Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden lenger ned. Slik jeg forstår det er det 10-20 ord en 2åring skal kunne (si og forstå). Jeg syns dette var utrolig lite. Trodde det skulle være ca 200 ord. Tar jeg så feil? Eller er 10-20 ord det absolutte minimum? Har nemlig hørt 200 ord før. Frøkna vår er nådd det stadiet og hun har igjen 2 mnd før hun fyller 2 år. Hun bruker og forstår ca 200 ord nå. Er dårlig til å sette sammen setninger, men hun har begynt med to og to ord nå, såvidt med tre ord. Hun har også veldig mange lyder inne slik som kj- lyd og hun trener fælt på å si r ... Så hvor mange ord bør egentlig 2 åringer kunne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274682-ordfor%C3%A5d-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har nevnt tidligere om 10-20 ord er et minimum av hva en absolutt bør kunne ved 2-års alder ja. Hos datra mi eksploderte det 3 mnd før hun fylte 2 år, og hun lærte seg 5-10 nye ord hver eneste dag. Ved 2-årsdagen kunne hun si mange 3-ords setninger og av og til 4-ords setninger, men med svært få korte ord/hjelpeord/bindeord eller hva det heter. Nå er hun snart 2 år og 2 mnd, og det er både 5 og 6-ords setninger og hun sier veldig ofte alle de små ordene som hører hjemme i en ordentlig setning i tillegg.

Det er ekstremt varierende dette. Jeg tror det varierer mye mer på snakking enn på gåing, og det er jo normalt å begynne å gå både som 10-mnd, 15 mnd og 18 mnd. Noen går ingenting den ene dagen og helt støtt og hele tiden neste dag, mens andre går et skritt, så et skritt til noen dager etter, så kanskje 4 vaklende skritt, og bruker 3-4 uker før de går støtt fremfor å krabbe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274682-ordfor%C3%A5d-igjen/#findComment-2221043
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...