Gjest @reflux Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Har en datter på 12 år som siste 1 1/2 år har hatt 4 - 5 episoder med reflux. Beg oftest med kvalme, diare og gulping, ikke oppkast. Gulpingen vedvarer gjerne i mange dager. Var til lege for 1 år siden og ble anbefalt og prøve Zantac 2 ganger daglig ved gulpeprobl. Har igjen fått probl, begynte med kvalme og diare for 5 dager siden, og har gulpet hver dag etter det, ca. 8-12 ganger dagl., får da ofte plutselig munnen full. Sjelden gulping om natta. Spiser forholdsvis bra. Får Zantac igjen men gulpingen vedvarer, spesielt etter måltid. Hun vil ikke til lege og jeg skjønner at hun ikke har lyst til gastroskopi us. Får hun i tilfelle bed., vet at yngre pas kan få f.eks. Stesolid? Er det noe annet medikament hun kan prøve for gulpingen? Pepcid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274826-reflux/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Av innlegget skjønner jeg at barnet er plaget og engstelig for undersøkelser, likevel synes jeg det er riktig å forsøke å kartlegge mekanismen bak hennes symptomer. Det er undersøkelser utenom gastroskopi som kan gi verdifull informasjon og som danner grunnlaget for valg av behandling.Stesolid er et preparat som virker på nervøse spenninger, og ikke vanlig brukt ved reflux (GØR). Vanlige preparater er inntykninsmiddel i melken ( Nestargel), syrenøytraliserende midler. Antirefluksmiddel/alginat (Gaviscon). Syrepumpehemmere (Losec)eller H2 blokkere (Cimetidin/Ranitidin) og motilitetsregulerende ( Prepulsid). Som du skjønner er det mange medikamenter som brukes, men for å gi riktig medikament må tilstanden kartlegges ved ved undnersøkelse av spiserør/ mage og hvordan det fungerer. Har du vært i kontakt med barneavdelingen der du bor ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274826-reflux/#findComment-2222326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uvb Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Av innlegget skjønner jeg at barnet er plaget og engstelig for undersøkelser, likevel synes jeg det er riktig å forsøke å kartlegge mekanismen bak hennes symptomer. Det er undersøkelser utenom gastroskopi som kan gi verdifull informasjon og som danner grunnlaget for valg av behandling.Stesolid er et preparat som virker på nervøse spenninger, og ikke vanlig brukt ved reflux (GØR). Vanlige preparater er inntykninsmiddel i melken ( Nestargel), syrenøytraliserende midler. Antirefluksmiddel/alginat (Gaviscon). Syrepumpehemmere (Losec)eller H2 blokkere (Cimetidin/Ranitidin) og motilitetsregulerende ( Prepulsid). Som du skjønner er det mange medikamenter som brukes, men for å gi riktig medikament må tilstanden kartlegges ved ved undnersøkelse av spiserør/ mage og hvordan det fungerer. Har du vært i kontakt med barneavdelingen der du bor ? Takk for svaret. Har ikke vært i kontakt med barneavd. Var hos fastlege for ca. 1 år siden som anbefalte gastroskopi ved gjentatte plager. Har vel hatt 2 - 3 episoder med gulping, som har roet seg med Zantac x 2, etter det. Hun har ingen symptomer til daglig. Når hun får disse episodene med gulping starter det ofte som en mageinf. Da har gjerne andre rundt henne, f.eks. på skolen, omgangsyke. Den første gangen hun var syk slimet hun veldig i tillegg til gulpingen. Men ikke senere. Nå er hun igjen helt bra etter gulping (kvalm og hodepine også) i ca. 6 dager. Brukt Zantac siste 4 dagene. Stesolid nevnte jeg som et evt.med. ved gastroskopi. Hun vil selv se det an, og det som forbauser meg er at hun imellom disse episodene er helt fin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274826-reflux/#findComment-2223066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.