Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å lage egne soverom til de to guttene våre (3 og 5). De har tidligere delt rom men vekket hverandre på morgenen (en er vel A og en B menneske tror jeg!).

Nå har vi det slik: Storebror sover på lekerommet i 1. etasje. I denne etasjen er kjøkken/allrom og det er her vi er til daglig. Her har de alle lekene sine + en seng. Vi og lillebror ligger på to soverom i 2. etasje (kun 2 rom i den etasjen). Vi har vurdert brannfare osv så ønsker ikke diskusjon på det. Rekkehuset er lite, naboer vet hvor han sover, og det er egentlig bare en trapp og en meter mellom rommene våre så vi hører når han hoster.

PROBLEMET:

Storebror ønsker sitt eget rom og vi har to måter og ordne det på. Hvilket ville du valgt? (eller andre alternativ utenom at de må sove på samme rom)

A: Storebror får rommet sitt der vi har lekerom. Vi fordeler lekene til begge rommene (nå er det ganske fullt og kaos på lekerommet hver dag). Han må jo da ha anledning til å lukke døra si for lillebror osv. Lillebror får rommet og lekene sine i 3 etasje. Men jeg tror ikke han kommer til å gå opp der alene på dagtid?

B: Storebror får rommet i 3.etasje og har alle lekene og sine ting der, mens lillebror får rommet i 1.etasje. Men storebror fortsetter å sove i 1. etasje og lillebror i 3. (altså de sover på det rommet den andre har sine leker). Storebror vil nok synes det er godt å ha rom i 3. (er stort!) mens lillebror får lekene sine der vi voksne oppholder oss. Men de må altså sove på omvendte rom pga lillebror er mye våken pga sykdom så han må vi ha i nærheten. Dessuten stoler jeg ikke på lillebror i forhold til kjøkkenet, det gjør vi 100% med storebror.

Hva synes dere? Har lyst å gjøre rommene litt skikkelige så gidder ikke flytte fram og tilbake. Hva tror dere funker??? Hva vil/har dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med storebror i 1. etasje og lillebror i 2. etasje, så kan lillebror få ha noen av lekene sine i stua så han har noe å leke med på dagtid. Eller dere kan drive "følge opp på rommet"-kampanje i en periode for at lillebror skal lære å leke på rommet i 2. etasje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2221901
Del på andre sider

Hva med storebror i 1. etasje og lillebror i 2. etasje, så kan lillebror få ha noen av lekene sine i stua så han har noe å leke med på dagtid. Eller dere kan drive "følge opp på rommet"-kampanje i en periode for at lillebror skal lære å leke på rommet i 2. etasje.

Jeg har tenkt litt på det. Men det er ikke soverom i 2.etasje så da må lillebror ha sine ting i 3. etasje og det blir liksom et stykke unna. Hadde vært lettere med storebror i 3. men da har jeg ikke samme kontroll på "småen" på natta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2221909
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt litt på det. Men det er ikke soverom i 2.etasje så da må lillebror ha sine ting i 3. etasje og det blir liksom et stykke unna. Hadde vært lettere med storebror i 3. men da har jeg ikke samme kontroll på "småen" på natta.

Jeg mente 3. etasje der jeg skrev 2. etasje. :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2221916
Del på andre sider

Sorry, du ville ikke ha noen diskusjon om det men - BRANNFAREN!! Dere ligger i hver deres etasje, og det hadde aldri vært aktuelt hos oss - uansett!! Det er nå uansett det viktigste her da!!

brannfare er gjennomtenkt. Vi bor i rekkehus midt i et byggefelt. Storebror har soverommet i 1.etasje og det er 2 meter fra utgangsdøra. Han har i tillegg stort vindu ut mot "gata". Alle naboene vet hvor han sover og de vet at vi sover i 3.etasje.

Vi har seriekoblet brannalarm og vi har brannstige fra 3.etasje som forøvrig stopper rett utenfor storebror sitt soverom. I 3.etasje er det kun 2 soverom og veranda så her er og enkelt å komme seg ut.

Som jeg nevnte tidligere er det i praksis kun en trapp og en meter mellom vårt og storebror sitt rom, vi hører alle lyder han lager på natta pga dørene står litt åpen.

Joda kanskje bør alle ha soverom i samme etasje men nå er ikke det mulig hos oss. Det er på grunn av brannfare at ikke ungene sover i 3. etasje og vi i 1.

Så altså brannfare var ikke et tema her, men hvordan vi skal løse dette at storebror synes han trenger et eget rom.

