Gå til innhold

gå sammen hjem etter skoletid

Anbefalte innlegg

punky brewster

jentungen har ofte venninner med hjem etter skoletid og da blir det ofte til at de spiser middag her også, til neste år blir det nok enda mer besøk siden hun slutter i sfo. Men nå begynner jeg å bli lei av disse middagsgjestene i tide og utide.

Hvordan gjør dere andre det? Er det ikke greit om de leker et par timer etter skoletid for så å gå hjem til middag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274822-g%C3%A5-sammen-hjem-etter-skoletid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rhea Silvia

Joda det er sikkert greit, men hva er problemet med en ekstra middagsgjest.

Her i huset har vi støtt og stadig ett eller flere barn ekstra til middag ( av og til er det en ekstra voksen gjest også), og slikt har det vert i mange år. Og jeg regner med slik blir det også i årene fremover.

Barna mine spiser middag hos andre også av og til. Og begge deler er selvsagt klarert med andre.

Jeg antar at det bare er å gjøre avtaler, det gjør vi dersom det ikke passer!

Gjest prust

Hos oss har vi veldig sjelden middagsgjester, og det er sjelden mine barn spiser middag hos andre. De få gangene det gjøres, er det avtalt på forhånd.

Jeg er ofte alene med mine tre barn når vi spiser middag, og synes vel egentlig at det er kavete nok med dem, uten ekstra barn....

punky brewster

Joda det er sikkert greit, men hva er problemet med en ekstra middagsgjest.

Her i huset har vi støtt og stadig ett eller flere barn ekstra til middag ( av og til er det en ekstra voksen gjest også), og slikt har det vert i mange år. Og jeg regner med slik blir det også i årene fremover.

Barna mine spiser middag hos andre også av og til. Og begge deler er selvsagt klarert med andre.

Jeg antar at det bare er å gjøre avtaler, det gjør vi dersom det ikke passer!

Problemet er at mitt barn aldri spiser middag borte og synes det blir ekstra utgifter å ha et ekstra barn til middag ukentlig. Hadde det vært jevnt fordelt hadde det vært greit

Her har vi aldri middagsgjester (verken små eller store) hvis det ikke er avtalt på forhånd. De kan gjerne få et knekkebrød eller en brødskive (vi spiser ikke middag før sent på ettermiddagen), også sendes de hjem når vi skal spise middag.

De gangene hvor barna spiser middag sammen med oss, er det som oftest barn som ikke bor i nærheten, og det avtales henting av foreldrene. Da avtales det også om de skal spise her, eller om de skal hentes til middag hos seg selv. Synes dette er helt greit jeg, spesielt siden vi er en såpass liten familie, at det faktisk blir en ekstrautgift å lage middag til en person ekstra.

Annonse

Rhea Silvia

Problemet er at mitt barn aldri spiser middag borte og synes det blir ekstra utgifter å ha et ekstra barn til middag ukentlig. Hadde det vært jevnt fordelt hadde det vært greit

Det er jo ikke mye barn spiser da, bortsett fra pølser da og det har vi sjelden. Kan ikke si jeg merker noe av det, vi spiser det vi har og sper evt på med ekstra brød eller grønnsaker.

En gutt vi ofte har på besøk mener jeg lager bedre mat enn moren hans, hehe, han er en liten favoritt ja! Moren hans fikk baoversveis da hun hentet ham i dag og jeg fortalte at han hadde satt til livs to store biter med grilla laks!

Men det er jo bare å sende de hjem til middag, evt å si at ditt barn kommer bort til dem etter middag. Ellers sende ditt barn dit til middag.....

Forresten da jeg var barn, kom jeg på nå, var det normalt at vennene ventet på "rommet" når familien spiste. Men det synes jeg nesten blir for mye av det godt, og jeg husker også jeg synes det var rart. Især siden foreldrene mine alltid bød på middag hvis det skulle være noen som ikke hadde gått hjem når vi skulle spise middag.

Forresten da jeg var barn, kom jeg på nå, var det normalt at vennene ventet på "rommet" når familien spiste. Men det synes jeg nesten blir for mye av det godt, og jeg husker også jeg synes det var rart. Især siden foreldrene mine alltid bød på middag hvis det skulle være noen som ikke hadde gått hjem når vi skulle spise middag.

