Gå til innhold

Stiv eggedosis - haster!


villee

Anbefalte innlegg

Det står at egg og sukker skal blandes til stiv eggedosis, men hvor stiv skal det bli? Har pisket flere minutter nå og den er ikke stiv.. Er jo med eggeplommene så er vel begrenset hvor stiv den kan bli - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hvitte

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Ja, det vet jeg for har gjort det før, men står at alle fire eggene skal blandes med sukkeret, ikke noe om at det er kun er hvitten - det pleier det jo å stå når det er det... Står "Pisk egg og sukker til stiv eggedosis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må piske ganske lenge.

Men helt stivt blir det ikke.

Min husstelllærer sa som en tommelfingerregel at det er ferdig pisket når du kan "skrive" Ola med løkkeskrift med det som drypper fra vispen, og du klarer å skrive ferdig a-en før o-en forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Eggedosis lages med hele egg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Blir ikke eggedosis uten eggeplommene, da blir det marengsmasse. I ordentlig eggedosis skal det faktisk være flere eggeplommer enn eggehviter lærte jeg av min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hevdet det skulle være flere plommer enn hviter i ordentlig eggedosis.

Når jeg leser linken en gang til så står det ikke 5 egg + en hvitte, emn 5 PLOMMER + en hvitte! ;-) Så da er den mer på linje med din mor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det fungerte fint selv om den ikke ble stiv. Dumt det står "stiv", burde heller stått noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megler Smekk

Blir ikke eggedosis uten eggeplommene, da blir det marengsmasse. I ordentlig eggedosis skal det faktisk være flere eggeplommer enn eggehviter lærte jeg av min mor.

Men eggehvittene kan godt piskes for seg, og så blandes med piskede eggeplommer/sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det fungerte fint selv om den ikke ble stiv. Dumt det står "stiv", burde heller stått noe annet :)

Ja, den skal jo ikke være skikkelig _stiv_, men nokså tykk og fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere plommer enn hviter og pisk lenge. Ihvertfall 10 minutter. Da blir den så stiv at den nesten står av seg selv. Så ordet stiv er helt riktig i denne sammenheng. Men nå er vel det du skulle lage allerede ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Eeehh....selvfølgelig blir den stiv selvom plommene er med! Jo flere eggeplommer ift hviter, jo bedre. Stiv eggedosis er jo ikke det samme som stivpisket eggehvite da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eggehvittene kan godt piskes for seg, og så blandes med piskede eggeplommer/sukker.

Det blir også noe helt annet enn å piske eggedosisen stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere plommer enn hviter og pisk lenge. Ihvertfall 10 minutter. Da blir den så stiv at den nesten står av seg selv. Så ordet stiv er helt riktig i denne sammenheng. Men nå er vel det du skulle lage allerede ferdig..

Takk for svar. Nå har jeg akkurat skrevet nytt innlegg angående rullekake for siden jeg nå har laget den må jeg oppbevare den et sted til jeg skal ha den med i et selskap i morgen ettermiddag. Hvor setter jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er jo med eggeplommene" skriver du???

Det blir ALSDRI stivit hvis du har eggeplommene med... Visp hvittene pluss sukker et par minutter - da blir det så stivt at du kan snu bollen uten at noe faller ut :-O)

Du vet vel ikke hvordan jeg bør oppbevare rullekaka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå har jeg akkurat skrevet nytt innlegg angående rullekake for siden jeg nå har laget den må jeg oppbevare den et sted til jeg skal ha den med i et selskap i morgen ettermiddag. Hvor setter jeg den?

Håper den ble bra da :)

Dekk den til med f.eks plast og la den stå kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vet du hvor jeg bør oppbevare rullekaka?

Jeg er dessverre ikke noen ekspert på slikt, men jeg vil automatisk tro at de fleste kaker bør stå i kjøleskap eller kjelelrbod.

jeg googlet litt på rullekake + kjøleskap, og fant bl a denne oppskriften hvor kjøleskapsoppbevaring anbefales:

http://web.dansukker.com/default.aspx?ID=410&ProductPage=2&ProductID=7213&GroupID=472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...