Gå til innhold

Våken om natta

Anbefalte innlegg

Gjest trøtt og sliten mamma

Min sønn på 3,5 mnd er våken flere timer om natta. Han våkner for dagen halv 7 og det er greit, bare han hadde sovet de timene mellom 3 og 5.

Jeg orker ikke dette mer, i tillegg til å være våken den perioden så spiser han ofte. Jeg fullammer.

Hvordan få han til å sove hele natta?

Han legge seg for natta klokka 19, da er han trøtt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Hvor ofte spiser han mellom 19 og 03?

Alle barn er forskjellige, men når mine barn var så små, hadde de ikke 11 - 12 timers natt (med natt mener jeg allikevel avbrutt av amming). Åtte timer er kanskje ikke så galt, og så et par våkne timer før morgenduppen? Det kommer jo an på hvor mye han sover om dagen også, og hvor stort søvnbehov han har. Det er deilig med barn som sovner om kvelden, men han er kanskje for liten til å ha så lang natt. Kanskje.

Dere får prøve dere frem, og bytte på å ta våkenperioden. Med en to timers våkenperiode hver natt, må pappaen i hvertfall ta feks tre av syv netter i uken selv om han jobber, med mindre du får til å sove mye om dagen. Hvis ikke går man lett inn i en depresjon av for lite søvn.

Dere får være flinke til å prioritere søvn fremfor det meste annet på kveldstid, hvis du legger deg like etter baby noen kvelder i uken, og lar pappaen gi utpumpet melk på flaske før han legger seg, får du noen netter med ganske mye søvn, selv om det sosiale livet og husarbeidet blir lagt dødt..

Definer natt med stillhet og mørke, og dag med lys og lyd. Bruk radio om dagen og helt dekkende rullgardiner om natten, slik at baby ikke blir forvirret av lyse vår- og sommernetter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217399
Del på andre sider

Jeg synes ikke du kan forvente at han skal sove fra kl 19 til kl 7. Min førstefødte sov hele natta fra hun var 1 mnd gammel, men da la vi henne myyye senere på kvelden. Hun sov jo x ganger i løpet av dagen, og det som var godt var at hun sov når det faktisk var natt for oss også. Hun hang delvis i puppen utover kvelden, og var nok mett når hun la seg.

Nr 2 sov ikke hele natta før han var over 2 år... og det første året med han var veldig tungt (siden storesøster våknet i 7-tida og jeg måtte opp om morgenen også).

Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men dersom du klarer å snu litt på døgnrytmen og istedet for å legge han for natta kl 19, så forskyver dere dette til f.eks 21-22, da vil han jo sove til kl 5-6, da har man tross alt litt følelse av at det er morgen :-) (Husker forresten at jeg satt og ventet på at frokost-tv skulle begynne i denne perioden...mimre, mimre... den tid er heldigvis over).

Et annet råd kan jo være å amme han i senga di når han våkner i 3-tida, da er det stille, mørkt, varmt og rolig. Kanskje han da sovner mens du ammer?

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217401
Del på andre sider

Jeg synes ikke du kan forvente at han skal sove fra kl 19 til kl 7. Min førstefødte sov hele natta fra hun var 1 mnd gammel, men da la vi henne myyye senere på kvelden. Hun sov jo x ganger i løpet av dagen, og det som var godt var at hun sov når det faktisk var natt for oss også. Hun hang delvis i puppen utover kvelden, og var nok mett når hun la seg.

Nr 2 sov ikke hele natta før han var over 2 år... og det første året med han var veldig tungt (siden storesøster våknet i 7-tida og jeg måtte opp om morgenen også).

Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men dersom du klarer å snu litt på døgnrytmen og istedet for å legge han for natta kl 19, så forskyver dere dette til f.eks 21-22, da vil han jo sove til kl 5-6, da har man tross alt litt følelse av at det er morgen :-) (Husker forresten at jeg satt og ventet på at frokost-tv skulle begynne i denne perioden...mimre, mimre... den tid er heldigvis over).

Et annet råd kan jo være å amme han i senga di når han våkner i 3-tida, da er det stille, mørkt, varmt og rolig. Kanskje han da sovner mens du ammer?

Lykke til!

"Husker forresten at jeg satt og ventet på at frokost-tv skulle begynne i denne perioden...mimre, mimre... den tid er heldigvis over"

Ja! Snuppa våknet en lang periode kl. 5:30 om morran for pupp og da satt vi i godstolen på stua og hadde en stille morgenstund for oss selv mens vi ventet på frokost-tv og fars og storebrors oppstandelse. :o) Men jeg var som regel dautrøtt ja...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217409
Del på andre sider

Det er svært få babyer på 3,5 mnd som sover hele natta, så det er nok litt drøyt å forvente. Ikke stort du kan gjøre vil jeg tro bortsett fra å amme mye om dagen så mekeproduksj øker og at han sånn sett kanskje får i seg mer på dagtid og ikke blir så sulten på nettene... Og så må du sørge for å sove når babyen sover, det er trolig fordi du ikke gjør det at du blir så sliten. Man må innaerbeide litt andre soverutiner for seg selv når man har en liten baby som ikke sover når vi pleier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217428
Del på andre sider

Lykke til!

Vi har funnet ut etter mye skriking og overtrøtthet at klokka 19-20 er da han tar kvelden. Han har perioder der han sover hele natta, og perioder da han har en våkenperiode. Nå er vi åpenlyst i en slik periode igjen.

Han spiser hver 2. til 3. time og da han våkner rundt 3 får han selvrfølgelig pupp i senga som ved alle andre ganger, men da sovner han ikke igjen.

