Gå til innhold

"spennende" middagsbarn til kresne gutter

Anbefalte innlegg

Gjest alive&kicking

hei. har to gutter (3 og 5 år) som spiser lite middag. Dvs. de spiser bare hvis de får pannekaker og karbonader. Med andre ord veldig ensformig. Så sier andre at de spiser til slutt om man bare lager "vanlig" mat. Det er ikke tilfelle hos oss. Det vi da oppnår er at de ikke spiser i det hele tatt og står opp igjen tidlig på morgenen pga at de er sulte. Noen som har råd til noe man kan lage til (som også er til oss voksne)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274066-spennende-middagsbarn-til-kresne-gutter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er "heldig" som har barn som godtar karbonader, da kan du jo jukse med deigen og ha i revne grønnsaker. Min sjuåring spiser kun pølser, pommes frites og pannekaker (det siste har han nylig begynt å like), og når vi ikke har noe av dette i hus - det går mye i pølser for hans del - får han rett og slett brødmat til middag. Akkurat den fighten har vi gitt opp på; da blir det straks mye koseligere for alle rundt middagsbordet.

Gjest kanrataman

Du er "heldig" som har barn som godtar karbonader, da kan du jo jukse med deigen og ha i revne grønnsaker. Min sjuåring spiser kun pølser, pommes frites og pannekaker (det siste har han nylig begynt å like), og når vi ikke har noe av dette i hus - det går mye i pølser for hans del - får han rett og slett brødmat til middag. Akkurat den fighten har vi gitt opp på; da blir det straks mye koseligere for alle rundt middagsbordet.

Bare dere ikke begynner å la han bestemme middagsmaten, så.

Er jo hans problem om han spiser seg überfeit på pølser.

Annonse

Og jeg som trodde mine var kresne...

Gjest alive&kicking

når man ser bort fra min "geniale" trykkleif i overskriften så var det ikke mange råd å få. De jeg fikk var jo gode, men kommentarer som "da kan han spise seg uberfeit på pølser" kan dere jo spare dere for. Jeg spurte et spørsmål og då må en jo kunne forvente et svar i stedet for en haug med teite kommentarer.

når man ser bort fra min "geniale" trykkleif i overskriften så var det ikke mange råd å få. De jeg fikk var jo gode, men kommentarer som "da kan han spise seg uberfeit på pølser" kan dere jo spare dere for. Jeg spurte et spørsmål og då må en jo kunne forvente et svar i stedet for en haug med teite kommentarer.

Det var vel strengt tatt birdie som fikk den pølsekommentaren. Svaret står under hennes innlegg, og sønnen hennes spiser pølser.

Kan du lure dem til å like ting som ikke er så veldig forskjellig fra karbonader, ved å servere det i en sammenheng som ikke er så middags-aktig? F.eks. grove fiskekaker eller kylling i pitabrød? Noen ganger hjelper det å unngå den typisk middag-med-gaffel-situasjonen, og heller kamuflere det som "kosemat" man kan spise med fingrene.

Veien fra karbonader til (vegetar)schitzel trenger heller ikke å være så altfor lang. Det er nokså nylig kommet en serie "grønne" frossenprodukter som er relativt sunne, selv om de ser rimelig barnevennlige ut.

Jeg hadde faktisk håpet at du hadde fått kreative forslag, slik at det kunne gå an å kopiere noe.

Jeg blir så utrolig lei av unger som ikke liker maten de får, og sulmuler ved middagsbordet.

Vi har tre barn, den største på 8 smaker på alt, og finner stort sett noe han liker.

6-åringen er veldig glad i alt med saus, men smaker ikke grønnsaker.

4-åringen spiser bare broccoli og grønnsaker

Å få alle til å spise er håpløst hjemme hos oss, så jeg lager det jeg har lyst på. De får litt av alt på tallerkenen, og spiser det de vil. Noen ganger presser vi dem til å spise en gulrotbit, en kyllingbit eller hva vi nå har før de får gå fra.

Jeg tror ikke ungene våkner av at de er sultne. De er bare A-mennesker.

Den av våre som våkner først er ihvertfall ikke særlig glad i frokost...

