Gå til innhold

Problemer med nabobarn

Anbefalte innlegg

Nabojenta stjeler min datters venner når de er på besøk hos oss. Er de ute og leker, så vis! så er inne hos nabojenta. Da får ikke min datter være med. Det skjer ikke bare en gang, men er et mønster som gjentar seg. Datteren min sliter med å bli inkludert av nabobarna (gjelder flere), og det hjelper ikke akkurat at denne jenta ødelegger når hun endelig har noen noen å leke med. På skolen leker de ikke sammen, der har datteren min heldigvis noen andre venner.

Nabojenta er rett og slett ikke særlig snill. Jeg blir mektig provosert av henne. Hun skryter og er oppesen. I tillegg er hun veldig skoleflink, og vet å sno seg. Hun gjør jenta mi trist titt og ofte. Hva gjør jeg?

De går i samme klasse, i småskolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274684-problemer-med-nabobarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lyspæra65

Hva er grunnen til at de andre barna velger denne nabojenta i stedet for din datter da? De har vel egne meninger de også? Er det noe ved din datters oppførsel som gjør at andre barn heller velger andre?

Ofte så er slike unger slik hjemme, så kan godt være mor/far tillatter både godteri og se film/spille mye hos dem, så da går så klart "alle" tid for å gjøre det, spiller ingen rolle hvem de er med..

Jeg ville tatt en prat med mora til ungen, og sagt at hun virker som en grei jente, men har denne uvanen med å ta med seg venner og "styre" leken slik hun vil, og at hun da bevisst utestenger en person, om det er noe mellom dem prøv å finn utav det så det kan løses. Kanskje moren er totalt uvitenden om denne oppførslen, en del slike unger er englebarn hjemme, derfor du må trå litt forsiktig og si at du syns dattera er grei men at du lurer på hvorfor hun utestenger osv..

Gjest Teatrika

Ofte så er slike unger slik hjemme, så kan godt være mor/far tillatter både godteri og se film/spille mye hos dem, så da går så klart "alle" tid for å gjøre det, spiller ingen rolle hvem de er med..

Jeg ville tatt en prat med mora til ungen, og sagt at hun virker som en grei jente, men har denne uvanen med å ta med seg venner og "styre" leken slik hun vil, og at hun da bevisst utestenger en person, om det er noe mellom dem prøv å finn utav det så det kan løses. Kanskje moren er totalt uvitenden om denne oppførslen, en del slike unger er englebarn hjemme, derfor du må trå litt forsiktig og si at du syns dattera er grei men at du lurer på hvorfor hun utestenger osv..

Var denne kanskje ment til trådstarter? :-)

Gjest efoll

Hva er grunnen til at de andre barna velger denne nabojenta i stedet for din datter da? De har vel egne meninger de også? Er det noe ved din datters oppførsel som gjør at andre barn heller velger andre?

Det du spør om der vet jeg jo ikke. Jeg som mor kan ikke forstå hvorfor den jenta er mer populær enn mitt barn. Med jkeg vet at nabojenta ikke er helt enkel, hun lager mye styr blant jentene i klassen. Dette vet jeg etter en prat med læreren. Jeg tror også at datteren min er omgjengelig og grei, noe annet kan jeg nesten ikke tro om min egen datter, inntill jeg hører noe annet, selvsagt. Hvilket jeg aldri har hørt. Men jenta mi kan være litt sjanert og har ikke de hippeste spillene og sånt. Hun vil gjerne leke (8 år), mens de andre vil spille play station etc.....

Gjest Teatrika

Det du spør om der vet jeg jo ikke. Jeg som mor kan ikke forstå hvorfor den jenta er mer populær enn mitt barn. Med jkeg vet at nabojenta ikke er helt enkel, hun lager mye styr blant jentene i klassen. Dette vet jeg etter en prat med læreren. Jeg tror også at datteren min er omgjengelig og grei, noe annet kan jeg nesten ikke tro om min egen datter, inntill jeg hører noe annet, selvsagt. Hvilket jeg aldri har hørt. Men jenta mi kan være litt sjanert og har ikke de hippeste spillene og sånt. Hun vil gjerne leke (8 år), mens de andre vil spille play station etc.....

Da har du nok grunnen der. Det er vel strengt tatt sjelden at barn velger bort andre barn pga personlighet (bortsett fra i ekstreme tilfeller da:-) ) - men de leker med de barna som har de aktivitetene som de har lyst til å drive med.

Jeg hadde en episode med min datter i fjor, det er ei nabojente her som min datter (og mange andre også) ikke er så veldig glad i, men plutselig begynte min datter å være mye hos henne. Jeg synes det var koselig at denne jenta kanskje hadde forandret væremåte og de andre barna ville leke med henne. Men så viser det seg at min datter gjerne ville hoppe på trampoline, og alle de andre venninnene som hadde dette var på ferie;-) Huff da, men jeg hadde en liten alvorsprat med min datter da....

Annonse

Gjest efoll

Da har du nok grunnen der. Det er vel strengt tatt sjelden at barn velger bort andre barn pga personlighet (bortsett fra i ekstreme tilfeller da:-) ) - men de leker med de barna som har de aktivitetene som de har lyst til å drive med.

Jeg hadde en episode med min datter i fjor, det er ei nabojente her som min datter (og mange andre også) ikke er så veldig glad i, men plutselig begynte min datter å være mye hos henne. Jeg synes det var koselig at denne jenta kanskje hadde forandret væremåte og de andre barna ville leke med henne. Men så viser det seg at min datter gjerne ville hoppe på trampoline, og alle de andre venninnene som hadde dette var på ferie;-) Huff da, men jeg hadde en liten alvorsprat med min datter da....

Hva slags "personlighet" har barn som de andre ikke vil leke med?

Gjest Teatrika

Hva slags "personlighet" har barn som de andre ikke vil leke med?

Kanskje "personlighet" var feil uttrykk, men jeg tenkte på type bortskjemte barn som blir sure og furtete når de ikke får viljen sin, som ikke låner bort lekene sine, som er sjefete og herskete eller som forteller åpenbare løgner... Dette er i alle fall min erfaring mtp den jenta jeg fortalte om i det andre svaret mitt. Dette er grunner til at andre barn ikke vil leke med henne...

Det er frygteligt trist hvis ungerne slider med at få venskaber og besøg til at fungere - det er virkeligt noget som kan gøre forældre-hjertet ondt og som det kan være vanskeligt at se på.

Allerførst så ville jg pladsere mig forsigtigt så jeg kunne iagttage ungerne når de har besøg, høre samtalerne som går og se hvordan legen fungerer. Måske er det sådan at de stikker over til nabopigen fordi legen ikke fungerer. Måske keder de sig og mangler noget at lege med. Nogen unger har en tendens til at ville bestemme alt i legen, og det kan andre jo blive træt af. Måske er det nabopigen som er "ufin" og lokker dem til sig. Eller måske er du istand til at se en helt anden grund, når du iagttager dem. -

Hvis det faktisk er nabodatteren som "lokker" - hvad så med at snakke med hende og hendes forældre om det. Inviter dem over i jeres have over en kop saftevand/kaffe og snak med dem om det. Antageligt så oplever de problemstillingen anderledes end dig, men derfor behøver det jo ikke være uproblematisk for dem heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...