Gå til innhold

Ammetull..! Jeg er helt svett her...

Anbefalte innlegg

Hjelp for et sirkus det har vært i kveld. Og dette ble visst litt langt.. :-(

Jeg har hele tiden syntes at lilleknøtta på 12 uker har spist lite... Hun får bare i gang utdrivning én gang på én pupp pr måltid. Spiser i 5-10 min hver 2-3 time. Jeg kan ikke skjønne at det er nok, men hun har i gjennomsnitt gått opp 150 gram pr uke. Sånn ca. Og det er tiss i bleiene.

I kveld var storebror litt krevende, så lillesøster måtte vente en stund på maten sin. Og da hun endelig skulle få pupp ble hun helt hysterisk fordi det ikke kom melk med en gang. Har opplevd det noen kvelder før også. Gnagde litt, og vrei seg bort og skreik. Måtte roes med smokken - gnagde litt - skreik. Igjen og igjen. Og da melka endelig kom spiste hun ivrig, så hun var helt klart sulten. -- Men det kommer altså bare én utdrivning. Etter det er det tørrmelking, og jeg må bytte pupp. Siden det er kveld og hun bare spiser én utdrivning ellers i døgnet, tar det laaang tid før melka kommer på andre puppen, og hun blir hysterisk på nytt.

Sånn holdt vi på en stund før jeg tinet opp en dæsj morsmelk jeg hadde i fryseren for å gi på flaske. Dette skjønte hun ingenting av. Tygde litt på tuten og fikk i seg kanskje 15 ml på 20 min, men det var det. Roet seg, men ville snart ha pupp igjen, og da var sirkuset i gang på nytt. Ingen utdrivning, og skrik og hyl. Jeg ble helt svett.

Så - hun tar ikke flaska. Har forsøkt det tidligere også. Men jeg får uansett ikke til å pumpe meg noe særlig, så da måtte det blitt erstatning på flaska. Helt OK for meg, men risikerer jo at hun ikke vil ha mm etterpå......

HVA gjør jeg? Nesespray? Nå er det stille her, hun sovna etter å ha blitt båret rundt av pappa en stund...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274401-ammetull-jeg-er-helt-svett-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Hvorfor skal hun få noe annet enn morsmelk når morsmelk er det beste og hvorfor skal du pumpe? Hun legger tilstrekkelig på seg hver uke.

Noen barn spiser 3 minutter hver 3. time, andre spiser en time annenhver time. Mødrene til begge typer barn blir like fortvilet...

Hvis hun synes melka er for treg kan du sette i gang refleksen før du legger henne til (rulle/stryke brystknoppen).

Han hun blir ekstra urolig om kvelden er helt vanlig for alle babyer.

Hvorfor skal hun få noe annet enn morsmelk når morsmelk er det beste og hvorfor skal du pumpe? Hun legger tilstrekkelig på seg hver uke.

Noen barn spiser 3 minutter hver 3. time, andre spiser en time annenhver time. Mødrene til begge typer barn blir like fortvilet...

Hvis hun synes melka er for treg kan du sette i gang refleksen før du legger henne til (rulle/stryke brystknoppen).

Han hun blir ekstra urolig om kvelden er helt vanlig for alle babyer.

Hva mener du..? Hun skal selvsagt helst få morsmelk, ikke bli helt Gro Nylander på meg her. Men jeg klarer ikke pumpe. Jeg skrev jo at hun var helt hysterisk, og har vært det et par kvelder tidligere også. Om det betyr at hun nå krever mer enn jeg kan tilby, må jeg jo finne en løsning. Rulle brystvorte funker ikke, det er jo bare såvidt eksperten selv - babyen - klarer å få i gang utdrivning om kvelden.

Dessuten, om en unge får en flaske erstatning om kvelden og mm resten av døgnet, har det ingenting å si, men hun vil jo ikke ta flaska, so there.

Hva mener du..? Hun skal selvsagt helst få morsmelk, ikke bli helt Gro Nylander på meg her. Men jeg klarer ikke pumpe. Jeg skrev jo at hun var helt hysterisk, og har vært det et par kvelder tidligere også. Om det betyr at hun nå krever mer enn jeg kan tilby, må jeg jo finne en løsning. Rulle brystvorte funker ikke, det er jo bare såvidt eksperten selv - babyen - klarer å få i gang utdrivning om kvelden.

Dessuten, om en unge får en flaske erstatning om kvelden og mm resten av døgnet, har det ingenting å si, men hun vil jo ikke ta flaska, so there.

Prøv med nesespray du.