Forleden dag fikk vi besøk av en liten venninne og vi var ikke helt ferdige med middagen ennå så jeg ba henne bare gå på rommet og vente. Gikk helt fint det, hun lekte der for seg selv, stille og rolig til Snuppa var ferdig med å spise og så lekte de sammen.

Men om vi har små gjester når vi skal begynne å spise så sendes de hjem ja., med mindre vi har avtalt med foreldrene at de skal være hos oss til et bestemt klokkeslett og dermed spise med oss.

Rhea Silvia

Vi gjorde mye det da jeg var barn, men vi gikk alltid hjem til middag. Send dem hjem!

Vi hadde støtt og stadig både små og store middagsgjester. Vi var seks barn og to voksne i huset, og det var sjelden vi var færre enn 10 til bords. Da de eldste flyttet hjemmefra tror jeg nesten min mor inviterte nabolagets barn hjem til oss....det ble tomt i huset.

Forleden dag fikk vi besøk av en liten venninne og vi var ikke helt ferdige med middagen ennå så jeg ba henne bare gå på rommet og vente. Gikk helt fint det, hun lekte der for seg selv, stille og rolig til Snuppa var ferdig med å spise og så lekte de sammen.

Men om vi har små gjester når vi skal begynne å spise så sendes de hjem ja., med mindre vi har avtalt med foreldrene at de skal være hos oss til et bestemt klokkeslett og dermed spise med oss.

Jeg synes også det er en OK måte å gjøre det på. Men jeg synes rett og slett det var litt frekt at jeg (nesten) aldri ble tilbudt mat når vennene mine jevnlig ble servert hjemme hos meg.

Vi hadde støtt og stadig både små og store middagsgjester. Vi var seks barn og to voksne i huset, og det var sjelden vi var færre enn 10 til bords. Da de eldste flyttet hjemmefra tror jeg nesten min mor inviterte nabolagets barn hjem til oss....det ble tomt i huset.

Oi, litt av et langbord... :-)

Annonse

Det er jo ikke mye barn spiser da, bortsett fra pølser da og det har vi sjelden. Kan ikke si jeg merker noe av det, vi spiser det vi har og sper evt på med ekstra brød eller grønnsaker.

En gutt vi ofte har på besøk mener jeg lager bedre mat enn moren hans, hehe, han er en liten favoritt ja! Moren hans fikk baoversveis da hun hentet ham i dag og jeg fortalte at han hadde satt til livs to store biter med grilla laks!

Men det er jo bare å sende de hjem til middag, evt å si at ditt barn kommer bort til dem etter middag. Ellers sende ditt barn dit til middag.....

Det der kan være litt ymse, har vi god potet og saus middag, så kan den ene av våre barn hive innpå 4 poteter m/tilbehør!

Nåja, min to har da venner jeg helst ikke vil ha i kosten veldig ofte, de hadde nok spist meg ut av huset! ;o)

jubalong70

Jeg synes begge deler er helt greit.

Det er koselig med middagsgjester - så lenge jeg vet om det på forhånd.

Og det er koselig å ha gjester som går før vi spiser også.

Det er du som bestemmer, og det er helt greit å sende gjester hjem før middag.

Gjest sola mi

Rett etter hjemkomst fra skolen så får ungene en brødskive for da er de sultne. Men til middagstid blir de sendt hjem. Da har ungene tross alt lekt i 3 timer minst så det er jo da ikke noe problem å si hadet til hverandre. Og i tillegg har jo ungene lekser som skal gjøres. . Noen ganger gjør ungene leksene isammen, men da er det ikke så lett for oss voksne å kontrollere eller hjelpe til hvis det er problemer for barna. Så vanligvis gjør vi dette isammen alene i fred og ro etter middag.

Vi gjør det sånn:

Avtalt besøk inkluderer middag.

Besøk som oppstår fordi man går sammen hjem, varer til middag. Evt. ringer vi og spør om det er greit at gjesten spiser hos oss den dagen. Det må da passe både for oss og for gjestens familie.

De junior pleier å bli med hjem til etter skoletid, gjør tilsvarende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...