Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jubalong70

Jeg har to jenter som er 6 og 7 år gamle. Begge to synes det er helt greit å hoppe nakne rundt her hjemme. De gleder seg veldig til det blir sommer og de kan løpe nakne rundt i hagen også.

Så begynte jeg å tenke litt på når det er vanlig at de begynner å synes det er flaut at andre ser dem nakne. Eldste blir 8 i løpet av året og går i 2. klasse. Hun finnes ikke sjenert. Og hun som ble 6 i år gjør det i alle fall ikke.

Det skal sies at pappa'n og jeg ikke er sjenerte heller, og barna er vant til å se oss nakne i forbindelse med av- og påkledning.

Jeg husker ikke når jeg ble sjenert på den måten.

Og bare så det er sagt, jeg er ikke bekymret :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274760-n%C3%A5r-blir-de-sjenerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poden er 8,5 og har vært sjenert i et par år tror jeg. Han liker ikke at noen ser tissen hans og jeg husker han syntes det var litt ekkelt å skulle sifte sammen med de andre guttene i klassen i fjor da de var i svømmehall.

Snuppa er 6,5 år og finnes ikke sjenert på den måten når det gjelder folk hun kjenner.

jubalong70

Mine jenter er nå ti og tolv år. Jeg tror det var rundt syv-åtteårsalderen de sluttet å gå nakne ute. Inne går de nakne enda.

Ble de fortalt at de ikke skulle gå ute nakne da? Hagen vår er veldig usjenert, og jeg ser egentlig ikke noen grunn til at de ikke kan få gå nakne her, hvis de vil.

jubalong70

Poden er 8,5 og har vært sjenert i et par år tror jeg. Han liker ikke at noen ser tissen hans og jeg husker han syntes det var litt ekkelt å skulle sifte sammen med de andre guttene i klassen i fjor da de var i svømmehall.

Snuppa er 6,5 år og finnes ikke sjenert på den måten når det gjelder folk hun kjenner.

Eldste er på svømming med klassen hver uke og jeg har ikke hørt noe om at hun synes det er flaut å skifte sammen med dem - enda.

Men det kommer nok :)

Annonse

Jeg husker ikke om et var sommeren han fylte 7 eller sommeren han fylte 8 at det var slutt på å bare dra av seg badebuksa på stranda for å kle på seg tørt tøy etterpå. Fra da av måtte han ha på håndkle rundt.

Vi sa ingenting om at han måtte dekke seg til - dette kom av seg selv.

Gjest togli

Eldstejenta begynte å bli litt sjenert for å vise seg naken ifjor når hun var rundt 8 år gammel. Av den grunn har mellom søster (straks 7 år) skjønt at det er grunn til å være sjenert også ;-)

Her hjemme viser de seg nakne uten problemer, men begge har helst på seg truse med det samme de har gått ut fra dusjen etc. (går nødig fra badet til rommet sitt uten trusa på).

Gjest Fotoline

Min stedatter begynte å vakle litt i fjor sommer. Hun fylte ni den våren.

På badestranden kunne hun godt skifte helt uten å dekke seg til, men jeg tror det var bare for å demonstrere hvor mye mer pysete vi var enn henne. Det var til vi fortalte henne at det er ulovlig for voksne mennesker å gå nakne rundt på stranden.....

Men hadde vi venner på besøk på kveldene og hun stod opp i bare trusa for å tisse, så var det jogging inn på badet mens hun holdt for "puppene"!

Gjest prust

I fjor sommer, da gutten min var 7 år, begynte han å ha håndkle rundt seg når han skiftet. Å løpe naken i hagen har han nok ikke gjort siden han var 5-6 - men når vi er helt alene på stølen, oppe på fjellet, så har ungene løpt nakne rundt, også han i fjor, da han var 7. Aner ikke om han kommer tilå gjøre det til sommeren.

Så deilig egentlig!

Vi har overhodet ikke et anstrengt forhold til nakne kropper her hjemme, men vår 8 åring ville allerede i siste året på bhg, ikke kle av seg.

Nå, når han har hatt svømming i skolen (2.trinn) har det vært et mareritt for ham å skifte og dusje naken sammen med de andre guttene.

Det kan jo være fordi det er en gjeng gutter i klassen som er ekle, og som ler av endel gutter (du vet, peker og ler seg i hjel) Det får jo ikke akkurat små gutter til å føle seg vel.

På hjemmebane er det ikke noe problem med nakenhet og sjenanse.

Med jenter vet jeg sannelig ikke nei, men mine nieser på 7 og 10 har jeg aldri merket den store sjenansen nei......

Annonse

Rhea Silvia

I fjor meket jeg det på den eldste, da var hun 9,5 år. Stor forskjell fra sommeren før. egentlig rart for hun har alltid vert sjendert på andre måter.

Sønnen min hadde en periode i fjor ( 7 år), men det gikk fort over. Jeg lurer på hvordan han er i sommer.

Ingen av dem har noen problemer med å skifte i gardrober med andre.

Gjest tidlig sjenert.

Min jente var 7 år når hun begynte å reagere på nakenhet. Sommeren hun var 8 år så var hun veldig redd for at andre skulle se henne skifte badetøy på stranda osv.

Hjemme hos oss går vi nakne inne, men aldri ut i hagen for der har vi fullt innsyn.

Gjest helst ikke

Min jente var 7 år når hun begynte å reagere på nakenhet. Sommeren hun var 8 år så var hun veldig redd for at andre skulle se henne skifte badetøy på stranda osv.

Hjemme hos oss går vi nakne inne, men aldri ut i hagen for der har vi fullt innsyn.

Har du ikke på klær inne? Høres litt ok ut det.

jubalong70

Så deilig egentlig!

Vi har overhodet ikke et anstrengt forhold til nakne kropper her hjemme, men vår 8 åring ville allerede i siste året på bhg, ikke kle av seg.

Nå, når han har hatt svømming i skolen (2.trinn) har det vært et mareritt for ham å skifte og dusje naken sammen med de andre guttene.

Det kan jo være fordi det er en gjeng gutter i klassen som er ekle, og som ler av endel gutter (du vet, peker og ler seg i hjel) Det får jo ikke akkurat små gutter til å føle seg vel.

På hjemmebane er det ikke noe problem med nakenhet og sjenanse.

Med jenter vet jeg sannelig ikke nei, men mine nieser på 7 og 10 har jeg aldri merket den store sjenansen nei......

Uff, så leit at de guttene i klassen driver på slik. Det er så unødvendig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...