I dag skal vi forresten ha kjøttkaker i brun saus. Hvis 4-åringen får minimalt med saus går det bra. Jeg kunne selvfølgelig hatt sausen ved siden av, men det er ikke slik jeg er vant til at kjøttkaker lages.

Jeg hadde faktisk håpet at du hadde fått kreative forslag, slik at det kunne gå an å kopiere noe.

Jeg blir så utrolig lei av unger som ikke liker maten de får, og sulmuler ved middagsbordet.

Vi har tre barn, den største på 8 smaker på alt, og finner stort sett noe han liker.

6-åringen er veldig glad i alt med saus, men smaker ikke grønnsaker.

4-åringen spiser bare broccoli og grønnsaker

Å få alle til å spise er håpløst hjemme hos oss, så jeg lager det jeg har lyst på. De får litt av alt på tallerkenen, og spiser det de vil. Noen ganger presser vi dem til å spise en gulrotbit, en kyllingbit eller hva vi nå har før de får gå fra.

Jeg tror ikke ungene våkner av at de er sultne. De er bare A-mennesker.

Den av våre som våkner først er ihvertfall ikke særlig glad i frokost...

I dag skal vi forresten ha kjøttkaker i brun saus. Hvis 4-åringen får minimalt med saus går det bra. Jeg kunne selvfølgelig hatt sausen ved siden av, men det er ikke slik jeg er vant til at kjøttkaker lages.

Jeg lager alltid sausen ved siden av. Tidligere ville ikke Snuppa her ha fiskebollene i sausen for hun ville ikke ha saus, da tok jeg til side noen og varmet dem i vann til henne. Ikke noe problem. Selv om jeg ikke er for dilling i matveien så gjorde jeg det sånn og nå spiser hun dem som vi andre, i sausen.

Vi lager mye mat hvor vi på en måte plukker selv hva vi vil - taco, pita, wok etc. Jeg ser alltid til at det finnes noe som jeg vet ungene er glad i. Noen ganger lager jeg mat som er til de hvis jeg og mannen min har lyst på noe som vi vet de ikke liker. Så hvis vi skal ha kjøttsaus til pastaen, så får ungene pølse eller kjøttboller (de liker ikke "løs" kjøttdeig...).

Heldigvis liker min en god del forskjellige ting, så lenge man ikke blander det sammen - gryteretter og mat som lages i form i ovn (hvor alt er blandet) fungere overhodet ikke.

Prøv å kjøp en sånn kokebok for barn, med fine bilder på hvordan maten lages. Så kan guttene dine være med å plukke ut noe dere skal lage sammen i kokeboken. Så kan de kanskje være med i butikken og handle inn ingrediensene. Kan tenkes det hjelper, verdt et forsøk.

Vi spiser middag sånn ca halv seks og spiser de da lite til middag er det uansett kveldsmat to timer senere.

Lykke til! Kan jo trøste deg med at min eldste som nå er seks var utrolig krese på mat, men nå synes jeg hun begynner å spise veldig variert + at hun er flink til å smake på ting. Vi tvinger de aldri til å smake, men spør og sier de nei så er det greit. Tror at det er viktig at de er i humør til å teste nye ting for å være positivt innstilt til at det faktisk kan være godt :-)

Lykke til! Man føler seg litt oppgitt når de ikke vil spise.

Annonse

Et godt råd er å la guttene være med på matlagingen. Det er ofte mer spennende å spise, det man selv har vært med på å lage til.

Våre to jenter (3 og 5 år) har vært en del med på kjøkkenet - og noen ganger svinser de bare innom mens vi voksne lager mat - og da lar vi dem alltid få smake på ett eller annet. F.eks. en gulrotbit om jeg holder på å skrelle gulrøtter, en paprikabit om jeg skjærer salat, en stekt pølsebit om jeg steker pølser, osv. Det ser vi har hatt god effekt. Ofte spør jeg ikke om de vil ha, men bare putter biten i munnen på dem, før de får tenkt seg om ;o)

Vår storesøster har aldri vært noen stor middagsspiser, men vi har holdt fast på prinsippet om at vi bare lager én middag. Tidligere resulterte det i at jeg gjerne lagde noe ekstra godt til kveldsmat - om hun hadde spist lite til middag. Når hun ble litt større 3-4 år, så innførte vi klistremerkekalender - Ett klistremerke for hver dag hun var flink å spise middag, og en selvvalgt premie til henne etter x antall klistremerker. Det hadde god effekt på henne.