Jeg kjenner til det der med treg utdrivning. Heldigvis har jeg ei tålmodig lita frøken, men det har skorta på den innimellom her også. Men til tross for at det til tider har vært og er tregt, så har hun kun fått morsmelk som drikke (nå også vann, hun er 8 1/2 mnd) og hun har lagt på seg tilstrekkelig og vel så det ;o)

Men enig med deg, det hjelper ikke å prøve å stimulere selv til utdrivning. Det kunne jeg sikkert gjort en time uten at det kommer en dråpe.

Annonse

Prøv med nesespray du.

Jeg kjenner til det der med treg utdrivning. Heldigvis har jeg ei tålmodig lita frøken, men det har skorta på den innimellom her også. Men til tross for at det til tider har vært og er tregt, så har hun kun fått morsmelk som drikke (nå også vann, hun er 8 1/2 mnd) og hun har lagt på seg tilstrekkelig og vel så det ;o)

Men enig med deg, det hjelper ikke å prøve å stimulere selv til utdrivning. Det kunne jeg sikkert gjort en time uten at det kommer en dråpe.

Takk for svar! Tror du jeg kan få time hos lege på helsestasjonen for resept? Er så langt til fastlegen min.

Takk for svar! Tror du jeg kan få time hos lege på helsestasjonen for resept? Er så langt til fastlegen min.

Det ville ikke vært noe problem på min helsestasjon iallfall, for der er det nesten bestandig lege. Jeg ville ringt helsestasjonen i morgen og spurt.

Ev. om du ikke får der, er det vel mulig å få en telefontime med fastlegen din og får han til å sende en resept til apoteket, så slipper du iallfall å måtte reise lengre enn til apoteket.

Klarer du å masere brystene slik at du selv gjør det klart til du legger frøkna til brystet? (sette i gang utdrivningsprosessen) Det gjorde jeg alltid da mi var lita. Riktignok mye mindre enn 12 uker, men... Gjorde det da hun var nyfødt. Og de klarer seg på en pupp til hvert måltid, men da må det selvfølgelig tømmes helt.

En annen ting som skjer da babyene er slik ca 3mnd er at brystene begynner å finne frem til den melkemengda babyen trenger. Ofte føles dette som om brystet er tomt, men det er melk inni der.

Håper du får skikk på amminga ganske fort, ellers kan du jo ringe ammehjelpa.

Annonse

Det kan godt være at hun har økedager nå, og at det er derfor hun virker sulten og hysterisk. Da er det bare å amme ofte i noen dager, så stabiliserer det seg på et nytt nivå. Så lenge hun legger på seg etter kurven sin og har våte bleier, kan du nok ta det med ro.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "bare én utdriving". Så lenge du utdrivingen har kommet i gang, virker den jo på begge bryst til du er ferdig med ammestunden. Ellers kan du jo selvsagt prøve nesespray, men den gir jo også bare én utdriving.

Sofies mamma

Jeg beklager så mye at jeg svarte deg. Trodde det var greit med råd og tips her. Leste innlegget på nytt i dag og skjønte ikke helt hva som var galt.

Jeg er ingen Gro Nylander, men det er et faktum at det beste for en så liten baby er morsmelk. Noen barn er urolige å amme om kvelden, men om de får i seg så de sover godt og legger på seg, så er det jo greit. Jeg har selv hatt perioder med ammestunder til å bli svett av, så jeg vet hva det betyr.

Om hun krever mer enn du har per i dag klarer de aller, aller fleste å øke produksjonen selv. Ved å legge inn flere måltider et døgn. Å gi tillegg fører til at man får mindre melk, for de aller fleste. Dermed baller det gjerne på seg med problemer.

Hvis du har veldig treg utdr.refl. så ville jeg begynt med nesespray (Syntocinon). Det bør du kunne få per tlf med fastlege (må ha resept).

Jeg beklager så mye at jeg svarte deg. Trodde det var greit med råd og tips her. Leste innlegget på nytt i dag og skjønte ikke helt hva som var galt.

Jeg er ingen Gro Nylander, men det er et faktum at det beste for en så liten baby er morsmelk. Noen barn er urolige å amme om kvelden, men om de får i seg så de sover godt og legger på seg, så er det jo greit. Jeg har selv hatt perioder med ammestunder til å bli svett av, så jeg vet hva det betyr.

Om hun krever mer enn du har per i dag klarer de aller, aller fleste å øke produksjonen selv. Ved å legge inn flere måltider et døgn. Å gi tillegg fører til at man får mindre melk, for de aller fleste. Dermed baller det gjerne på seg med problemer.

Hvis du har veldig treg utdr.refl. så ville jeg begynt med nesespray (Syntocinon). Det bør du kunne få per tlf med fastlege (må ha resept).

Ingen grunn til å bli sarkastisk :-) I det forrige svaret ditt skrev du "Hvorfor skal hun få noe annet enn morsmelk når morsmelk er det beste" - dette er litt på siden av hva jeg spør om, og ligner litt på utspill fra et slags ammepoliti (Gro Nylander) som er fullstendig motstandere av noe som ligner på tillegg.

