janeymor Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Så har jeg sluttet med ammingen av veslemor (1 år) og det er både deilig og vemodig. Nå er det en uke siden jeg sluttet helt og en måned siden jeg startet nedtrappingen (hatt mye melk) Har fremdeles melk i brystene og det er sikkert ikke så uvanlig, men begge brystene er litt ømme og vonde. Kjenner at de ikke er "fulle" lenger, men har ømme punkter på brystene. Når jeg har gått lenge uten å amme før, har jeg fått ømme kuler/knuter i brystene som har forsvunnet idet vesla har sugd unna det verste presset og det er disse kulene jeg kjenner nå. Det er ikke brystbetennelse nå for det har jeg uheldigvis hatt flere ganger før. Er livredd for å få trekk på brystene nå for å slippe ny brystbetennelse. Vil dette gi seg eller må jeg gjøre noe spesiellt? Synes det er vanskelig og vondt å håndpumpe. Tenkte å ringe ammehjelp eller helsestasjon, men ville spørre her først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274644-ammeslutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwerty2 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei. Sliter med samme problem som deg egentlig, godt å høre at andre har det på samme måten. Gutten min er nå 7 mnd, jeg er 4 mnd gravid med neste og kunne tenke meg et avbrekk i melkinga. Har brukt elektrisk pumpe hele tiden, da gutten ikke ville gjøre jobben:) Nå sliter jeg. Prøvde å slutte pumpinga for 1 mnd siden, det gikk som med deg, kuler og ømme bryster. Var så ille at jeg trodde det var betendelse, fikk beskjed av doktoren å bare pumpe, melka måtte ut... så satt jeg der i 4 dager og pumpa som en gal til det endelig var tomt for kuler, og hva skjer... jo... melka kommer i flommer nå.. har jo stimulert til de store grader.. synes det er vanskelig å slutte av. hver gang jeg prøver å trappe ned, så går det bare timer før kulene kommer igjen og verken begynner.. og så må jeg pumpe likevel. prøver med bare litt, men det går bare 1 time og så dukker kulene opp igjen.. Kunne vært så enkelt å tatt piller og fått slutt på det, men pga graviditeten får jeg ikke ta pillene for melkeslutt og må derfor klare det på egenhånd. Jeg er jo ikke mye til hjelp for deg her, men "henger meg på" debatten i tilfelle noen kan komme med noen gode råd.. Lykke til! Til oss begge:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274644-ammeslutt/#findComment-2226579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fremtidsrettet Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hei. Sliter med samme problem som deg egentlig, godt å høre at andre har det på samme måten. Gutten min er nå 7 mnd, jeg er 4 mnd gravid med neste og kunne tenke meg et avbrekk i melkinga. Har brukt elektrisk pumpe hele tiden, da gutten ikke ville gjøre jobben:) Nå sliter jeg. Prøvde å slutte pumpinga for 1 mnd siden, det gikk som med deg, kuler og ømme bryster. Var så ille at jeg trodde det var betendelse, fikk beskjed av doktoren å bare pumpe, melka måtte ut... så satt jeg der i 4 dager og pumpa som en gal til det endelig var tomt for kuler, og hva skjer... jo... melka kommer i flommer nå.. har jo stimulert til de store grader.. synes det er vanskelig å slutte av. hver gang jeg prøver å trappe ned, så går det bare timer før kulene kommer igjen og verken begynner.. og så må jeg pumpe likevel. prøver med bare litt, men det går bare 1 time og så dukker kulene opp igjen.. Kunne vært så enkelt å tatt piller og fått slutt på det, men pga graviditeten får jeg ikke ta pillene for melkeslutt og må derfor klare det på egenhånd. Jeg er jo ikke mye til hjelp for deg her, men "henger meg på" debatten i tilfelle noen kan komme med noen gode råd.. Lykke til! Til oss begge:) Til Qwerty2 Å slutte å amme en baby på 7 måneder er altfor tidlig !! Du klager over at det ikke stopper, det bør det ikke heller ! Om du så ammer i 2 år sammenhengende kan du tenke på at du gjør deg selv en stor tjeneste i forhold til at du har mindre sjanse for brystkreft senere i livet. Det er bra å amme både for barnet og deg. Dessuten tror jeg at graviditeten vil stoppe melkeproduksjonen etterhvert ( men dette er noe jeg ikke vet, bare tror). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274644-ammeslutt/#findComment-2228602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwerty2 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Til Qwerty2 Å slutte å amme en baby på 7 måneder er altfor tidlig !! Du klager over at det ikke stopper, det bør det ikke heller ! Om du så ammer i 2 år sammenhengende kan du tenke på at du gjør deg selv en stor tjeneste i forhold til at du har mindre sjanse for brystkreft senere i livet. Det er bra å amme både for barnet og deg. Dessuten tror jeg at graviditeten vil stoppe melkeproduksjonen etterhvert ( men dette er noe jeg ikke vet, bare tror). Hadde du visst hvor slitsomt og ikke minst hvor vondt det er å amme mens en er gravid hadde du aldri sagt dette! Jeg er nå 5 mnd på vei snart, og brystene er veldig ømme (det var de med forrige graviditet også). Jeg er megasliten kroppslig og orker ikke tanken på ammingen. Jeg har bare pumpet - men å sitte med den durende pumpa døgnet rundt når en er megasliten er ikke noe gøy! gutten har fått all melken min + morsmelkerstatning i 7 mnd nå og jeg vet at mange avslutter etter 6 mnd som visstnok er det tidligste de anbefaler å avslutte amming. (skjønn det riktig, det TIDLIGSTE - jeg vet det er bare et + å amme så lenge som mulig) - men jeg sitter der med voksende mage og har ingen planer om å amme 2 stk! Gutten min er stor nok (større enn de fleste på sin alder, (på IQ måten, ikke str måten, der er han ganske normal) og ja, om han har godt av det, så TRENGER han det ikke. Ikke når det skal gå utover megselv. Jeg skal tross alt passe han dagen lang mens jeg selv går gjennom en ny graviditet. Jeg gir heller gutten det jeg kan med å være våken og klar selv, enn at han skal få tyne ut de siste dråpene mine og at jeg selv blir så sliten at han blir rett og slett overlagt til seg selv! Er det noe bedre da? Sorry, ble litt provosert, men jeg er så utrolig sliten og trenger selv en pause i ammingen før jeg starter på nytt igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274644-ammeslutt/#findComment-2229481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hadde du visst hvor slitsomt og ikke minst hvor vondt det er å amme mens en er gravid hadde du aldri sagt dette! Jeg er nå 5 mnd på vei snart, og brystene er veldig ømme (det var de med forrige graviditet også). Jeg er megasliten kroppslig og orker ikke tanken på ammingen. Jeg har bare pumpet - men å sitte med den durende pumpa døgnet rundt når en er megasliten er ikke noe gøy! gutten har fått all melken min + morsmelkerstatning i 7 mnd nå og jeg vet at mange avslutter etter 6 mnd som visstnok er det tidligste de anbefaler å avslutte amming. (skjønn det riktig, det TIDLIGSTE - jeg vet det er bare et + å amme så lenge som mulig) - men jeg sitter der med voksende mage og har ingen planer om å amme 2 stk! Gutten min er stor nok (større enn de fleste på sin alder, (på IQ måten, ikke str måten, der er han ganske normal) og ja, om han har godt av det, så TRENGER han det ikke. Ikke når det skal gå utover megselv. Jeg skal tross alt passe han dagen lang mens jeg selv går gjennom en ny graviditet. Jeg gir heller gutten det jeg kan med å være våken og klar selv, enn at han skal få tyne ut de siste dråpene mine og at jeg selv blir så sliten at han blir rett og slett overlagt til seg selv! Er det noe bedre da? Sorry, ble litt provosert, men jeg er så utrolig sliten og trenger selv en pause i ammingen før jeg starter på nytt igjen Når du skal slutte med pumpingen, bør du trappe ned gradvis. Jeg vet ikke hvor ofte du pumper, og hvor lenge du pumper på hvert bryst, men uansett ville jeg ha forsøkt følgende: Når du pumper, ikke pump "helt tomt", men slutt når den største flommen har gitt seg. La det gå litt lenger tid mellom hver pumping, slik at det blir en pumping mindre pr.dag enn tidligere. Kutt gradvis ned antall pumpinger til det bare er 1-2 ganger pr dag. Da kan du slutte helt, bare klemme ut litt melk hvis du får kuler eller spreng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274644-ammeslutt/#findComment-2229570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.