Jeg synes det er helt greit å stå opp tidlig, men klokka 03 er ikke tidlig, det er midt på natta.

Han sover ikke noe mer/lenger hvis han får flaske på kvelden før han legger seg. Våkner for mat igjen etter 3 timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217430
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte spiser han mellom 19 og 03?

Alle barn er forskjellige, men når mine barn var så små, hadde de ikke 11 - 12 timers natt (med natt mener jeg allikevel avbrutt av amming). Åtte timer er kanskje ikke så galt, og så et par våkne timer før morgenduppen? Det kommer jo an på hvor mye han sover om dagen også, og hvor stort søvnbehov han har. Det er deilig med barn som sovner om kvelden, men han er kanskje for liten til å ha så lang natt. Kanskje.

Dere får prøve dere frem, og bytte på å ta våkenperioden. Med en to timers våkenperiode hver natt, må pappaen i hvertfall ta feks tre av syv netter i uken selv om han jobber, med mindre du får til å sove mye om dagen. Hvis ikke går man lett inn i en depresjon av for lite søvn.

Dere får være flinke til å prioritere søvn fremfor det meste annet på kveldstid, hvis du legger deg like etter baby noen kvelder i uken, og lar pappaen gi utpumpet melk på flaske før han legger seg, får du noen netter med ganske mye søvn, selv om det sosiale livet og husarbeidet blir lagt dødt..

Definer natt med stillhet og mørke, og dag med lys og lyd. Bruk radio om dagen og helt dekkende rullgardiner om natten, slik at baby ikke blir forvirret av lyse vår- og sommernetter.

Han spiser hver 2. til 3. time. Så når han våkner i 3 tida har han fått mat 2 eller 3 ganger allerede. Han får da pupp i senga og jeg gjør jo alt for at han skal sovne igjen, men det gjør han ikke. :( Og hvis han gjør det så våkner han igjen etter 2 minutter.

Vi har funnet ut etter mye skriking og overtrøtthet at klokka 19-20 er da han tar kvelden.

Jeg får ikke sovet noe på dagtid heller når han sover for han må rugges på hvert kvarter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217438
Del på andre sider

Det er svært få babyer på 3,5 mnd som sover hele natta, så det er nok litt drøyt å forvente. Ikke stort du kan gjøre vil jeg tro bortsett fra å amme mye om dagen så mekeproduksj øker og at han sånn sett kanskje får i seg mer på dagtid og ikke blir så sulten på nettene... Og så må du sørge for å sove når babyen sover, det er trolig fordi du ikke gjør det at du blir så sliten. Man må innaerbeide litt andre soverutiner for seg selv når man har en liten baby som ikke sover når vi pleier.

Jeg får ikke sovet når han sover fordi han må rugges på hvert kvarter sånn ca (sover ute i vogn (han sovner ikke noen andre steder)).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217441
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Han spiser hver 2. til 3. time. Så når han våkner i 3 tida har han fått mat 2 eller 3 ganger allerede. Han får da pupp i senga og jeg gjør jo alt for at han skal sovne igjen, men det gjør han ikke. :( Og hvis han gjør det så våkner han igjen etter 2 minutter.

Vi har funnet ut etter mye skriking og overtrøtthet at klokka 19-20 er da han tar kvelden.

Jeg får ikke sovet noe på dagtid heller når han sover for han må rugges på hvert kvarter.

Det er høyst sansynelig en periode som går over, men det er viktig at du ikke sliter deg helt ut i denne perioden.

Så legg deg tidlig, og la pappaen ta det første måltidet (gi melk du pumper ut om morgenen når du har masse melk) og evt stellet etter at du har sovnet, på den måten kan du kanskje få fem timers søvn i strekk før første amming. Får du i tillegg to lurer til i løpet av natten har du sikret deg mot ekstrem søvnmangel. Flasken er altså ikke for at _baby_ skal sove mer, men at _du_ skal kunne hoppe over en amming / oppvåkning.

I helgen (to - tre netter) tar pappaen babyen når / hvis baby ikke sovner igjen etter pupp kokken 3.

Tenk praktisk, og kutt ut alt som ikke er viktig.

Kanskje den som skal få sove må ligge et annet sted noen netter i uken, bytt på dette, da er det bedre definert at den som sover på sofaen skal sove.

Prøv å lage gode og faste rutiner for dagsovingen, hvis dere får til denne bedre, så er han kanskje ikke overtrett like tidlig om kvelden, og dere får snudd litt på døgnet. Be om hjelp på helsestasjonen.

Noen sover best om dagen hvis de trilles tur, jeg gikk "milevis" hver dag med eldstemann, to lange turer hver dag, pluss en liten tur til kaffebrenneriet om morgenen når han tok morgenluren sin to timer etter han våknet om morgenen.

Når jeg i tillegg la meg kjempetidlig hver kveld var det ikke mye som ble gjort av husmorsysler denne tiden, men jeg og babyen fikk til sovingen, og det var det viktigste da.

Hvis det begynner å se ut som det er noen rutiner babyen trives med, hold fast i disse og legg opp dagen rundt dette.

Og definer tydelig skille mellom natt og dag med lyd/stillhet og lys/mørke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217490
Del på andre sider

Vi bor ikke alene på en øde øy. Hva vil vel naboene tenke hvis jeg bare lar han skrike der ute?

Poenget er at han sover dårlig/urolig. Og så lenge han sover dårlig om dagen er det også stor sannsynlighet for at han gjør det på natten. Det er ofte sammenheng mellom dag- og nattesøvn. Naboene tåler sikkert litt skrik -han har ikke vondt av å gråte litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274209-v%C3%A5ken-om-natta/#findComment-2217500
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...