Gå til innhold

Klumpfot/plattfot

Anbefalte innlegg

kap1365381083

Min sønn på 4 år fikk plutselig problemer med å gå på hele ve. foten. Han halter/drar den etter seg. Det har nå vedvart i 9 dager. Jeg kontaktet lege pr telefon 7 dag (torsdag), siden det ikke blir bedre, heller verre. Da for å høre hvor lenge vi skulle la han halte/dra foten etter seg. Fikk time samme dag. Var hos lege 7 dag, han fant ikke noe etter å ha undersøkt hand. Han så at han ikke gikk normalt. Dagen etter, sa legen at han hadde tenkt på min sønn hele kvelden og kommet frem til at det kan være klumpfot, jeg tror han mener plattfot. Legen mener at han mest sannsynlig må opereres. Klumpfot er vel noe en er født med? Kan det være at han etter å ha dumpet på dumpe dagen før, har fått en feilstilling i foten? For han dumpet med en større jente som gikk av når han var høyt oppe, slik at han kan ha fått en kompresjon mot begge føttene. Vi er henvist til ort. pol. Det skal sies at han har gått med gips for snart 1 år siden, pga brudd i et bein ve. kne. Det tok 3 mnd etter at han fjernet gips, før han gikk normalt. Ellers henger han litt etter språkmessig, pga. nedsatt hørsel som liten etter mange hals/øreinfeksjoner. Han får ingen fremgang språkmessig, så lenge han ikke fungerer ellers. En erfaring vi har gjort oss, samt at barnehagen har den samme erfaringen. Blir han syk el at det er andre ting som gjør at han er utilpass, blir det til stillstand el tilbakegang. Vi har kontakt med PPT. Jeg lurer egentlig på om det kan være plattfot og hvor lenge skal vi vente på time hos ort. pol.? Han er ikke bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273811-klumpfotplattfot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg er enig med deg i at legen må ha ment plattfot og ikke klumpfot. Klumpfot er en medfødt tilstand, som behandles allerede i nyfødtperioden med gipsing eller operasjon. Jeg tror heller ikke at plattfot er grunnen til at gutten halter nå. Svært mange 4-åringer er plattfot, fordi fotbuen enda ikke er utviklet, og det gir ingen symptomer i denne alderen.

Jeg kan ikke vite hva som er årsaken til dette problemet, men min erfaring fra flere tilsvarende situasjoner er at barn som plutselig begynner å halte eller som ikke vil sette ben under seg, har slått seg eller skadet seg på en eller annen måte. Jeg husker en gutt som hadde falt ned fra husken, og som hadde slått seg på helen. Han ville ikke belaste benet på et par uker. En annen hadde vrikket foten i ankelen og haltet i over en uke før det spontant gikk over. Jeg synes fortsatt det er mulig å være optimist og tro at det går over av seg selv, men dersom det fortsetter er det klart at han trenger ortopedisk vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273811-klumpfotplattfot/#findComment-2214614
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...