Er det hans eget selv når han har alle tingene sine i et men lillebroren sover der? Kan jo nevne at lillebror (og storebror) aldri går ut av sengene på morgenen før vi kommer inn til dem så de kommer ikke til å være på "feil" rom da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2221919
Del på andre sider

Må si at jeg ikke helt forstår det store problemet med å ha egne leker på sitt soverom. Slik er det i vårt hus, og det fungerer kjempefint. Litt bedre å rydde da faktisk. Da er det ikke hans/hennes rot, men mitt rot. Hvilken etg. dere skal velge er litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2222033
Del på andre sider

Om jeg har skjønt dette riktig nå så finnes det et soverom i første etasjen, to soverom i 2 etasje og 1 i 3 etasjen??? Kan ikke guttene da ha hvert sitt soverom i andre etasjen, dere tar det i 3 etasjen, så har de felles lekerom i 1 etasjen?. Tror i hvert fall ikke jeg hadde hatt minstens rom på toppen i forbindelse med lek etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2222140
Del på andre sider

Om jeg har skjønt dette riktig nå så finnes det et soverom i første etasjen, to soverom i 2 etasje og 1 i 3 etasjen??? Kan ikke guttene da ha hvert sitt soverom i andre etasjen, dere tar det i 3 etasjen, så har de felles lekerom i 1 etasjen?. Tror i hvert fall ikke jeg hadde hatt minstens rom på toppen i forbindelse med lek etc.

Hei!

Jeg ser nå at jeg skrev litt feil i hovedinnlegget.

Men altså er det 1 soverom i første etasje (der vi og har kjøkken/allrom og bad og tilbringer omtrent hele dagen).

Så har vi bad og stue og bod i 2.etasje.

I tredje etasje har vi 2 soverom.

Et snodig oppbygget hus som ikke er så stort, men vi trives! Trappa er "midt i huset" slik at det er egentlig bare høyden som er avstanden fra storebror sitt soverom i 1. etasje og vårt i 3. etasje.

Jeg tror jeg har kommet fram til at storebror får soverommet i 1. etasje (han sover på det nå, men det er lekerom for begge). Jeg setter ned den skikkelige sengen hans sammen med litt hyller, litt leker og alt av duplo og lego (storebror sin favoritt for tiden).

Alle andre leker flytter jeg opp på det store rommet som blir lillebror sitt. Så får dette være lekerom en stund. Jeg tror nok storebror og vil leke her på dagtid da de leker godt sammen! Samtidig får storebror sitt "eget" rom nede. Lillebror skal få en hylle på kjøkkenet/allrommet som han kan ha litt leker i der!

Jeg har tenkt at det egentlig ikke er mulig å dele lekene på to rom og si dette er dine og dette dine leker. De har mye felles og lillebror får jo ikke nye leker som storebror allerede har, de må dele. Men så er det noe som storebror/lillebror har fått i spesielle gaver osv som de vet er sine leker. Jeg tror storebror bare vil ha sin definerte plass og mulighet til å lukke døra og det skal han få!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2222176
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg ser nå at jeg skrev litt feil i hovedinnlegget.

Men altså er det 1 soverom i første etasje (der vi og har kjøkken/allrom og bad og tilbringer omtrent hele dagen).

Så har vi bad og stue og bod i 2.etasje.

I tredje etasje har vi 2 soverom.

Et snodig oppbygget hus som ikke er så stort, men vi trives! Trappa er "midt i huset" slik at det er egentlig bare høyden som er avstanden fra storebror sitt soverom i 1. etasje og vårt i 3. etasje.

Jeg tror jeg har kommet fram til at storebror får soverommet i 1. etasje (han sover på det nå, men det er lekerom for begge). Jeg setter ned den skikkelige sengen hans sammen med litt hyller, litt leker og alt av duplo og lego (storebror sin favoritt for tiden).

Alle andre leker flytter jeg opp på det store rommet som blir lillebror sitt. Så får dette være lekerom en stund. Jeg tror nok storebror og vil leke her på dagtid da de leker godt sammen! Samtidig får storebror sitt "eget" rom nede. Lillebror skal få en hylle på kjøkkenet/allrommet som han kan ha litt leker i der!

Jeg har tenkt at det egentlig ikke er mulig å dele lekene på to rom og si dette er dine og dette dine leker. De har mye felles og lillebror får jo ikke nye leker som storebror allerede har, de må dele. Men så er det noe som storebror/lillebror har fått i spesielle gaver osv som de vet er sine leker. Jeg tror storebror bare vil ha sin definerte plass og mulighet til å lukke døra og det skal han få!

Ja, det er viktig at de kan få ha litt tid for seg selv hvis de ønsker det. Ser at min eldste gjerne går inn på rommet sitt og stenger døren - hun er seks år. Det er hennes måte å koble av fra barnehage og lillesøster :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274819-din-mening-om-dette/#findComment-2222192
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...