Gå til innhold

barn allergisk for insektstikk, mor litt bekymre

Anbefalte innlegg

brilleslangen

Jeg har en datter som blir fem år i løpet av sommeren. Ho er allergisk ovenfor insektsbitt. Reagerer vel egentlig på det meste som biter/stikker/suger blod regner jeg med. Blir ho bitt av mange nok innsekter hovner ho bl.a under øynene i tillegg til utslag på bittstedet.

De to siste sesongene har ho derfor gått på cetizirin gjennom hele innsektsesongen forebyggende. Til tross for medisineringen kan ho hovne endel på bittstedet, men da kommer reaksjonen ikke med en gang men feks dagen etter. Feks ved blindingbitt. Hos meg selv hovner det opp med en gang, men etter et par timer er hevelsen borte. Hos datteren min kommer ingen straksreaksjon(antakelig pga allergimedisinen), men når ho våkner dagen etter kan ho ha et hovent område på flere cm diameter rundt bittstedet. Etter at ho begynte med medisinering har ho ikke hovnet rundt øynene. Heldigvis (Før ho fikk medinisering første gang startet innsektssesongen med at ho ble bitt av flere knott, og fikk hevelser nedenfor øynene som gikk helt ned til neseroten)

I månedsskiftet aug/sept i fjor avsluttet vi medisineringen for sesongen fordi jeg trodde insektssesongen var over. Vi hadde jo hatt frostnetter også, og selv merket jeg ingenting til insektene. Et par dager etter at vi kuttet medisinen angret jeg. Ho ble bitt av noe på ryggen og fikk voldsomt utslag. Hevelsen gikk i et belte fra ryggraden og helt ut til siden av ryggen. Ho var ikke klar over at ho var bitt av noe, og ho hadde heller ikke noe særlig ubehag i hevelsen, men det tok 4 dager før hevelsen gikk tilbake til tross for at vi begynte på allergimedisinen igjen. Og når hevelsen var gått ilbake så det ut som ho hadde hatt et brannsår der hevelsen hadde vårt. Brun skrukkete hud. Man kunne se fargeforskjell i huden enda over jul, men nå tror jeg ikke det vises lengre.

Jeg frykter litt for den nye insektsesongen som snart står for døren, og tenker med gru på om ho skulle bli stukket av veps eller bie. Heldigvis pleier er det ikke være så mye av den sorten der vi bor, men de finnes.. Og jeg er bekymret for hvordan reaksjonen blir hvis/når ho blir stukket.

Noen andre her som også har barn som er allergiske ovenfor bitt eller som har noen gode råd?

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Selv er jeg ikke allergisk, men HATER alt av flyveting som kan stikke. Lærte meg fort som barn at beste måten er å unngå dem, de angriper jo ikke (så ofte) helt tilfeldig, man er jo oftest på deres område. Hold henne unna busker og trær hvor slike dyr holder til, la henne heller leke på åpne områder, der samler de seg ikke. Der jeg vokste opp var det en sandlekeplass med gress rundt, og det var mer dyr i gresset pga blomstene, så jeg holdt meg på sanden.

Sandaler er jo bedre enn å gå barføtt, dablir hun ikke stukket under foten om hun tråkker på noe, men de kommer jo fortsatt inn. Lave sommersko er vel kanskje det beste, noe jeg ALLTID tok på meg for å gå i gresset, etterhvert også på sanden/brosteinen rundt (masse maur der!), gikk heller barbeint inne jeg.

Lær henne at om mygg o.l kommer nær, vift dem bort, da forsvinner de, mens dyr som lager lyd (bier og veps), går hun rolig bort fra, da angriper de ikke. Vet det er vanskelig å ikke få panikk av slike dyr, men jeg flytter meg rolig, ev vifter dem bort med en avis, så kan de angripe den og ikke meg.

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Senreaksjoner på insektstikk kan være plagsomme slik du beskriver, men har ikke noe med allergi å gjøre. Dvs. det er liten grunn til at du skal frykte dramatisk straks-reaksjon slik enkelte kan erfare ved bi- og veps- stikk. Men disse senreaksjonene kan dempes ved regelmessig bruk av antihistamin gjennom sesongen slik dere gjorde ifjor sommer. Noen ganger blir det sekundært infeksjon i og rundt insektstikk. Det kan forhindres ved at man legger på et omslag med Pyrisept eller Benzalkon sårvann.

Men det er klart, er man i tvil bør en allergierfaren barnelege se nærmere på allergi-stoffer i blodprøvene hennes.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...