av noe slag som hun kjemper litt med.

Men, vår mellomste hadde høy feber over lengre tid uten noen symptomer. Hun var 1,5 år gammel da.

Når hun fikk feberkrampe dro vi på legevakta Etter mye om og men fant de ut at hun hadde lungebetennelse. Og hun hverken hostet eller snørret.

Men alle barna har hatt høy feber i perioder uten at det har vært noe - det har bare gått over av seg selv etter en stund.

Hold oss informerte da, togli. Og god bedring til minstemor.

Jeg har ikke greie på febernedsettende. Jeg vil bare si at hun kan ha lungebetennelse, selv om det ikke virker som om hun har luftveisinfeksjon eller vondt noe sted.

Jeg tror jeg ville fått målt CRP etter såpass mange dager, hvis hun ikke blir tydelig bedre. (Da sønnen min hadde lungebetennelse, trodde jeg det ville gå over av seg selv, slik jeg alltid tror - men det stemmer ikke alltid...)

Skjønner du blir urolig. Det er ikke noe morsomt med sånn høy feber over lengre tid.

Er hun bedre i dag? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde tatt en tlf. til legevakten - bare for å ha gjort det.

Det er jo ikke sikkert det er noe alvorlig galt, bare en infeksjon av noe slag som hun kjemper litt med.

Men, vår mellomste hadde høy feber over lengre tid uten noen symptomer. Hun var 1,5 år gammel da.

Når hun fikk feberkrampe dro vi på legevakta Etter mye om og men fant de ut at hun hadde lungebetennelse. Og hun hverken hostet eller snørret.

Men alle barna har hatt høy feber i perioder uten at det har vært noe - det har bare gått over av seg selv etter en stund.

Hold oss informerte da, togli. Og god bedring til minstemor.

Takk skal du ha :-)

Hun er heldigvis feberfri nå! Hadde så vidt over 38 imorges, nå ligger det på 37,5. Satser på at feberen ikke kommer tilbake utover ettermiddagen!!

Jeg har ikke greie på febernedsettende. Jeg vil bare si at hun kan ha lungebetennelse, selv om det ikke virker som om hun har luftveisinfeksjon eller vondt noe sted.

Jeg tror jeg ville fått målt CRP etter såpass mange dager, hvis hun ikke blir tydelig bedre. (Da sønnen min hadde lungebetennelse, trodde jeg det ville gå over av seg selv, slik jeg alltid tror - men det stemmer ikke alltid...)

Jeg trodde man i den minste måtte hoste litt ved lungebetennelse ;-) For et år siden hadde jeg selv stille lungebetennelse uten andre symptomer enn feber og en voldsom hoste, men nå vet jeg at kun feber også kan være mulig..

Idag er hun heldigvis feberfri (iallefall nå), så jeg satser på at vi er ferdige for denne gang :-)

Takk for svar:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...