Sorry for at du tok det ille opp, men det er viktig å ikke stigmatisere dem har problemer med å amme. Dette er mitt andre barn så jeg har en del erfaring fra før, og har etter å ha strevd meg gjennom fullamming av mitt første barn innsett at flaske og mme faktisk kan være et gode, dersom ammingen på en eller flere måter blir problematisk.

Men i dag har jeg altså vært hos legen og fått Syntocinon, så vi satser fullt og helt på pupp foreløpig. :-)

Det kan godt være at hun har økedager nå, og at det er derfor hun virker sulten og hysterisk. Da er det bare å amme ofte i noen dager, så stabiliserer det seg på et nytt nivå. Så lenge hun legger på seg etter kurven sin og har våte bleier, kan du nok ta det med ro.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "bare én utdriving". Så lenge du utdrivingen har kommet i gang, virker den jo på begge bryst til du er ferdig med ammestunden. Ellers kan du jo selvsagt prøve nesespray, men den gir jo også bare én utdriving.

Utdrivningen varer ikke så lenge hos meg, og når jeg pumper gir en slik "flow" som jeg kaller det, ca 15 ml. Hun får sikkert ut litt mer, men når hun bare spiser én flow pr måltid virker det lite på meg. Hun slipper når utdrivningen er over, og når jeg pumper kommer det heller ikke noe særlig mer da.

Men hun går jo opp i vekt, så noe problem er det sikkert ikke. Og hun har klart økedøgn, men vil ikke spise noe særlig mer selv om jeg legger henne til oftere. Bortsett fra på kvelden, da er puppen interessant igjen.

Har fått nesespray i dag, håper det fungerer. :-)

Gjest sjøstjerna

Utdrivningen varer ikke så lenge hos meg, og når jeg pumper gir en slik "flow" som jeg kaller det, ca 15 ml. Hun får sikkert ut litt mer, men når hun bare spiser én flow pr måltid virker det lite på meg. Hun slipper når utdrivningen er over, og når jeg pumper kommer det heller ikke noe særlig mer da.

Men hun går jo opp i vekt, så noe problem er det sikkert ikke. Og hun har klart økedøgn, men vil ikke spise noe særlig mer selv om jeg legger henne til oftere. Bortsett fra på kvelden, da er puppen interessant igjen.

Har fått nesespray i dag, håper det fungerer. :-)

Javisst virker nesespray. i alle fall hadde jeg fin effekt av det. Merket ikke utdrivningen, men merket at brystene ble godt og effektivt tømt av barnet.

Meget godt hjelpemiddel med andre ord.

Sofies mamma

Ingen grunn til å bli sarkastisk :-) I det forrige svaret ditt skrev du "Hvorfor skal hun få noe annet enn morsmelk når morsmelk er det beste" - dette er litt på siden av hva jeg spør om, og ligner litt på utspill fra et slags ammepoliti (Gro Nylander) som er fullstendig motstandere av noe som ligner på tillegg.

Sorry for at du tok det ille opp, men det er viktig å ikke stigmatisere dem har problemer med å amme. Dette er mitt andre barn så jeg har en del erfaring fra før, og har etter å ha strevd meg gjennom fullamming av mitt første barn innsett at flaske og mme faktisk kan være et gode, dersom ammingen på en eller flere måter blir problematisk.

Men i dag har jeg altså vært hos legen og fått Syntocinon, så vi satser fullt og helt på pupp foreløpig. :-)

Da tror jeg at det var jeg som uttrykte meg uklart, du som var lett mottakelig eller det faktum at vi bare skriver, ikke snakker, som gjorde dette veldig dumt.

Jeg har slitt meg gjennom mye amming selv, blitt operert for treg utdr med påfølgende tette melkeganger og og betennelser, vært ammehjelper i mange år (og kommet fram til at noen må ha flaske), gitt tillegg til egne barn. Med andre ord jeg er ikke mot tillegg og jeg er i hevrtfall ikke den som stigamtiaserer en med amme-problemer.

Jeg mente at så lenge ammingen fungerer tross kråking ved puppen så er det bedre å holde på det. Tillegg er ikke en fiende, men det er et faktum at når man gir tillegg så går gjerne produksjonen ytterligere ned. Derfor er det greit å prøve alle muligheter før man tyr til flaske.

Nesespary pleier være veldig effektivt. Men mange må bruke mye og flere ganger per amming.

Javisst virker nesespray. i alle fall hadde jeg fin effekt av det. Merket ikke utdrivningen, men merket at brystene ble godt og effektivt tømt av barnet.

Meget godt hjelpemiddel med andre ord.

Virker som den funker ja. Ikke så kraftig som når det skjer naturlig, men hun spiste bra og har roet seg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...