Gå til innhold

Hvordan avtaler du at barnet skal bli med noen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det vil være mest naturlig med en telefon for å avtale slike ting. Nå er min datter snart voksen, men har alltid hatt kontakt ansikt til ansikt eller i det minste pr telefon.

En lapp om at "Tutle" kommer til dere etter skolen på onsdag holder ikke synes jeg.

Hvis det er bestemt på foreldremøte at slike avtaler skal / kan gjøres via lapper, stiller jo det mitt svaret på det andre innlegget ditt i et litt annet lys. Jeg svarte ut fra hva jeg selv ville funnet naturlig.

Uansett er det vel enklere å gjøre slike avtaler i en dialogsituasjon, men de ringer deg jo sikkert hvis det ikke passer.

Jeg snakker med foreldrene hvis min datter skal hjem til noen. En gang måtte jeg spørre om det passet ved at datteren de sin fikk med seg et brev. Jeg fikk koselig tilbakemelding. At hun måtte bare komme, og at det var så koselig å få brev på gamlemåten ;)

Synes det vil være mest naturlig med en telefon for å avtale slike ting. Nå er min datter snart voksen, men har alltid hatt kontakt ansikt til ansikt eller i det minste pr telefon.

En lapp om at "Tutle" kommer til dere etter skolen på onsdag holder ikke synes jeg.

Tar en telefon eller sender en sms.

Annonse

Gjest frekt eller ok?

Jeg snakker med foreldrene hvis min datter skal hjem til noen. En gang måtte jeg spørre om det passet ved at datteren de sin fikk med seg et brev. Jeg fikk koselig tilbakemelding. At hun måtte bare komme, og at det var så koselig å få brev på gamlemåten ;)

Jeg er vant til at man ikke inviterer seg selv til noen, så jeg føler meg frekk som sendte med den lappen. Men det var enklere enn å ringe, så jeg gjorde nå det. Denne jenta har vært her mange ganger, og da har det ikke vært avtalt på forhånd.

Jeg syns det er greit å sende en sms eller ringe. 4-klassingen min er så stor nå at han har egen nøkkel og mobil. Da kan han bli med andre hjem uten å spørre først, han går bare hjem igjen hvis det ikke passer. Med førsteklassingen er det en selvfølge å ringe og spørre først.

For min egen del ville jeg ikke like et sånt lappesystem. Da må jo _jeg_ drive og ringe tilbake til lappefolket og avtale når barnet skal hentes osv.. Den som ønsker å lage en avtale burde ringe selv.

Gjest Elextra

Det kan skje på ulikt vis, kjenner vi foreldrene litt sender vi gjerne sms og inviterer barnet hjem, eller spør i garderoben om vi tilfeldigvis treffer foreldrene.

Har vi ikke snakket med foreldrene før, og ikke treffer dem i garderoben, ringer vi.

Vi pleier ikke å be barnet vårt til andre (annet enn til dem vi kjenner veldig godt), stort sett er det de som inviterer som tar initiativ.

Jeg er vant til at man ikke inviterer seg selv til noen, så jeg føler meg frekk som sendte med den lappen. Men det var enklere enn å ringe, så jeg gjorde nå det. Denne jenta har vært her mange ganger, og da har det ikke vært avtalt på forhånd.

Jeg forstår hva du mener, og jeg har også de tankene egentlig. Jeg sier til barna mine at hvis de skal være med noen hjem så må de som de vil besøke ringe oss først å høre om mine kan komme.

De dagene andreklassingen min ikke skal noe spesielt etter skolen, kan han gjerne være med noen hjem. Da har vi den regelen at han ringer meg når han er kommet frem, og hører om det er OK for meg, go slik at jeg vet hvor han er. Det samme gjør hans kamerater hos oss.

Av og til avtaler vi dagen før at han blir med noen hjem fra skolen. Da avtaler vi når han skal hjem/bli hentet pr tlefonen.

