Gå til innhold

Emla-krem (virketid)

Anbefalte innlegg

Seksåringen skal ta blodprøve imorgen og vi har fått tak i Emla-krem for å bedøve stikkområdet. Kremen må taes på minst en time før hun tar sprøyta. Hvor tidlig før kan man ha på kremen? Hun skal på skolen først og blir henta der ca 20 min før sprøyta skal taes. Kan jeg ta på henne emlakremen klokka 8.15 (ved levering til skolen) og regne med at virkningen fortsatt er der ved halv tolv tida? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i pakningsvedlegget. Skal ikke sitte på mer enn 5 timer, eller noe i den duren. I ditt tilfelle går nok dette bra. Tips: ta med en våtserviett, og fjern kremen minst 15 minutter FØR stikket, pga at kremen gjør at blodårene krymper = vanskelig å få oppdraget utført.

Min tabbe: jeg visste ikke noe om dette med fjerning av kremen, så ungen måtte stikkes i den andre armen, som jeg ikke hadde smørt Emla-krem på...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2218831
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1177616352' post='3600474]

Det står i pakningsvedlegget. Skal ikke sitte på mer enn 5 timer, eller noe i den duren. I ditt tilfelle går nok dette bra. Tips: ta med en våtserviett, og fjern kremen minst 15 minutter FØR stikket, pga at kremen gjør at blodårene krymper = vanskelig å få oppdraget utført.

Min tabbe: jeg visste ikke noe om dette med fjerning av kremen, så ungen måtte stikkes i den andre armen, som jeg ikke hadde smørt Emla-krem på...

Snuppa tok blodprøver for ikke så lenge siden og hun hadde på Emla-krem og plaster. Det ble tatt av da vi kom inn på laben og de hadde ingen problemer med å finne blodåren på henne i alle fall.

Men jeg har hørt det du sier, at blodårene kan bli vanskeligere å finne ved bruk av Emla-krem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2218874
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1177616352' post='3600474]

Ojsann! Takk for godt råd:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2218946
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det med blodprøven da? Kan jo være skummelt for både store og små

:-(

Ja, det var skumle greier ;-)

Vi tok på emla-plasteret klokka 08.00, før hun ble kjørt til skolen. Femten minutter før vi gikk inn til legen, vaska jeg av kremen. Hun ble mer og mer spak ettersom det nærma seg stikket... Inne hos legen begynte hun å gråte. Ville absolutt ikke ha noe stikk i arma, nei :-(

Legen forklarte at hun ikke kom til å kjenne noe som helst, men hun stolte ikke helt på det. Etter endel lokking, luring, lovnader om premie, ekstra lege som holdt henne fast osv..så gav hun seg heldigvis. Hun måtte til en viss grad holdes fast, men roa seg ganske bra slik at de fikk stukket. Gråten stilna når de stakk. Var visst ikke vondt allikevel;-) Det vondeste var det stramme "beltet" på overarma, men det var heller ikke vondt ;-)

Neste gang går det garantert helt fint:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2219337
Del på andre sider

Gjest Legesekretøsen

Ja, det var skumle greier ;-)

Vi tok på emla-plasteret klokka 08.00, før hun ble kjørt til skolen. Femten minutter før vi gikk inn til legen, vaska jeg av kremen. Hun ble mer og mer spak ettersom det nærma seg stikket... Inne hos legen begynte hun å gråte. Ville absolutt ikke ha noe stikk i arma, nei :-(

Legen forklarte at hun ikke kom til å kjenne noe som helst, men hun stolte ikke helt på det. Etter endel lokking, luring, lovnader om premie, ekstra lege som holdt henne fast osv..så gav hun seg heldigvis. Hun måtte til en viss grad holdes fast, men roa seg ganske bra slik at de fikk stukket. Gråten stilna når de stakk. Var visst ikke vondt allikevel;-) Det vondeste var det stramme "beltet" på overarma, men det var heller ikke vondt ;-)

Neste gang går det garantert helt fint:-)

Tips til en annen gang:

Ikke snakk så mye om den blodprøven og styr med plaster og greier... Det er så dumt! "du skal få på bedøvelse du, slik at du ikke kjenner noe"

Si heller at "nå skal vi ta blodprøve, det stikker litt, men du som er så tøff klarer dette..."

Det dummeste er å begynne å forberede og snakke om denne sprøyten på forhånd, ofte en fdag eller to før man skal til legen, det har aldri jeg skjønt meg på!

Jobber selv på et legekontor og de tøffeste barna er de som ikke visste om dette på forhånd, og som plutselig bare sitter der i stolen:o)

Snakk masse og gi beskjed om at det er ok å gråte (men si det kun hvis barbet begynner å gråte, ikke før, da skremmer du... i utgangspunktet er det jo ingenting å gråte for)

Jeg liker de mammaene/pappaene som setter seg i stolen, tar barnet på fanget, holder grep om arm og hodet og sier nå tar vi blodprøve...:o) De værste er de som sitter å diller og duller og lover premier og is osv. Da får jeg litt hetta for å være ærlig!!!

Så sånn var det sagt:o) Med fare for å virke som en heks:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2221235
Del på andre sider

Tips til en annen gang:

Ikke snakk så mye om den blodprøven og styr med plaster og greier... Det er så dumt! "du skal få på bedøvelse du, slik at du ikke kjenner noe"

Si heller at "nå skal vi ta blodprøve, det stikker litt, men du som er så tøff klarer dette..."

Det dummeste er å begynne å forberede og snakke om denne sprøyten på forhånd, ofte en fdag eller to før man skal til legen, det har aldri jeg skjønt meg på!

Jobber selv på et legekontor og de tøffeste barna er de som ikke visste om dette på forhånd, og som plutselig bare sitter der i stolen:o)

Snakk masse og gi beskjed om at det er ok å gråte (men si det kun hvis barbet begynner å gråte, ikke før, da skremmer du... i utgangspunktet er det jo ingenting å gråte for)

Jeg liker de mammaene/pappaene som setter seg i stolen, tar barnet på fanget, holder grep om arm og hodet og sier nå tar vi blodprøve...:o) De værste er de som sitter å diller og duller og lover premier og is osv. Da får jeg litt hetta for å være ærlig!!!

Så sånn var det sagt:o) Med fare for å virke som en heks:o)

Er i grunnen ganske enig med deg og vi pleier å gjøre det sånn. Problemet var nå at jenta lurte på hva vi skulle gjøre hos legen. Jeg forklarte at hun skulle ta blodprøve. Hun krevde selv å få emlaklem da hun hadde positiv erfaring med dette i forbindelse med sprøyte når hun tok mandlene.

Vel inne hos legen begynte hun å gråte og sparka og slo når jeg holdt henne fast på fanget mitt i stolen. Jeg sa som det var, at hun _måtte_ ta prøven uansett og at det beste var om hun kunne sitte rolig (hun har skrekk for alt som har med blod å gjøre). Tilslutt kapitulerte hun og vi fikk tatt prøven. Tror ikke jeg kunne gjort det på andre måter i denne situasjonen...

Storesøster på ni tok også blodprøve samtidig. Hun ville ikke ha emlakrem og tok bloprøven uten problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274404-emla-krem-virketid/#findComment-2221256
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...