Kunsten har vært å lage så lite middag på fatet hennes, slik at hun klarer å spise opp maten. I dag er hun knapt 5,5 år - og middagen består av 1/2 potet, 3-4 små biter med gulrot, 1 liten bukett brokkoli/andre grønnsaker, 1/2-3/4 kjøttkake/fiskekake e.l. Ikke all verden, men hun spiser det stort sett opp.

Ellers skjønner jeg godt "frustrasjonen" rundt at de bare spiser karbonader og pannekaker - Det må være kjedelig i lengden.

Syns at man som foreldre har et ansvar i forhold til å lære ungene å spise variert mat. Både fordi det er nødvendig rent kostholdsmessig, men også fordi det kan bli en sosial hemsko senere. Det vet jeg mye om, da ett av min manns særkullsbarn har "fått lov til" å spise et smalt utvalg av mat gjennom hele barndommen. I dag er hun 23 år - og har sosiale problemer rundt dette med mat, fordi det er så mye hun ikke liker (også uten å ha smakt på det). Ofte tør hun ikke takke ja til invitasjoner, i frykt for at det serveres mat hun ikke vil ha. Og hun sier selv at det er slitsomt.

Nå sier jeg ikke at deres gutter vi oppleve det samme. Vil bare at man kan ha det litt i bakhodet.

Lykke til!

Jeg lager alltid sausen ved siden av. Tidligere ville ikke Snuppa her ha fiskebollene i sausen for hun ville ikke ha saus, da tok jeg til side noen og varmet dem i vann til henne. Ikke noe problem. Selv om jeg ikke er for dilling i matveien så gjorde jeg det sånn og nå spiser hun dem som vi andre, i sausen.

Fiskeboller laga i varmt vann...???*vantro og kvalm*

;)

Ungene mine spiser stort sett det meste, så jeg skjønner liksom ikke at ikke barn spiser middag. ;)

Har du prøvd hjemmelaga fiskegrateng med poteter og gulrøtter? Hjemmelaga lasagne? (I tomatsausen kan du forresten kamuflere en del grønnsaker dersom du bruker stavmixer eller kjøkkenmaskin!), pasta med salviesmør og kylling? pasta carbonara? kjøttboller og hjemmelaga potetmos - evt med broccoli og saus? hjemmelaga pizza? (igjen - lag sausen fra bunnen av og kamufler grønnsaker dersom du synes de får i seg for lite)

Fiskeboller laga i varmt vann...???*vantro og kvalm*

;)

Varmet dem i vann da vet du, puttet dem i en kjele med litt vann og varmet det opp på komfyren. Hun gumlet nå ivei så da så. :o)

Poden nektet å spise potetmos da han var liten så da brukte jeg en skje og lagde "potetbiter" og han spiste fornøyd. :o) De er nå lettlurte og! Etter en tid spiste han også potetmosen. Han lo godt da han ble større og vi fortalte ham det.

Varmet dem i vann da vet du, puttet dem i en kjele med litt vann og varmet det opp på komfyren. Hun gumlet nå ivei så da så. :o)

Poden nektet å spise potetmos da han var liten så da brukte jeg en skje og lagde "potetbiter" og han spiste fornøyd. :o) De er nå lettlurte og! Etter en tid spiste han også potetmosen. Han lo godt da han ble større og vi fortalte ham det.

Jeg liker ikke firskeboller i utgangspunktet, men med hvit saus, kokte gulrøtter og poteter klarer jeg å spise det. Men varma i vann hørtes bare hæslig ut. ;)

Hjemmelaget fiskegrateng fungerer veldig fint hos oss. Da kan du også lure inn noen grønnsaker om du finhakker/finmoser dem godt slik at de ikke "synes" i sausen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...