Jenta mi på snart seks er nesten aldri med noen hjem fra barnehagen. Det har vel kanskje hendt to ganger dette barnehageåret. Da har vi avtalt det på telefon dagen før.

Gjest Elextra

Jeg syns det er greit å sende en sms eller ringe. 4-klassingen min er så stor nå at han har egen nøkkel og mobil. Da kan han bli med andre hjem uten å spørre først, han går bare hjem igjen hvis det ikke passer. Med førsteklassingen er det en selvfølge å ringe og spørre først.

For min egen del ville jeg ikke like et sånt lappesystem. Da må jo _jeg_ drive og ringe tilbake til lappefolket og avtale når barnet skal hentes osv.. Den som ønsker å lage en avtale burde ringe selv.

Enig.

Annonse

Skolebarna ordner det sjølv, og ringer/sender melding til meg om hvor de er. Jeg følger ofte opp med en melding til foreldreneom når de skal hentes/komme seg hjem...

Når det gjelder barnehagebarnet er det oftes på SMS, det er jo gjerne de samme hun skal på besøk til eller får besøk av. Er det noen nye, prøver jeg å treffe dem i bhg eller ringer.

De store er på besøk/har besøk omtrent hver dag, den yngste er på besøk/har besøk 1-2 ganger i uken.

Gjest frekt eller ok?

Skolebarna ordner det sjølv, og ringer/sender melding til meg om hvor de er. Jeg følger ofte opp med en melding til foreldreneom når de skal hentes/komme seg hjem...

Når det gjelder barnehagebarnet er det oftes på SMS, det er jo gjerne de samme hun skal på besøk til eller får besøk av. Er det noen nye, prøver jeg å treffe dem i bhg eller ringer.

De store er på besøk/har besøk omtrent hver dag, den yngste er på besøk/har besøk 1-2 ganger i uken.

Var jeg frekk som ga med den lappen?

Gjest frekt eller ok?

Ok, jeg får gjøre det neste gang.

Nå føler jeg meg helt dum her som sendte med en lapp.

Sms eller telefon bruker vi, stort sett.

Men på ettermiddagen stikker de jo bare selv bort til dem som går i gangavstand. Og kommer hjem igjen om de ikke er hjemme eller det ikke passer.

Men sånn "bli med rett hjem fra skolen/SFO på torsdag" gjøres stort sett pr sms eller telefon, etter ønske fra ungene.

Ofte treffer man jo ikke foreldrene, og da er det vel greit å skrive lapp.

Men jeg ville skrevet ned mobilnummeret mitt på lappen, slik at de kunne ringe eller sende melding.

Det er synd at alt skal være så hemmelig at man ikke kan få nummeret til andre foreldre i barnehagen eller på skolen, men nå har vi utvekslet nummer med de mest aktuelle foreldrene.

Resultatet er at når foreldrene henter i barnehagen og spørsmålet om å bli med hjem kommer, ringer man med en gang og spør om det er greit at barnet blir med hjem.

Jeg tror barna syns det er gøy å få gå hjem sammen med vennen av og til.

Ofte treffer man jo ikke foreldrene, og da er det vel greit å skrive lapp.

Men jeg ville skrevet ned mobilnummeret mitt på lappen, slik at de kunne ringe eller sende melding.

Det er synd at alt skal være så hemmelig at man ikke kan få nummeret til andre foreldre i barnehagen eller på skolen, men nå har vi utvekslet nummer med de mest aktuelle foreldrene.

Resultatet er at når foreldrene henter i barnehagen og spørsmålet om å bli med hjem kommer, ringer man med en gang og spør om det er greit at barnet blir med hjem.

Jeg tror barna syns det er gøy å få gå hjem sammen med vennen av og til.

Vi har fått klasseliste på skolen, med barnets navn og ett telefonnr. Får ikke dere det?

Det som ikke er lov, er å lage en liste som kobler foreldre og barn. Men i barnehagen får vi det likevel, etter å ha signert på at det er OK

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...